• Anonym (Hundägare)

Är det för mycket motion för en chihuahua?

Jag har varit ute och promenerat mycket med min chihuahua på sistone, det kan bli mellan 3-4 timmar per dag. Hon trippar på fint och visar inga tecken på trötthet, men jag undrar ändå om detta är för mycket för en chihuahua? Hon väger ca 1,8 kg.

• Svar på tråden Är det för mycket motion för en chihuahua?
  • Anonym (26)

Har en chihuahua/papillion och vi kan gå runt 10-15km-promenader i ett kör, plus små kortare promenader före/efter per dag utan problem. Visar hunden ingen trötthet så är det nog okej. Hade en schäfer tidigare som jag gick lika mycket med men han blev trött och uttråkad av det så var tvungen att minska promenaderna där.
    Dock kräver hundar oftast mer än en promenad, oavsett hur lång, för att bli trötta. T.ex lek & hjärngymnastik.

• Fanny b

Hundens storlek har inget med att göra hur långa promenader de orkar gå.

• Majsan70

Vår Chihuahua, är med oss timtals i stallet, i skogen, ja var vi än är. Liten hund behöver lika mycket motion som en stor och lika mycket tankeverksamhet. Vr lille har vi gått kantarell söks kurs med tex. Han hoppar agility oxå. Koppelpromenader ger honom inte så mycket utan han vill springa fritt så det får han där det är möjligt. För att han skall få springa fritt har vi även tränat in så att han alltid lyssnar på vårt kommando och inte springer iväg. Själv ger jag inte mycket för de där fin promenaderna i koppel utan hundar måste få möjlighet att röra sig fritt. 

• Anonym (Hundägare)
    Anonym (26) skrev 2015-07-26 19:52:40 följande:

Har en chihuahua/papillion och vi kan gå runt 10-15km-promenader i ett kör, plus små kortare promenader före/efter per dag utan problem. Visar hunden ingen trötthet så är det nog okej. Hade en schäfer tidigare som jag gick lika mycket med men han blev trött och uttråkad av det så var tvungen att minska promenaderna där.
    Dock kräver hundar oftast mer än en promenad, oavsett hur lång, för att bli trötta. T.ex lek & hjärngymnastik.

Okej! Idag har vi promenerat 28 km i ett kör, hon visade inga tecken på att vilja stanna förrän det började regna mot slutet.
  • neverpreggo

Sålänge det inte är en valp eller äldre hund med ledproblem ser jag inte ett problem.

• Anonym (Hundägare)
    neverpreggo skrev 2015-07-27 00:09:08 följande:

Sålänge det inte är en valp eller äldre hund med ledproblem ser jag inte ett problem.

Nejdå, hon är fyra år och frisk/stark! Hon var hungrig när hon kom hem och åt ordentligt, sen la hon sig i korgen och sov som en stock.
Svar på tråden Är det för mycket motion för en chihuahua?