• tjejhalmstad

    Provera tabletter

    Har nu ätit sista tabletten i karta nr,2 av Provera för att se om jag får någon blödning. Fick ingen efter det att jag ätit första kartan. Så jag hoppas att det hjälper denna gången så att sen kroppen själv ska komma igång med mens framöver.


    Fler som inte fått någon blödning av tabletterna? Vad har hänt efter då?

  • Svar på tråden Provera tabletter
  • KajsaK
    tjejhalmstad skrev 2015-07-25 10:00:00 följande:

    Har nu ätit sista tabletten i karta nr,2 av Provera för att se om jag får någon blödning. Fick ingen efter det att jag ätit första kartan. Så jag hoppas att det hjälper denna gången så att sen kroppen själv ska komma igång med mens framöver.


    Fler som inte fått någon blödning av tabletterna? Vad har hänt efter då?


    Hej jag har ätit Provera för att framkalla mens var tredje månad då jag hamnat i förtida klimakterie. Första gången jag tog dem kom jättekonstiga "blödningar" och nu andra gången har det gått över tjugo dagar utan att det kommit nån blödning.. Plus att jag får ett jäkla upp och ner humör av dem!

    Hur har det gått för dig?
  • Anonym (Inte hos mig heller)

    Jag fattar ingenting! Hur fungerar Provera tabletterna egentligen???

    Jag har pco-s, polycystiska ovarie syndrom, och har aldrig velat ha barn. Min mens (fick den första när jag var 11 år) var alltid oregelbunden och försvann helt och hållet efter ett par år och var borta i många år.

    När jag fick min diagnos (pco-s) ville min gyn att jag skulle ha regelbundna menstruationer för att minska risken för cancer. Då började mitt helvete!

    Efter ha varit helt utan blödningar i ca 10 år så började jag störtblöda och det slutade aldrig! Det var enorma mängder och smärtan från äggstockarna och kramperna från livmodern var fruktansvärd.
    Jag låg mest på golvet i badrummet och grät, hade så ont att jag ibland tuppade av till och från. Dessa blödningar orsakades av en depotinjektion av just Provera och effekten satt i 3 månader!!!

    Men även efter 3 mån slutade det aldrig blöda. Jag fick gå igenom ALLA p-piller som fanns och Cyklo-F, som skulle minska blödningarna, funkade inte alls.

    Till sist hittade jag Diane som var till för just kvinnor med pco-s och alla dess biverkningar som t ex mycket hårväxt i ansiktet, acne osv.
    Jag åt Diane i ca 15 år utan minsta problem, men när jag hade fyllt 35 år och var (är) överviktig kom den nya gynekologen på att det var olämpligt pga EVENTUELLA blodproppar.

    Jag får sedan i januari i år ingen hjälp alls med min pco-s och ännu har blödningarna, tack och lov, inte kommit tillbaka. Dock har jag ont ibland och misstänker ägglossning eftersom det är ca 1 gg/mån.

    Jag får alltså INGA hormoner alls utskrivna, det enda som erbjöds var kopparspiral, som jag vägrade eftersom så många säger att det kan komma spottings och ge större blödningar. Jag vågar inte.Gråter

    Däremot skrev gynekologen ut Provera i tablettform, trots att jag är livrädd för Provera efter det som hände för 15 år sedan.
    Jag skulle börja med tabletterna OM jag började blöda och om det inte slutade efter 2-4 veckor skulle jag ta Provera i ca 2 veckor... Då skulle tabletterna se till att blödningarna minska/upphöra lovade landstingets gynekolog. ????

    Men jag vill veta hur Provera tabletterna kan hjälpa oss båda när vi inte vill ha samma effekt, utan motsatt effekt?

    Här på FL läser jag om massor av kvinnor som får Provera för att SÄTTA IGÅNG ägglossning och mensen för att kunna bli gravida. Hur hänger detta ihop?

    Jag har haft 3 st kvinnliga gynekologer de senaste 15 åren och det var bara den första (som satte min pco diagnos) som var bra.
    Nr 2 var hemsk men jag ville inte byta eftersom jag har social fobi och det är fruktansvärt jobbigt att "visa upp sig" i gynstolen för ännu en ny läkare. Spelar ingen roll att de har sett allt, det handlar om MINA känslor.

    Så i januari bytte jag äntligen gynekolog, men nr 3 är värst av dom alla. Ingen empati alls, jag får ingen hjälp över huvud taget trots att jag har svåra smärtor från ev urinröret. Men det kan ju lika gärna vara från slidan då mitt urinrör sitter precis ovanför öppningen.

    Att jag är livrädd för blödningarna och smärtan som kommer samtidigt skiter hon fullständigt i. Det finns numera vetenskapliga bevis för att Diane INTE är farligare än andra p-piller och jag har trots min övervikt normalt blodtryck, blodfetter osv och därmed inte så hög risk för blodpropp.

    Dessutom känner jag min kropp mycket väl och skulle märka direkt och söka vård om jag hade tecken på blodpropp. Men det går inte ens att prata med henne om detta, eller om något alls. Rynkar på näsan

    Eftersom jag bor på en liten ort sökte jag den enda privata gynekologen som finns till slut. Hon gjorde inte ens en ordentlig undersökning och lyssnade inte alls. Besöket kostade 300 kr + 500 kr i bensinpengar då den enda som kunde köra mig har en bensinslukande bil.

    Jag blev helt förstörd efter besöket.Gråter Alla dessa pengar som jag inte hade råd att "slösa bort" och så lyssnade gynekologen inte ens. Kände mig som ett köttstycke där allt skulle gå så snabbt som möjligt på löpande band.

    Jag hann knappt klä på mig innan nästa kvinna togs in. Jag antar att de inte brydde sig eftersom de tjänar mer pengar på att hjälpa folk bli gravida...

    Jag som inte vill ha barn, och aldrig har fått något, blir ignorerad... Både av privat gyn och landstinget...

    Jag säger bara: välj en manlig gynekolog, för de vet åtminstone inte hur svår menssmärta man kan ha, de kan bara gissa och har förmodligen mer empati. Medans kvinnliga gynekologer tror att alla har en "normal" blödning och "normal" smärta och viftar bort dina problem. Jag blir inte ens utredd för endometrios eftersom jag är överviktig och tydligen obetydlig som patient...Rynkar på näsan

  • KajsaK

    Jag har oxå haft väldigt smärtsamma och oregelbundna menstruationer sen första gången jag fick mens. Har aldrig fått nån hjälp med det. Har aldrig blivit gravid och har hamnat i förtida klimakterie fick jag veta under barnlöshetsutredning i januari. Så nu står vi i äggdonationskö :( fick börja med östogenplåster i mars mot de jobbiga klimakterie symtomen och för att livmoderslemhinnan ska växa till sig, och Provera för att framkalla mens var tredje månad och för att motverka cancer och hejda så inte livmoderslemhinnan blir för tjock... Vad jag förstått så får man ingen ägglossning av Provera och i mitt fall kommer jag inte få riktig mens. Tycker det låter skitkonstigt att läkaren säger till dig att Provera ska hejda blödning... Provera är ju för att sätta igång blödning inte för att hejda den.

  • KajsaK

    Jag ringde kk när jag fortfarande inte fått nån blödning av kur nr 2 med Provera. Dom sa att det bara var att börja med ny kur igen. Sagt och gjort. Tog 3:e kuren med Provera men det har inte kommit någon blödning denna gång heller! Har nu gått 20 dagar utan att jag fått någon blödning igen... Har nu även gått med värk i buken i tio månader konstant och ingen läkare bryr sig! Vad göra?!

  • tjejhalmstad
    KajsaK skrev 2015-10-28 17:47:05 följande:

    Jag ringde kk när jag fortfarande inte fått nån blödning av kur nr 2 med Provera. Dom sa att det bara var att börja med ny kur igen. Sagt och gjort. Tog 3:e kuren med Provera men det har inte kommit någon blödning denna gång heller! Har nu gått 20 dagar utan att jag fått någon blödning igen... Har nu även gått med värk i buken i tio månader konstant och ingen läkare bryr sig! Vad göra?!


    Men får du inte komma dit igen för att kolla upp mera? Menar du att det gått 10 månader sedan du tog Provera? Om du nu har värk i magen så borde iallafall göra ytterligare undersökningar. 


     


    Jag fick inte igång mens av provera tabletterna heller. Körde nog 3 ggr men inget. Så var hos en annan läkare och kollade vul och allt såg bra ut även denna gång. Mina värden såg bra ut denna gången så de tyckte jag skulle vänta lite till. Dock gå upp lite mer i vikt (är normalviktig nu) 


    2 veckor efter läkarbesöket kom rosa flytningar när jag ansträngde mig/sprang och har fortsatt komma lite då och då. ca 2.5 månad nu. Så har fått ny läkar tid för att kolla vidare på det och sen hur vi ska kunna få igång mensen.


     


     

  • KajsaK
    tjejhalmstad skrev 2015-11-03 13:30:11 följande:

    Men får du inte komma dit igen för att kolla upp mera? Menar du att det gått 10 månader sedan du tog Provera? Om du nu har värk i magen så borde iallafall göra ytterligare undersökningar. 


     


    Jag fick inte igång mens av provera tabletterna heller. Körde nog 3 ggr men inget. Så var hos en annan läkare och kollade vul och allt såg bra ut även denna gång. Mina värden såg bra ut denna gången så de tyckte jag skulle vänta lite till. Dock gå upp lite mer i vikt (är normalviktig nu) 


    2 veckor efter läkarbesöket kom rosa flytningar när jag ansträngde mig/sprang och har fortsatt komma lite då och då. ca 2.5 månad nu. Så har fått ny läkar tid för att kolla vidare på det och sen hur vi ska kunna få igång mensen.


     


     


    Nä verkar svårt att få komma till kk... Har fortfarande inte fått nån blödning av Provera kur nr 3... Inte 10 månader sen jag tog Provera. Men har haft konstant ont i buken sedan januari... Tycker oxå dom borde göra mer undersökning men som sagt svårt att få nån tid och inte direkt trevliga dom man pratar med där...

    Hur går det för dig? Har du varit hos läkaren?
Svar på tråden Provera tabletter