• emeliess

Min chef förstår inte...

Jag är timanställd på ett äldreboende och nu under en 4-5 veckors period så har jag ett vik på 85%. Innan viket så kände jag av att en nerv satt i kläm vid höger skinka, men tänkte att jag kan jobba ändå... Nu har jag jobbat i ca 2 veckor och idag fick jag gå hem efter halva passet då jag insåg att detta funkar inte. När jag jobbar så får jag fruktansvärt ont i hela bäckenet och på denna punkt där nerven sitter i kläm. Jag har tagit upp den mindre smärtan med min barnmorska för ett tag sen, och hon sa att det är foglossning, om än tidigt. Detta har bara blivit värre under arbetspassen, jag märker att jag överanstränger mig och jag kan helt enkelt inte utföra mitt jobb ordentligt. Jag är rädd för att lyfta, ta i osv och vill inte och tänker inte lämpa över allt på mina kollegor så att jag kan stryka gardiner eller koka kaffe... Nej, aldrig. Dock är det väldigt många som har insisterat på att ta över och erbjudit sig att ta de tyngsta lyften. Men det känns fel ändå. Innan jag gick hem idag så tog jag upp detta med min chef och hon blev väldigt bekymrad. Hon tyckte absolut inte detta var en okej anledning till att gå hem från jobbet. Jag blev helt chockad, denna reaktion kom från min chef som för övrigt är väldigt bra. Samtidigt så kändes det bara mer rätt att faktiskt gå hem och vila. Min och mitt barns hälsa går först. Jag riskerar ingenting för att dem tycker det är jobbigt att ringa in någon annan. Jag sa att jag förmodligen blir borta lördag och söndag, för att jag på måndag vill ringa min barnmorska och rådgöra med henne. Då grimaserade hon och sa att hon håller tummarna för att jag är tillbaka imorgon kl 07. Precis som om jag har en förkylning som säkert lägger sig under natten...

Vad ska jag göra? Och vad gäller när man är timanställd, om jag inte kan genomföra mitt vik, behöver jag ett sjukintyg då? Har läst om en massa som inte får sjukintyg pga foglossning då FK inte anser att graviditet är en sjukdom, vilket stämmer till viss del, men kan man inte jobba så kan man inte.

Vill mest höra hur ni andra som varit/är där jag är har löst det. Jag är i vecka 18 (17+3). Vill också tillägga att samordnade + chef var helt underlättade 1 månad innan mitt vik att jag är gravid.

• Svar på tråden Min chef förstår inte...
  • Långbenopluto

Du måste prata med en läkare om du behöver vara hemma mer än 7 arbetsdagar. Bara en läkare kan avgöra om du behöver vara hemma längre än så.

• emeliess
    Tines skrev 2015-07-24 21:11:05 följande:

Du måste prata med en läkare om du behöver vara hemma mer än 7 arbetsdagar. Bara en läkare kan avgöra om du behöver vara hemma längre än så.

Okej, så min BM kommer förmodligen bara hänvisa mig till VC? För isf kan jag ju ta kontakt med dem direkt... Och det där gäller även timanställda?
  • Långbenopluto
    emeliess skrev 2015-07-24 21:15:34 följande:
    Okej, så min BM kommer förmodligen bara hänvisa mig till VC? För isf kan jag ju ta kontakt med dem direkt... Och det där gäller även timanställda?
    Ja, du ska kontakta din VC. Ibland kan BM ordna en läkartid, men då kan man få vänta.

Ja, det gäller alla typer av anställningar.

Be att få komma till en sjukgymnast.
  • emeliess
    Tines skrev 2015-07-24 21:20:39 följande:

Ja, du ska kontakta din VC. Ibland kan BM ordna en läkartid, men då kan man få vänta.

Ja, det gäller alla typer av anställningar.

Be att få komma till en sjukgymnast.

Okej, tack! :)
  • PoL

Det kan säkert funka på olika sätt men där jag gick på mvh fanns en läkare knuten till verksamheten, så när jag fick allvarliga problem med foglossning fick jag läkartid där inom rimlig tid. Sedan blev jag sjukskriven mhja den läkarens bedömning och intyg.

• PoL
    PoL skrev 2015-07-24 21:24:41 följande:

Det kan säkert funka på olika sätt men där jag gick på mvh fanns en läkare knuten till verksamheten, så när jag fick allvarliga problem med foglossning fick jag läkartid där inom rimlig tid. Sedan blev jag sjukskriven mhja den läkarens bedömning och intyg.

Mvh ska såklart vara mvc
  • emeliess
    PoL skrev 2015-07-24 21:24:41 följande:

Okej! Då kanske jag ska kontakta min BM och höra med henne först :) och det var inget krångel med FK?
  • PoL
    emeliess skrev 2015-07-24 21:27:53 följande:
    Okej! Då kanske jag ska kontakta min BM och höra med henne först :) och det var inget krångel med FK?
    Jag hade iaf börjat där.
    Inga problem med Fk, men det kan nog spela viss roll hur kunnig läkaren är i att beskriva problemet på ett klokt sätt.
    Lycka till!
  • emeliess
    PoL skrev 2015-07-24 21:33:14 följande:

Jag hade iaf börjat där.

Inga problem med Fk, men det kan nog spela viss roll hur kunnig läkaren är i att beskriva problemet på ett klokt sätt.

Lycka till!

Då gör jag så. Tack för hjälpen :)
  • JA77
    emeliess skrev 2015-07-24 21:15:34 följande:
    Du ska träffa en läkare från MVC! Alla MVC har en läkarkontakt, de är bara inte där varje dag. 
Svar på tråden Min chef förstår inte...