• Anonym (Pappa)

Mitt ex låter vår femåring skjuta med Soft Air Gun!

Hej!

Jag har en son ihop med en kvinna som jag inte längre bor ihop med. Sonen är fem år.

Mitt ex har ganska så nyligen börjat med skytte (på bana, med instruktör). Hon tycker att det är roligt och lärorikt och vill nu att vår son ska lära sig skytte han med. Så hon har köpt en Soft Air Gun (jag har sett den och det ser ut som en polispistol, så vet ni kanske vad det är för modell jag menar eller iaf hur den ser ut?).

Hon själv skjuter ju med riktiga vapen (flera olika modeller) och riktigt ammunition. Hon har varken riktigt pistol eller luftpistol hemma. Det enda hon har hemma är alltså den där Soft Air Gun'en.

Jag vet att sonen inte får leka med den själv utan endast skjuta mot tavla när mitt ex är med. Men trots detta så känns det lite olustigt. Olustigt att MIN femåring skjuter med ett vapen.

Hon skickade en bild till mig där han står med skyddsglasögon och siktar mot tavlan med den där pistolen. Det såg bara så fel ut.

Vad säger ni? Är det fel eller helt okej? Känner att jag behöver lite input i frågan.

• Svar på tråden Mitt ex låter vår femåring skjuta med Soft Air Gun!
  • Anonym (Pappa)

Är det verkligen ingen som har någon åsikt i frågan?

• Anonym (?!?!?)

Jag är emot vapen själv så jag hade INTE tyckt det var ok. Och klart du får ha en åsikt, det är ditt barn också.

• doge

Det låter ju som att de båda vet vad de sysslar med så jag ser inte vad som skulle vara fel. Sonen får ju lära sig vapenvett tidigt vilket är viktigt om han kommer vara intresserad senare i livet(ganska troligt då både exet och nya killen är vapenintresserade). 
    När jag själv växte upp fick jag lära mig respekt för vapen av mina föräldrar och det sitter liksom i senare i livet, att det inte är några leksaker, även om det är softairguns och liknande. 

• Sockervaddspinnen

Jag kan inte riktigt se något problem med det när det är under de omständigheter som du beskriver; mamman tar lektioner, involverar sonen fast med en leksak istället för äkta vara, det sker endast(?) mot tavla och pojken bär skyddsglasögon och det hela sker alltid under kontrollerade former?

• Anonym (Mamma)

Det är 18 års gräns på soft air Gun, mest troligt av en anledning.

Min son har en sån och får skjuta men enbart med mig. Han är 15.

• Anonym (HormonElla)

Jag tycker att kvinnan är väldigt obetänksam som introducerar vapen så tidigt, har vi inte nog med vapenfixerade män på den här planeten redan? Och det vill nog till att hon håller detta vapen inlåst även hemma för vem vet vad en arg 9-åring kan göra om han får med sig en sådan "leksak" till skolan? Soft airguns kan trots allt ge permanenta ögonskador.

Men förehavandet verkar inte vara olagligt per se om barnet bara får hantera vapnet på skjutbana, även om folk omkring naturligtvis fortfarande kan anse det olämpligt:

Åldersgräns för Soft air guns ? 18år.

Enligt Svensk vapenlagstiftning måste man ha fyllt 18år för att inköpa, inneha och använda en soft air gun. Undantag från detta är t.ex. uppsynsskytte och målskytteträning under kontrollerad form, där användaren kan vara under 18år i sällskap med ansvarig som är över 18år.

Soft air guns är licensfria att inneha ifall de uppfyller licenskraven och man är över 18år. Vid ev. förändringar, tolkningar m.m. ur vapenlagstiftningen åligger det den enskilde att själv ta del av det.

Från
    www.cabom.se/produkter/soft-air-guns/

---
    Själv hade jag varit rätt tveksam till att våra barn lekte med någon som håller på med sånt, det skickar fel signaler tycker jag.

• Anonym (Pappa)

Gör det någon skillnad om jag skriver att det är min dotter det handlar om, samt att jag inte är pappan utan mamman (dottern skjuter alltså med SAG hemma hos sin pappa).

Skrev annorlunda innan för jag trodde att jag skulle få andra svar. Men ni verkar hålla med mig iaf! :)

• Anonym (HormonElla)

Varför skulle du fått annorlunda svar för, barn är väl barn?

• Atena
    Anonym (Pappa) skrev 2015-07-27 18:25:05 följande:

Gör det någon skillnad om jag skriver att det är min dotter det handlar om, samt att jag inte är pappan utan mamman (dottern skjuter alltså med SAG hemma hos sin pappa).

Skrev annorlunda innan för jag trodde att jag skulle få andra svar. Men ni verkar hålla med mig iaf! :)

Det gör ingen skillnad överhuvudtaget.

Säkerheten verkar ligga på topp och ungen har säkert skitskoj. Var inte så jävla orolig utan låt dottern ha roligt ihop med pappa. Det är grymt skoj att spela airsoft så jag hoppas intresset håller i sig :)
  • Kapitalismen

Det verkar ju vara helt i ordning när det gäller säkerhet och ansvar. Ser personligen inget problem med det. Barnet lär ju sig ansvar och så vidare

Svar på tråden Mitt ex låter vår femåring skjuta med Soft Air Gun!