Tips för att sluta amma
Hej!
Min dotter är 10,5 månader och jag är gravid igen. Jag vill därför börja fasa ut amningen för att det ska bli lättare för pappan att kunna ta en del av nattningarna etc.
Situationen ser ut såhär:
* Hon äter dåligt emellanåt men älskar att amma. BVC säger dock att hon kommer att börja äta mer när amningen minskar. (Jag var tydligen lika dan som bebis enligt mamma).
* Hon har inte napp eller någon annan snutte.
* För att somna på kvällen så ammar jag henne till sömns. Det är väl just det här jag känner att det är svårast att bryta. Hon är nämligen svår att få i mat i en sån mängd att hon håller sig mätt under natten.
* Hon sover med oss i sängen och ammar i sömnen när hon blir hungrig under natten.
* Vägrar välling, ersättning och är skeptisk mot gröt.
Är det någon som har haft en liknande situation och hur lyckades ni sluta amma? Jag har ingen panik utan det kan få ta några månader, men på sikt så vill jag sluta innan nya bebisen kommer då jag känner att detta sliter på kroppen. Planerar att amma nästa barn också men är inte intresserad av att amma båda samtidigt utan känner att 1 års (cirka) amning för dottern får räcka.
Har ni några bra tips?