• förstabarnet

Rätt till föräldraledighet i Norge

Är det någon som har barn med någon som jobbar i Norge?
    Min sambo jobbar i Norge och vi väntar vårt första barn. Vi har försökt söka lite på nätet om hans rätt att ta föräldraledigt (han har ingen SGI i Sverige längre) och det vi hittar är att han har rätt till det - innan barnet är 46 veckor!

Någon som varit i samma situation, någon som fått igenom (och hur i så fall) hans rätt att vara ledig efter att barnet är 1 år?

Jag jobbar dessutom bara 70% (anställningen är på 70) och då får han tydligen bara ta ut föräldraledigt på 70%.

Som det är nu lutar det åt att jag får ta ensam vårdnad och på så sätt få alla dagar, men det känns även jättetrist att jag som vill heltidsamma ska få välja på att göra det eller ge pappan några dagar.

• Svar på tråden Rätt till föräldraledighet i Norge
  • daimstrut

Bor i Norge och har koll på det norska systemet. Har dock inte koll på en kombination med en i Sverige och en i Norge. Jag tror ni bör gå till Försäkringskassan och boka ett möte.

Han behöver inte ta sina veckor (10 pappaveckor/fedrekvote) innan barnet är 46 veckor. Den totala längden på föräldraledigheten (mammans och pappans del tillsammans) är 46 veckor om man väljer 100% lön, 56 veckor om man väljer att få 80% av sin lön. Man kan utsätta uttaget till och med barnet är tre år. Man fyller i en blankett som intygar att man är i 100% jobb och utsätter sedan veckorna till när man vill före tre års ålder.

Hur det funkar med den gemensamma delen vet jag inte. Det blir ju lite knepigt när en har norska dagar och en svenska. Därför rekommenderar jag möte med Försäkringskassan och NAV.

• annasv1980

Prata särskilt med Försäkringskassan om hur avräkningen går till. Har för mig att fem norska dagar motsvarar sju svenska dagar.

• förstabarnet
    daimstrut skrev 2015-07-27 21:12:17 följande:

Bor i Norge och har koll på det norska systemet. Har dock inte koll på en kombination med en i Sverige och en i Norge. Jag tror ni bör gå till Försäkringskassan och boka ett möte.

Han behöver inte ta sina veckor (10 pappaveckor/fedrekvote) innan barnet är 46 veckor. Den totala längden på föräldraledigheten (mammans och pappans del tillsammans) är 46 veckor om man väljer 100% lön, 56 veckor om man väljer att få 80% av sin lön. Man kan utsätta uttaget till och med barnet är tre år. Man fyller i en blankett som intygar att man är i 100% jobb och utsätter sedan veckorna till när man vill före tre års ålder.

Hur det funkar med den gemensamma delen vet jag inte. Det blir ju lite knepigt när en har norska dagar och en svenska. Därför rekommenderar jag möte med Försäkringskassan och NAV.

Åh, tack för dina svar.

Jag jobbar ju inte heltid och vill nog säkert gå ner lite i tid när vi har barnet som jag har rätt tid. Kan jag alltså inte gå ner i tid om pappan ska ha rätt till föräldraledigt? Jobbar ju 70% i vanliga fall (och det är som sagt enligt mitt anställningsbevis).

• förstabarnet

Fadrekvoten får man tydligen endast om mamman har rätt till modrekvot i Norge. Och det har jag tyvärr inte.

• Sockervaddspinnen

Jobbar han borta längre perioder?
    Mitt barns pappa jobbar på oljeriggar och ligger då borta i 14 dagar och är sedan hemma i fyra veckor. Så vi båda ansåg att jag skulle ha ensam vårdnad för att kunna ta ut samtliga dagar, då han ändå var hemma en hel månad i streck efter varje 14-dagars pass.
    Fast din kille kanske inte har ett sådant "Norge-jobb"?

• Sockervaddspinnen
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-28 11:34:02 följande:

Jobbar han borta längre perioder?
    Mitt barns pappa jobbar på oljeriggar och ligger då borta i 14 dagar och är sedan hemma i fyra veckor. Så vi båda ansåg att jag skulle ha ensam vårdnad för att kunna ta ut samtliga dagar, då han ändå var hemma en hel månad i streck efter varje 14-dagars pass.
    Fast din kille kanske inte har ett sådant "Norge-jobb"?

Sträck*
  • förstabarnet

Nä, han jobbar mer vanliga tider (lärare på skola).
    Lutar i nuläget åt att jag får följa med till Norge....

Svar på tråden Rätt till föräldraledighet i Norge