• Anonym (Pillerstopp)

Ska sluta med Yasmin - någon med positiva erfarenheter?

Hej! 

Har bestämt mig för att sluta äta Yasmin efter 4 års knaprande. Läser om så otroligt mycket skräckhistorier med finnar, viktuppgång och depression. Började äta Yasmin just pga acne-problem och är inte så sugen på att återfå dem igen som 25 år.. 

Någon som har några positiva erfarenheter av att sluta? 

• Svar på tråden Ska sluta med Yasmin - någon med positiva erfarenheter?
  • Anonym (Pillerstopp)

Puffar upp tråden och undrar om det kan stämma att ingen har haft positiva upplevelser? 

Då blir man ju nästan sugen på att stanna kvar med pillerna... 

• Anonym (Inga problem)

Jag fick inte tillbaka min dåliga hy när jag slutade. Blev inte deprimerad heller. PMS:en blev ju värre, men det var extremt väntat.

En väldigt positiv sak med att sluta var att jag plötsligt fick en massa nytt hår på huvudet! Hade uppenbarligen tappat mycket av Yasmin utan att egentligen notera det (skedde väl gradvis). Inom en månad efter stopp hade jag FULLT med nya hårstrån som stack upp överallt :)

Att folk inte har kommenterat ska du väl för övrigt inte ta som bevis för att alla som slutat med Yasmin har mått dåligt av det...

• Nonym

Jag fick tyvärr tillbaka mycket av min acne när jag slutade med yasmin, men jag blev gladare, smalare och kåtare, så det positiva överväger det negativa tusenfalt!

Dessutom mår min fitta mycket bättre, blir lättare våt, får lättare organ och slemhinnorna mår äntligen helt bra igen!

• Familjelivet

Hej! Jag skulle vilja höra hur det har gott för dig efter ditt p-piller stopp? Hur mår du, din kropp och din hy? Jag tänker sluta med Yasmin då jag och min sambo planerar att skaffa barn. Är rädd att jag ska få tillbaka min dåliga finniga hy. Dock så de en liten negativ grej man kanske får ta om man vill ha barn :)

• Nonym
    Familjelivet skrev 2015-10-19 10:34:01 följande:

Hej! Jag skulle vilja höra hur det har gott för dig efter ditt p-piller stopp? Hur mår du, din kropp och din hy? Jag tänker sluta med Yasmin då jag och min sambo planerar att skaffa barn. Är rädd att jag ska få tillbaka min dåliga finniga hy. Dock så de en liten negativ grej man kanske får ta om man vill ha barn :)

Ja, och dessutom kan man få massvis av finnar av alla hormoner under graviditeten.. det vet jag, är nu gravid i fjärde månaden och har mer finnar i ansiktet än någonsin innan och dessutom har jag fått finnar på bröstet och ryggen också (vilket jag aldrig haft innan) men på nåt sätt känns det värt det..
  • Familjelivet

Ja de är ju verkligen värt det! :) man får tänka så sen under de jobbiga stunderna. Om min hy nu kommer påverkas efter p-piller stopp och eventuell graviditet. Tar sista pillret om ca två veckor, efter de är det "dags" :)

• Nonym
    Familjelivet skrev 2015-10-19 21:01:19 följande:

Ja de är ju verkligen värt det! :) man får tänka så sen under de jobbiga stunderna. Om min hy nu kommer påverkas efter p-piller stopp och eventuell graviditet. Tar sista pillret om ca två veckor, efter de är det "dags" :)

Lycka till!!!

Och hoppas du slipper få en massa finnar!
  • Anonym (sandra)

Jag började med yasmin pga acne och håravfall. Det kom tillbaka när jag slutade med dom. Började med progesteronkräm istället, som fungerar att använda om man vill bli gravid. Det rättade till hormonobalansen och finnarna håller sig borta när jag använder den.

• Familjelivet

Nu har jag varit utan Yasmin i ca tjugo dagar. Än har jag inte märkt någon större skillnad på hyn, utan de är som innan - någon finne då och då. Fast blir nog värre kring mensen.
    Hur lång tid tog det för er andra att få tillbaka ägglossningen efter p-pillerstopp? Jag har tagit äl-tester men inget positivt än. Har läst att de kan dröja lite

• Conan

Åt Yasmine i några veckor för flera år sedan. Det räckte för att sabba mina slemhinnor! Blev inte helt bra när jag slutade men bättre. Aldrig mer hormoner...

• Jessvic

Vet att denna tråd är gammal men den hjälpte mig när jag fanatiskt letade efter personer med erfarenhet av att ha slutat med yasmine så jag tänkte att jag kan dela med mig i den nu jag med. Nu när jag slutat Tyst

Det är läskigt att sluta med yasmine (och säkert andra ppiller med)! Jag hade tagit dem i 7-8 år med endast några få kortare avbrott medans jag vart ute och rest o så. Men när jag nu i vintras bestämde mig för att sluta skrämdes jag utav allas skräckhistorier nätet så jag vågade inte. Det var inte fören nu i juni jag faktiskt vågade haha och det har gått bra *peppar peppar* Glad 

* Inga böldfinnar (inga finnar alls faktiskt)
    * Inget håravfall. Tappade rätt mycket innan och det är lika mkt nu. inte mer eller mindre alltså. 
    * Upplever att ett par kilo runnit av mig

*Endel småfinnar på ryggen. Tror dessa kommer försvinna med tiden.
    *Lite yrsel och illamående men betvivlar att detta beror på ppiller stopp!
    * PMS kommer tillbaka så fort jag slutade. Jag var helt galen en dag haha.. 
    * Mensen håller på längre, såklart. 

Till saken hör att innan jag började med yasmine hade akne och det är en anledning till att jag inte vågat sluta heller. Samtidigt som jag först började med yasmine, för många år sen, började jag med en ny hudvårdsrutin och jag visste inte om det var ppillrerna eller alla cremer och peelingar som hjälpte mig bli av med aknen Tungan ute 

Svar på tråden Ska sluta med Yasmin - någon med positiva erfarenheter?