Anonym (Louise) skrev 2015-07-31 21:11:30 följande:
EMDR fungerar så extremt olika bra på olika personer att man tyvärr aldrig kan förutspå något. Jag fick EMDR i kombination m bl.a. EFT mm och det funkade ok. Jag har CPTSD.
Hej!
Det verkar vara som du säger, att folk får väldigt olika resultat. En del blir sämre, för andra händer ingenting, sen de som menar att de fått sitt liv tillbaka. Jag tycker det är intressant och funderar just på varför effekten varierar så.
Det som tycks vara gemensamt för många som börjar må sämre är att terapeuten inte haft tillräcklig kompetens för att jobba med komplex traumatisering och dissociativa problem och därför inte gjort tillräckligt med stabilisering före och under behandlingen eller gått på för svåra minnen för tidigt.
De som inte fått någon effekt alls verkar vara de som har svårt att komma åt sina känslor, som är väldigt avtrubbade och dissociativa.
Lite generellt. Den bilden målas upp när man läser erfarenheter av behandlare och klienter. Finns säkert andra faktorer med och det är också lite därför jag startat tråden, vill försöka få en så tydlig uppfattning som möjligt innan jag sätter igång själv.
Berätta gärna mer om vad som funkade om du vill. Och vad var det som fick dig att sluta?