Missbruk, grunder för ensam vårdnad?
Hejsan!
Jag och mitt ex har gemensam vårdnad om vår 3,5 åriga dotter. Jag undrar om det finns grunder för mig att ansöka om ensam vårdnad pga vissa saker. Han har för några dagar sen hamnat i fyllecell 2 gånger (barnet var hos mig då). Men den helgen när detta hände så skulle han passat henne, det var hans helg. Så han missade den helgen och jag kunde inte få tag på honom. Sen har det hänt flera gånger när han inte kom enligt överenskommelse eller avbokade de dagarna när han skulle ha henne. Denna vecka är hennes förskola stängd och då har vi kommit överens (för länge sedan) att han skulle komma o passa henne då jag måste jobba. Jag får inte tag på honom på söndag kväll, jag vet att han festade i några dagar. Han har alkoholproblem. Jag blir helt uppstressad eftersom jag inte har någon annan som kan passa henne. På måndag morgon får jag tag på honom men då verkar han vara jättebakis. Till slut kommer han för att passa barnet. Jättebakis, men jag lämnar barnet hos honom eftersom jag har inget annat val. Slutar jobba tidigt o hämtar barnet. Han åker hem och så händer samma sak. Jag få inte tag på honom hela kvällen, blir helt uppstressad o får hjärtklappning. Han hör av sig först tidigt på morgonen.Han kommer o passar barnet. Jag mådde så dåligt efteråt.. I höstas hände det en incident då när han var onykter, Detta ledde till barnavårdsutredning, och han fick inte träffa sitt barn ensam (inga övernattningar), då de bedömde att han inte vara psykisk stabil och missbrukade alkohol. Han blivit erbjuden en behandling men tackade nej då han insåg inte att han har så stora problem med alkohol. Just nu är läget ostabil. Han tar Antabus när han känner för det, det går i perioder, sen händer det att han dricker i 2-3 dagar i rad (missar jobbet osv). Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill att han ska träffa sitt barn men jag känner att jag måste ställa tydliga krav på honom, dvs påbörja behandling, psykologkontakt, vad finns det mer jag kan göra? Jättetacksam för era svar!!!