• Snowflakee

Fickpengar på Medeltidsveckan i Visby!!

Hej! 

Tänkte kolla om det är några här som har varit på Medeltidsveckan i Visby. Jag ska åka med min sambo och två barn 3 år, 1 år för första gången och ska tälta i 7 dagar. Tänkte höra hur dyrt det är på ön under den här veckan. Har hört att det ska vara riktigt dyrt. Hur mycket fickpengar ska man ta med sig för mat och olika inträden samt lite shopping men inte överdrivet. Vi ska försöka hålla nere kostnaderna med att äta en gång om dagen på Campingen, göra egen mat och sen äta ute en gång per dag. Hur mycket skulle ni tagit med er?? 

• Svar på tråden Fickpengar på Medeltidsveckan i Visby!!
  • Sisisisi

Menar du att du ska ta ut pengar på fastlandet som ska räcka till allt hela veckan?

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Snowflakee
    Sisisisi skrev 2015-07-23 21:28:59 följande:

Menar du att du ska ta ut pengar på fastlandet som ska räcka till allt hela veckan?

Ja, blir enklast så :) 
  • Sisisisi

Annars så kan man ju betala med kort även på Gotland :) Det finns bankomater där oxå :D

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mendudå

Ska du köpa en påse brända mandlar per dag så räcker 30-40 kr/dag =)

Nä, skämt å sido, det beror ju helt på vad ni har tänkt att göra och var ni ska äta era måltider. Rätt omöjlig att svara på... Lunch på marknaden går väl på 80-100 kr/pers, ska ni äta middag på restaurang så blir det ju priset därefter. Men nötter på marknaden, kanderade äpplen osv får du räkna 20-40 kr för.
    Mat på Ica osv är dyrare på Gotland än övriga Sverige men inte extra dyrt under medeltidsveckan.

Inträden på de olika saker som ni har tänkt göra får ni googla för att få pris på då det skiljer sig massor och är helt beroende av vad ni har tänkt göra, Kneippbyn kostar t.ex 295 kr/pers, Lummelundagrottan 175 kr/pers (vuxen). 220-250 kr/pers om ni ska på tornerspel osv.

Stockholmsveckan (vecka 29) tror jag är den absolut dyraste veckan =)

• Mendudå
    Snowflakee skrev 2015-07-23 21:35:02 följande:
    Ja, blir enklast så :) 
    Det skulle jag verkligen inte rekommendera. Risken att man blir avstulen pengarna är stor. Använd kort alternativt ta ut pengar varje dag.
  • Snowflakee

Okej, pengarna får stanna på kortet då :D Men hörde av en bekant att en burk läsk ligger på 35 kr och att alla butiker och restauranger höjer sina priser. Så därför va jag nyfiken va andra har tagit med sig under en vecka. Så man vet vilken buffert man ska ha. :)

• SecretMe
    Snowflakee skrev 2015-07-23 22:00:33 följande:

Okej, pengarna får stanna på kortet då :D Men hörde av en bekant att en burk läsk ligger på 35 kr och att alla butiker och restauranger höjer sina priser. Så därför va jag nyfiken va andra har tagit med sig under en vecka. Så man vet vilken buffert man ska ha. :)

Det stämmer inte, det enda som är dyrare än vanligt är det som säljs i omedelbar närhet till marknaden.
    Restaurangerna höjer inte sina priser, inte butiker heller.

Gotland tillhör Sverige vet du... strunta i kontanter.
  • Mendudå
    Snowflakee skrev 2015-07-23 22:00:33 följande:

Bra att du låter pengarna vara på kortet =) Var ska ni bo? Bor ni nära stan så finns ju bankomater lite här och var. På marknaden är det rätt bra att ha kontanter men inte en hela veckans kontanter =) 

Nja, nu är det ett par år sen jag var på medeltidsamarknaden men några 35 kr för en burkläsk var det då inte då i alla fall. Restaurangerna har dels sina fasta menyer men om man tittar på "kvällens tips" på restauranger i hamnen t.ex. så är just de priserna dyrare under almedalsveckan, stockholmsveckan och kanske även under medeltidsveckan ( så upplever jag det i alla fall)

Butikerna upplever jag inte höja sina priser utan de har samma priser hela sommaren. Dock är det som sagt dyrare än på fastlandet (enligt vad jag upplever)

Vad har ni tänkt hitta på mer än medeltiden så att säga?
    Har ni bil?

• Snowflakee

Ja vi åker bil och ska åka runt och kika lite på ön. Kom gärna med tips om vad man kan se och göra. Vi ska bo på Kneippbyns camping :) 

• Mendudå
    SecretMe skrev 2015-07-23 22:06:28 följande:
    Det stämmer inte, det enda som är dyrare än vanligt är det som säljs i omedelbar närhet till marknaden.
    Restaurangerna höjer inte sina priser, inte butiker heller.

Gotland tillhör Sverige vet du... strunta i kontanter.
    Du har delvis fel gällande att restaurangerna inte höjer sina priser enligt mig.

Om man ser på restaurangerna i hamnen så har de vad de kallar "kvällens tips" och där skiljer priserna sig enligt vad jag själv sett. Billigast är det i början av juni fram till politikerveckan, sen lite billigar igen och sen blir det ytterligare lite dyrare till Stockholmsveckan och så blir det billigare igen för att sen bli dyrare igen under medeltidsveckan. Dock blir höjningen inför medeltidsveckan minst jämfört med de övriga två veckorna =) (iofs kollar jag då mest på priset för plankstek så det är mest det jag grundar mina iaktagelser på =) )
Svar på tråden Fickpengar på Medeltidsveckan i Visby!!