• bellaboong

Hjälp! Svårmatad 10-månaders

Hej! Jag söker tips till vår svårmatade 10-månaders kille. Han har alltid varit lite krånglig med maten, ska börjas med. Amningen "rann ut i sanden" när han var runt 5,6 månader eftersom han var så otroligt nyfiken på allt runt omkring och jade svårt att koncentrera sig vid bröstet - säkerligen ett vanligt fenomen för många. Men nu till den vanliga matningen. Jag som skriver är en just nu frustrerad mamma till en säkerligen lika frustrerad kille. Saken är den att när han/vi sitter vid matbordet så är det mest jobbigt, upplever jag som mamma det. Det började med att han bara började skrika och böka och då kom vi slutligen på att han vill sitta och pilla på saker medans man matar honom. Så vi gav honom små bitar, en sked, som han fick börja pilla med och en period funkade detta bra medans vi slevade in små skedar medans han hade full sjå med sakerna framför sig. Han har aldrig bara velat sitta rakt upp och ner, gapat efter mat och varit nöjd med det. Nu är han så medveten att han det här också har blivit svårt. Det är som att han vill äta själv men liksom inte kan själv ännu. Oerhört jobbig period! Han får samma mat som oss i bitar framför sig och visst, lite åker ju ner i hans mage men det mesta hamnar utanför känns det som. Efter en stund börjar han leka med mat, tallrik och sked och allt flyger bokstavligen omkring i rummet. Vi försöker mata han lite med barnmat men det går inte alls längre typ. Efter en stund så gapar ha inte alls och han hittar hela tiden andra mer spännande saker än att äta. Som att titta på hunden under bordet eller att kasta omkring vattenflaskan. Känns som han inte får i sig tillräckligt! Han är rund och go så alla säger att vi inte behöver oroa oss. Men finns det någon som varit/är med om samma och har nåt tips för hur barnet ska bli mer koncentrerad vid matstunden? Känns som han snabbt blir arg och det är klet överallt och allt mynnar ut i frustration både hos föräldrar och barn. Hör själv hur dumt det här låter för tänker samtidigt att detta säkert är helt naturligt... Men finns det tips så mottages det hemskt gärna! När fruktpuréen åker fram gapar han någorlunda lättare en stund men inte ens den är "rolig" särskilt länge. Har försökt dra ner på mellanmål men bvc tyckte vi skulle ge det eftersom han fortfarande vill äta ett vällingmål på natten och att det är "bevis" på att han inte får i sig tillräckligt på dagen... Mvh en frustrerad första barns förälder.

• Svar på tråden Hjälp! Svårmatad 10-månaders
  • Dasha

det är väl väldigt vanligt och normallt, tror jag?

tips1.

samla all tålamod och acceptera att det kommer att bli så här i 5-6 månader till (mindre, om ni har tur. Men bäst att inte hoppas på tur).

storstädning runt matstolen efter maten, tvätta av halva bebis och byta kläder efter varje måltid. Jag tar det som självklart.

tips 2.

vår 10månaders får spaghetti och makaroner (en i taget) att pila med och äta med händerna, medan vi äter och matar honom. Brödbitar är också bra. Majsringar att pilla med (säljes i mataffärer). Fruktbitar.
    spaghetti är nog bäst: väldigt roande, lätt att äta själv och han låter oss mata honom med sked under tiden.

tips 3.

korta ner måltiden. Börjar han att leka, slänga saker runt och vägrar att äta - då skulle jag tvättat av honom och låtit krypa istället, ingen mer mat. han får vänta till nästa måltid.

• aleydis

Jag skulle kolla upp "baby led Weaning"- blw. Det går ut på att barnet får äta bitar av mat själv istället för att mata med puréer

• Anonym (s....)
    aleydis skrev 2015-07-26 21:46:24 följande:

Jag skulle kolla upp "baby led Weaning"- blw. Det går ut på att barnet får äta bitar av mat själv istället för att mata med puréer

Fast om du läser får han ju bitar framför sig att pilla med.
  • Annelie 76

Ge en flaska (eller två) ersättning när han sover så du vet att han iaf EN gång om dagen får i sig näring. Då behöver du inte vara så bekymrad resten av dagen. Jag ger en flaska innan jag går och lägger mig vid elva. Lyfter bara upp sonen i famnen och sticker in nappen och han äter utan problem.

• Anonym (Tråkigt)

Bebisen har förmodligen inte varit redo för så mycket fast föda. Får barnet ersättning? Ge bebisen sådant han tycker om. Prova att ge medans han kryper runt om det inte funkar vid matbordet. Vad får du i honom på en dag?

Tänkte också lite på det med amningen, vill du börja amma igen? För det går ju om du vill.

• Dasha
    Anonym (Tråkigt) skrev 2015-07-27 11:06:55 följande:

Prova att ge medans han kryper runt om det inte funkar vid matbordet.

det gjorde jag med mitt första barn, och det var mitt största misstag! skulle inte rekommendera det för någon! tvärtom, korta måltider istället. Börjar du leka? Då får du gå ifrån bordet.

Äter ditt barn penne? (stora raka makaroner).

idag har jag kommit på att stoppa i små kycklingbitar i penne, och sonen åt dem glatt med händerna, en penne i taget.
Svar på tråden Hjälp! Svårmatad 10-månaders