• Crawford

Omställning efter p-ring

Hej!

Jag och min partner bestämde oss nyligen för att försöka bli med barn. Jag har aldrig varit gravid förut (vad jag vet) tack vare preventivmedel i nästan 10 år. Allt från p-piller, spiral, stav och nu senast p-ring sedan 1 år tillbaks. Innan ringen hade jag ett uppehåll ett par månader från hormonella preventivmedel.

Nåväl, jag hade min ringfria vecka och påbörjade även en ny ringcykel (sön morgon). Hade i ringen i 1,5 dygn innan vi tog ut den och gjorde vårt första försök (mån kväll) och det andra onsdag kväll.

Jag har haft känningar i underlivet, som vid mensvärk sedan jag tog ut ringen. Och just nu har jag precis fått en blödning. Vad kan det bero på?

Jag läser olika hela tiden om ägglossning och försök efter p-ring. Blir snurrig och försöker få lite klarhet i vad som är vanligt när man tagit ut ringen vid den tidpunkt jag har, samt vad min livmoder ger av för smärtor och blödningar.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Omställning efter p-ring
  • Sajocawa

Vanligtvis har man ju i ringen i några veckor, tar ut den och får då en mensliknande blödning.
    Nu har du ju tagit ut den igen för att du inte vill använda den och då är det ju inte så konstigt att du även denna gång får en mensliknande blödning.

Du kan bli gravid direkt nu, bär ägglossning sker, vilket kan komma igång direkt nu inom några dagar bara, eller så kan det ta lite längre tid för kroppen att komma igång med ägglossningen då hormonerna från ringen ju har stoppat upp ägglossningen helt och hållet i ett år för dig.
    Tyvärr kan det va svårt att veta innan om det blir regelbundet direkt, men fortsätter mensen komma regelbundet (räknat från nästa mens. Du kan inte räkna detta som mens då det bara är en mensliknande blödning framkallat av att du tog ut ringen) så vet du att du har en regelbunden ägglossning i alla fall.

Lycka till. Det bästa rådet är ändå att ha sex! Helst varannan/var tredje dag så lär ni pricka in ägglossningen oavsett när den sker.

• HepaticaNobilis

Jag tog ut min ring (har använt p-ring sedan snart åtta år) 23/6, fick "mens" 25/6 och satte inte i någon ny.

Fick ägglossning den 7/7 och min första riktiga mens 21/7.

Spännande att lära känna sin kropp efter alla år med preventivmedel! Hade ingen aning om det där med älflytningar till exempel men det märkte jag väldigt tydligt. Mensen var också annorlunda..

Hoppas att din kropp kommer igång snabbt med äl!

Svar på tråden Omställning efter p-ring