• Ludwig

500kr från någon jag inte känner.

Hej! Jag fick 500kr av någon jag inte känner. Det var för en vecka sedan men jag har inte fått något brev från banken. Kan jag använda pengarna eller bara vänta?

• Svar på tråden 500kr från någon jag inte känner.
  • Anonym (*)

Vänta, det kan ta tid innan det upptäcks.

• ITpappan
    Ludwig skrev 2015-07-23 10:28:45 följande:

Hej! Jag fick 500kr av någon jag inte känner. Det var för en vecka sedan men jag har inte fått något brev från banken. Kan jag använda pengarna eller bara vänta?

Du fick in pengarna på kontot ?

Uppenbarligen är de inte dina. Du är kriminell om du använder dem.
  • Mr Obvious

Räkna med att du måste betala tillbaka när felet upptäcks, och det kan ta lång tid. Kontakta banken och meddela att du fått en insättning som kanske är fel, så går det förhoppningsvis snabbare att reda ut det hela.

• Kapitalismen

Du får givetvis inte behålla pengarna. Kontakta banken och meddela att ett misstag troligen skett. Om någon vill ha tillbaka pengarna och du inte har dem kvar så kan det nog bli tråkigt för dig.

• plura1

Ja du kan behålla pengarna om du har samvete till det!!!

Råkade själv sätta in 900 kr på fel konto,ringde till banken och där sa dom att om det finns ett sådant kontonummer ( var inte samma bank som jag hade) så behöver inte personen lämna tillbaka pengarna om den inte vill ! Då får man göra polis anmälan och  dra det till rätten vilket kostar mycket mer.

• Gizmo

Jag råkade sätta in pengar på fel konto, det kontot gick till en person i Finland.
    Som tur var så var personen ärlig och jag fick tillbaka mina pengar! (1000

• Mr Obvious
    plura1 skrev 2015-07-23 13:38:37 följande:

Ja du kan behålla pengarna om du har samvete till det!!!

Råkade själv sätta in 900 kr på fel konto,ringde till banken och där sa dom att om det finns ett sådant kontonummer ( var inte samma bank som jag hade) så behöver inte personen lämna tillbaka pengarna om den inte vill ! Då får man göra polis anmälan och  dra det till rätten vilket kostar mycket mer.

En tvist om 900 kr skulle hanteras som ett småmål. Avgiften för att få till domstol råkar vara just 900 kr, men de får man tillbaka av motparten om man vinner. Förlorar man får man betala maximalt någon tusenlapp till motparten.

Tvister upp till ca 20 000 kronor hanteras som småmål. För större tvister kan det bli ruskigt dyrt att gå till domstol eftersom förloraren får betala advokatkostnader och annat för vinnaren.

Jag hade gått till domstol för 900 kronor, bl.a för att lära mig hur det fungerar. Att veta hur rättssystemet fungerar ger en trygghet som kan vara värdefull.
Svar på tråden 500kr från någon jag inte känner.