• miscela05

Stopp i luftrören och ska snart föda

Jag är gravid med tredje barnet i vecka 37-38 och har haft en riktigt tuff graviditet. Jag har haft svullna ben, halsbränna, karpaltunnelsyndrom, illamående, yrsel, muskelkramp i tår, vader och knäveck, åderbråck, förstoppning, urinläckage, ryggont och extrem foglossning som gör att bäckenet hoppar ur led och låser sig varje dag. Behöver jag nämna att jag är trött på att vara gravid?

För ca 5 veckor sedan fick jag problem med att andas. Det började pipa, väsa och rossla i halsen (mest nattetid men även dagtid), men jag hostade knappt. På dagarna hade jag svårt att andas och blev kraftigt andfådd för minsta lilla. Gick till vårdcentralen där en läkare lyssnade på mina lungor och sa att det lät som astma och skrev därför ut Bricanyl inhalator till mig.

Efter 1 vecka hade jag fortfarande inte blivit bättre så jag gick tillbaka och fick träffa en annan läkare som också lyssnade på lungorna och sa att det lät som astma med skillnad att det låter vid både in- och utandning (vid astma låter det tydligen bara åt ena hållet). Han kollade Crp som låg under 5 vilket inte tyder på någon infektion. Han ifrågasatte hur mycket jag gått upp i vikt och påstod att jag hade väldigt stor mage. Jag väger normalt 65 kg och är ganska lång. Denna gång har jag gått upp 12 kg och har väldigt liten mage jämfört med mina två andra barn (ligger t.o.m under medelkurvan) så den teorin hade han ju kunnat utesluta... Samma dag var jag hos min barnmorska som tyckte att jag skulle åka in till förlossningen så att de kunde kolla upp mig där. Där lyssnade förlossningsläkaren på mina lungor och sa att hon skulle skriva ut Pulmicort inhalator och Cocillana-etyfin. Fick även andas in luftvidgande medicin i en apparat på akuten då jag vid det här laget var extremt täppt i luftrören. Hon skickade hem mig och sa att jag borde bli bättre inom ett par dagar.

Häromdagen när det gått 5 veckor och jag fortfarande inte blivit bättre tog jag upp detta med en läkare på MVC. Hon sa att hon inte kunde göra något förutom att hänvisa mig till vårdcentralen eller förlossningen. Så jag bokade en tid till vårdcentralen igen och idag var jag där. Samma läkare som påstod att min mage var stor lyssnade på lungorna igen och konstaterade att det lät likadant som för 3 veckor sedan. Han tog ett nytt CRP som återigen var normalt och sa att det enda som kommer hjälpa är att bli av med magen.

Så nu står jag här höggravid med andningssvårigheter och extremt täppta luftrör. Jag får hostattacker ett par gånger i veckan och ibland kan det komma en pytteliten klump med hårt, gult slem (bara några millimeter stor). Känner mig extremt sjuk! Nätterna klarar jag mig igenom med lite Cocillana och nu när bäckenet låser sig tar jag även en Citodon till natten för att ens kunna ligga ner. Jag har inga allergier eller astma och när jag inte är gravid är jag fullt frisk. Nu har jag varit hos läkare 5 gånger och ingen gör någon annan undersökning än att lyssna på mina lungor med stetoskop. Vad ska jag göra? Jag är orolig för att jag inte kommer kunna gå igenom en förlossning utan att kunna andas. Och om jag klarar av en förlossning och sedan börjar amma så kan jag ju glömma både hostmedicin och Citodon. Vart vänder jag mig och vad kan jag göra för undersökningar? Är det någon annan som känner igen sig i symptomen?

OBS! Ett litet förtydligande kring Cocillana och Citodon är att jag blivit ordinerad upp till 30 ml respektive 8 tabletter per dag men jag tar bara 5 ml respektive 1 tablett till natten då jag inte vill påverka varken mig eller barnet för mycket. Citodon fick jag utskrivet redan för 4 månader sedan men har endast tagit det i ett par dagar nu när jag haft extremt ont.

Svar på tråden Stopp i luftrören och ska snart föda