• Visflicka

Sova i ergonomisk sittdel/liggdel hela natten?

En liten fundering: Hur bra är det för ett barn att sova en hel natt i en vagn med ergonomisk sitt/liggdel? Jag snackar INTE om VARJE natt utan under kanske tre-fem nätter i följd då vi är på semester.

Helst inga allmänna tyckanden utan mer svar med erfarenhet eller fysiskt/ergonomiskt yrkeskunnande.

• Svar på tråden Sova i ergonomisk sittdel/liggdel hela natten?
  • gbgumman

Låter inte så skönt. Barnet kanske vill vrida lite på sig. Ligga på sidan eller magen. Låna en resesäng. Många har nog sådana de inte länge använder.

• vi och pyret

Hej,jag skulle (som sjukgymnast) tycka att det blir för ensidig belastning då det inte finns möjlighet att ändra läge. Men det blir ju inga skador av det om det enbart handlar om ett par nätter.

Frågan är ju även hur bra barnet sover om det sitter fast in samma läge + har sele på sig en hel natt? Skulle själv inte välja det alternativet. Tror inte mina barn heller skulle välja det.

• Visflicka
    gbgumman skrev 2015-07-23 22:44:47 följande:

Låter inte så skönt. Barnet kanske vill vrida lite på sig. Ligga på sidan eller magen. Låna en resesäng. Många har nog sådana de inte länge använder.

Dottern lägger sig aldrig över på magen. Däremot kan hon ibland sträcka lite på sig så hon hamnar halvt på sidan. Ryggläge är dock det hon ligger i mest.
    Resesäng är ju ett självklart alternativ i vanliga fall men nu är fallet så att vi har liten bil, ingen kombi och får nätt och jämnt plats med vagnen.
  • Visflicka
    vi och pyret skrev 2015-07-23 22:50:30 följande:

Hej,jag skulle (som sjukgymnast) tycka att det blir för ensidig belastning då det inte finns möjlighet att ändra läge. Men det blir ju inga skador av det om det enbart handlar om ett par nätter.

Frågan är ju även hur bra barnet sover om det sitter fast in samma läge + har sele på sig en hel natt? Skulle själv inte välja det alternativet. Tror inte mina barn heller skulle välja det.

Mest att jag ville veta för skadors skull. Men jag fattar ju också att det kanske inte är så skönt en hel natt.
    Det får nog kanske bli i ett babynest på en madrass på golvet istället. Eller några andra förslag förutom resesäng?
  • Natulcien

Vad är det för slags semester? De flesta boenden (hotell, B&B, vandrarhem etc) brukar ju kunna låna ut barnsängar? Bor ni hemma hos bekanta så kan ju bebisen ligga på madrass på golvet, eller i en vanlig säng in mot väggen.

• vi och pyret

Kan barnet inte sova i er säng? Så har vi gjort på resor ibland när vi inte fått med oss resesängen.

• Visflicka
    Natulcien skrev 2015-07-24 13:18:55 följande:

Vad är det för slags semester? De flesta boenden (hotell, B&B, vandrarhem etc) brukar ju kunna låna ut barnsängar? Bor ni hemma hos bekanta så kan ju bebisen ligga på madrass på golvet, eller i en vanlig säng in mot väggen.

Vi sover både hos bekanta och på vandrarhem/stugor. På vandrarhem och i stugor lånade vi såklart men knepigare hos de bekanta.
  • Visflicka
    vi och pyret skrev 2015-07-24 15:43:14 följande:

Kan barnet inte sova i er säng? Så har vi gjort på resor ibland när vi inte fått med oss resesängen.

Sängarna är på tok för smala för att hon skulle kunna sova med oss. Dessutom provade jag det en natt för några dagar sen. Den natten var inte rolig med en hand slagen i ansiktet stup i kvarten. Dottern verkade inte heller gilla det då hon vaknade till och grät varannan timme. Så det går bort till i yttersta nödfall. Det får nog bli ett näste på en madrass på golvet.
  • Visflicka

Hon sov på en madrass på golvet intill en vägg för några dagar sen och det funkade ju bra. Hon sov till och med hela natten. Men jag är så otroligt stingslig så jag gick upp flera gånger för att se så att hon inte ramlat av och slagit i huvudet i golvet... Hur farligt kan det vara egentligen? Det blir ju inget högt fall från en madrass men ändå.

• En PantherTant
    Visflicka skrev 2015-07-24 14:04:01 följande:
    Dottern lägger sig aldrig över på magen. Däremot kan hon ibland sträcka lite på sig så hon hamnar halvt på sidan. Ryggläge är dock det hon ligger i mest.
    Resesäng är ju ett självklart alternativ i vanliga fall men nu är fallet så att vi har liten bil, ingen kombi och får nätt och jämnt plats med vagnen.
    Men varför släpar ni med en så stor vagn? Ta med resevagn OCH resesäng istället!
  • Visflicka
    En PantherTant skrev 2015-07-24 21:46:57 följande:
    Men varför släpar ni med en så stor vagn? Ta med resevagn OCH resesäng istället!
    Nu är det så att vi inte har någon resevagn, och den vagn vi har är rätt liten ändå. Och även om vi haft en mindre vagn i resestorlek hade vi inte fått plats över huvud taget ändå med en resesäng.
  • Bosselarsson

När vi av olika anledningar behövde läggas in på barnakuten en natt sa överläkaren där att studier visat att det innebär ökad risk för plötslig spädbarnsdöd för barn som sover i ergonomisk sittdel. Hon avrådde därför starkt från att låta barn sova oövervakade i dem eller i babyskydd.

Svar på tråden Sova i ergonomisk sittdel/liggdel hela natten?