• Anonym (Kaffedraken)

    Farligt att sätta fingrarna i halsen och spy?

    Det är så här att nästan varje gång jag tycker att jag ätit för mycket så kör jag ner fingrarna i halsen och spyr upp det igen och efter några gånger som jag gjort det får jag upp lite blod också. Är det farligt att göra så och kan man dö av det på något sätt?

  • Svar på tråden Farligt att sätta fingrarna i halsen och spy?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du börjar kräkas blod är det oftast ett tecken på att du inte rör dig i rätt riktning...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kanske vore smartare att använda hjärnan när man avgör portionsstorleken istället för att framkalla kräkningar efter att man ätit.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-07-27 00:10:09 följande:

    Det är så här att nästan varje gång jag tycker att jag ätit för mycket så kör jag ner fingrarna i halsen och spyr upp det igen och efter några gånger som jag gjort det får jag upp lite blod också. Är det farligt att göra så och kan man dö av det på något sätt?


    Kräkreflexerna har du fått som skydd för överlevnad. Om de avmattas så kan det vara vissa problem om kroppen behöver ta till den metoden. Troligtvis så är det matsäckens mun på den övre delen som blöder för att den har kommit i kontakt med magsyran för många gånger. Det behöver inte, men det är förhöjd risk att det utvecklas cancer av detta.

    Dessutom så är risken stor att du får obalans i magsäckens syra innehåll som påverkar matsmältningen. Vilket i sin tur kan leda till andra problem i ditt tarmsystem. Framförallt i tunntarmen och du kan få vissa brister på näringsämnen.

    Sen har du dina tänder. De får en fruktansvärd smäll av magsäckens syra innehåll. Inga problem vid normala kräkningar som kanske sker några gånger per år. Magsjuka och sånt.

    Så långsiktigt kan du faktiskt dö.. Svar JA

    Om du nu fått i dig för mycket mat. Så finns det andra sätt att hantera detta. 
    Men i grund och botten så är ditt sätt att hantera det en ren psykologi bit.
    Hittar du egna metoder så kan det vara bra och du kan självläka psykologiskt. Annars kan det vara bra att skaffa hjälp och stöd för att bygga upp alternativa metoder för att undvika att du sätter fingrarna i halsen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla svar! Då vet jag det.

Svar på tråden Farligt att sätta fingrarna i halsen och spy?