• Anonym (Nujäklar)

EMDR vid borderline

Hej!

Har nu kommit fram till att jag ska testa EMDR för mina trauman/borderline. Jag vill gärna höra andras erfarenheter från metoden, speciellt om någon med Borderline har testat.

Hur länge behandlades du? Vilken effekt hade behandlingen på dig?

• Svar på tråden EMDR vid borderline
  • Anonym (Var? Hur?)

Jag har själv diagnosen Borderline men har aldrig hört talas om att EMDR skulle användas vid BPS i Sverige. Vilket landsting behandlas du i? Vilka behandlingsformer har du provat tidigare?

• Anonym (Nujäklar)

Jag tillhör Stockholms landsting. Jag har fått "vanlig" psykoterapeutisk behandling i fem år som visserligen stärkt de sunda delarna av mig men de kommer inte åt mina trauman.

Just nu ska min behandlare höra sig för om någon har EMDR-kompetens på min mottagning. Annars har jag hört att mottagningar har möjlighet att ta in konsulter.. Har också koll på några andra mottagningar inom landstinget, sista chansen blir privat.

I andra länder verkar det vara rätt vanligt och mina förhoppningar är rätt höga... så hoppas verkligen att det funkar.

• Anonym (Nujäklar)

Puff

• Anonym (Var? Hur?)

Jag kan bara önska dig lycka till! Har för lite kunskap om EMDR för att säga nåt annat men "Nu jäklar" låter som en bra inställning! Glad Själv ser jag fram emot den DBT-behandling jag står i kö för.

• Anonym (O)
    Anonym (Nujäklar) skrev 2015-07-26 18:25:35 följande:

Hej!

Har nu kommit fram till att jag ska testa EMDR för mina trauman/borderline. Jag vill gärna höra andras erfarenheter från metoden, speciellt om någon med Borderline har testat.

Hur länge behandlades du? Vilken effekt hade behandlingen på dig?

Jag gick i EMDR för behandling av min PTSD. Jag har även borderline och lite fler diagnoser. För mig fungerade EMDR behandlingen inte alls och den avbröts efter 6 månader. Jag hoppas att den fungerar bättre för dig, men som behandling för just borderline har jag aldrig hört talas om att något fått utan det brukar oftast vara en behandling för PTSD eller liknande..
  • Anonym (Nujäklar)
    Anonym (Var? Hur?) skrev 2015-07-27 20:06:48 följande:

Jag kan bara önska dig lycka till! Har för lite kunskap om EMDR för att säga nåt annat men "Nu jäklar" låter som en bra inställning! Själv ser jag fram emot den DBT-behandling jag står i kö för.

Hehe, ja det är lite att det får bära eller brista nu, känns som om jag testat allt..

Hoppas att DBT:n fungerar bra för dig, lycka till på tillfrisknanderesan!
  • Anonym (Nujäklar)
    Anonym (O) skrev 2015-07-28 11:01:13 följande:

Jag gick i EMDR för behandling av min PTSD. Jag har även borderline och lite fler diagnoser. För mig fungerade EMDR behandlingen inte alls och den avbröts efter 6 månader. Jag hoppas att den fungerar bättre för dig, men som behandling för just borderline har jag aldrig hört talas om att något fått utan det brukar oftast vara en behandling för PTSD eller liknande..

Vad trist att EMDR inte gav dig något. :/ Vad var det som inte funkade tror du?

EMDR används kanske mest för ptsd men funkar också för andra problem där man liksom fastnat eller skaffat en dålig erfarenhet.. För folk som är väldigt dissocierade, har många trauman och anknytningsskador fungerar det bra men måste utföras av någon med erfarenhet eftersom man lätt kan bli ostabiliserad..

Finns en fallbeskrivning där en kvinna med borderline behandlats med mkt bra resultat. Så jag tror det kan bli bra.
  • Anonym (Var? Hur?)
    Anonym (Nujäklar) skrev 2015-07-29 20:12:59 följande:
    Hehe, ja det är lite att det får bära eller brista nu, känns som om jag testat allt..

Hoppas att DBT:n fungerar bra för dig, lycka till på tillfrisknanderesan!
    Tack :)
  • Anonym (O)
    Anonym (Nujäklar) skrev 2015-07-29 20:18:01 följande:
    Vad trist att EMDR inte gav dig något. :/ Vad var det som inte funkade tror du?

EMDR används kanske mest för ptsd men funkar också för andra problem där man liksom fastnat eller skaffat en dålig erfarenhet.. För folk som är väldigt dissocierade, har många trauman och anknytningsskador fungerar det bra men måste utföras av någon med erfarenhet eftersom man lätt kan bli ostabiliserad..

Finns en fallbeskrivning där en kvinna med borderline behandlats med mkt bra resultat. Så jag tror det kan bli bra.
    Svårt att säga exakt vad det var som inte funkade, men jag kan ju säga som så att jag kände mig rätt dum när jag satt och följde psykologens två fingrar som hen rörde fram och tillbaka... Sen kunde jag själv inte märka någon större skillnad på PTSDn. Den förvärrades i början, precis som man kan förvänta sig. Sedan stabiliserades det, men det blev ingen direkt bättring och sedan avbröts behandlingen som sagt..

Har du gått DBT? Den behandlingen fick jag för min personlighetsstörning och det har hjälpt mig väldigt mycket. Sen har jag kvar en del problem och kommer kanske alltid att ha det, men jag tyckte de 3 åren som jag gick DBT var värt det!
  • Anonym (Nujäklar)
    Anonym (O) skrev 2015-07-29 21:50:24 följande:

Svårt att säga exakt vad det var som inte funkade, men jag kan ju säga som så att jag kände mig rätt dum när jag satt och följde psykologens två fingrar som hen rörde fram och tillbaka... Sen kunde jag själv inte märka någon större skillnad på PTSDn. Den förvärrades i början, precis som man kan förvänta sig. Sedan stabiliserades det, men det blev ingen direkt bättring och sedan avbröts behandlingen som sagt..

Har du gått DBT? Den behandlingen fick jag för min personlighetsstörning och det har hjälpt mig väldigt mycket. Sen har jag kvar en del problem och kommer kanske alltid att ha det, men jag tyckte de 3 åren som jag gick DBT var värt det!

Ok, då förstår jag. Kanske det hade blivit bättre om det fortsatt längre? Har man mycket att jobba på så kan det väl ta ett tag..

Tja, jag har väl använt mig av det man jobbar med på DBT sedan jag var ung.. Mindfulness, acceptans, distraktion osv. Och visst, det hjälper ju för att inte förvärra.. men jag är inte nöjd med det. Att vara i ett dissocierat tillstånd där allt känns farligt tar otroligt mycket kraft. Jag kan inte leva ett normalt liv så, rent fysiskt orkar jag inte. Och relationer är jag absolut livrädd för idag, övergivenhetsångesten blir bara värre känns det som. Står inte ut med smärtan. Vill bli fri på riktigt nu. Inte bara hantera. :(
  • Anonym (O)
    Anonym (Nujäklar) skrev 2015-07-29 22:21:16 följande:
    Ok, då förstår jag. Kanske det hade blivit bättre om det fortsatt längre? Har man mycket att jobba på så kan det väl ta ett tag..

Tja, jag har väl använt mig av det man jobbar med på DBT sedan jag var ung.. Mindfulness, acceptans, distraktion osv. Och visst, det hjälper ju för att inte förvärra.. men jag är inte nöjd med det. Att vara i ett dissocierat tillstånd där allt känns farligt tar otroligt mycket kraft. Jag kan inte leva ett normalt liv så, rent fysiskt orkar jag inte. Och relationer är jag absolut livrädd för idag, övergivenhetsångesten blir bara värre känns det som. Står inte ut med smärtan. Vill bli fri på riktigt nu. Inte bara hantera. :(
    Nej, det hade troligtvis inte fått annat resultat om jag gått längre än 6 månader. Jag fick behandlingen 2 ggr/vecka. De flesta får 1 gång/vecka. Anledningen till att det inte fungerade trodde dem berodde på att min PTSD är för "extrem" eller hur jag ska uttrycka det.. Jag hoppas att behandlingen ger det resultat du vill. Om inte, så rekommenderar jag verkligen att gå DBT. Hur du än gör, vilken behandling du än väljer så handlar allt om att man ska lära sig hantera och förändra sina beteenden. Man kommer inte undan, det är hårt arbete som krävs..
  • Anonym (Nujäklar)
    Anonym (O) skrev 2015-07-30 11:20:45 följande:

Nej, det hade troligtvis inte fått annat resultat om jag gått längre än 6 månader. Jag fick behandlingen 2 ggr/vecka. De flesta får 1 gång/vecka. Anledningen till att det inte fungerade trodde dem berodde på att min PTSD är för "extrem" eller hur jag ska uttrycka det.. Jag hoppas att behandlingen ger det resultat du vill. Om inte, så rekommenderar jag verkligen att gå DBT. Hur du än gör, vilken behandling du än väljer så handlar allt om att man ska lära sig hantera och förändra sina beteenden. Man kommer inte undan, det är hårt arbete som krävs..

Mina svårigheter är ångest, beteenden behöver jag inte direkt jobba på för har inga sjävskadevanor, ingen impulsivitet osv. Därför kommer jag inte gå DBT. Och jobba på sig själv, jo tack. Har gått i terapi i över 10 år. :/ Läser på och tror EMDR är vad som behövs. Fungerar inte det så vet jag inte längre. Men tror att det går.

Någon mer med erfarenhet?
  • Anonym (Louise)

EMDR fungerar så extremt olika bra på olika personer att man tyvärr aldrig kan förutspå något. Jag fick EMDR i kombination m bl.a. EFT mm och det funkade ok. Jag har CPTSD.

• Anonym (Nujäklar)
    Anonym (Louise) skrev 2015-07-31 21:11:30 följande:

EMDR fungerar så extremt olika bra på olika personer att man tyvärr aldrig kan förutspå något. Jag fick EMDR i kombination m bl.a. EFT mm och det funkade ok. Jag har CPTSD.

Hej!

Det verkar vara som du säger, att folk får väldigt olika resultat. En del blir sämre, för andra händer ingenting, sen de som menar att de fått sitt liv tillbaka. Jag tycker det är intressant och funderar just på varför effekten varierar så.

Det som tycks vara gemensamt för många som börjar må sämre är att terapeuten inte haft tillräcklig kompetens för att jobba med komplex traumatisering och dissociativa problem och därför inte gjort tillräckligt med stabilisering före och under behandlingen eller gått på för svåra minnen för tidigt.

De som inte fått någon effekt alls verkar vara de som har svårt att komma åt sina känslor, som är väldigt avtrubbade och dissociativa.

Lite generellt. Den bilden målas upp när man läser erfarenheter av behandlare och klienter. Finns säkert andra faktorer med och det är också lite därför jag startat tråden, vill försöka få en så tydlig uppfattning som möjligt innan jag sätter igång själv.

Berätta gärna mer om vad som funkade om du vill. Och vad var det som fick dig att sluta?
  • Anonym (Nujäklar)

Puff..

• Anonym (Louise)

Jag slutade för att landstinget inte betalade för mer än ett visst antal tillfällen men även för att det var svårt att komma längre. I mitt fall bearbetades de största händelserna men då mitt trauma totalt är två år fanans ingen chans att hinna m alla (det skulle nog ta en livstid). För mig var syftet primärt att få en fungerande vardag.

vid komplex PTSD mm fungerar sällan enbart ett behandlingsätt. Det gjorde det inte för mig iaf. Viktigast tror jag dock är vid all behandling att man som patient har en realistisk syn på resultatet. De som förväntar sig "underverk" blir nog besvikna för vid komplext trauma finns inga sådana. Men man kan absolut finna ett liv som är värt att leva!

Svar på tråden EMDR vid borderline