• Anonym (weekend)

London tips! Massa tips vill jag ha, tack!

Jag ska ev åka till London på en weekend i höst. Var är bäst att bo? Vad får man inte missa? Taxi/tunnelbanan? Vill ha massa tips och råd. Kommer överaska sambon och vårt barn på 7 år följer med

• Svar på tråden London tips! Massa tips vill jag ha, tack!
  • Anonym (...)

Boka så mycket du kan hemifrån, tunnelbanekort o s v.

Camden market är ju nånting att se. Största loppiset.

Gillar barnet Harry Potter? i Leavsden studios utanför london så finns studion där vissa delar av filmerna spelades in, de har alla saker kvar där, kan va roligt att kolla på.

För vuxna är Ripleys Believe it or not, vid piccadilly circus roligt att kika in på, liksom madame tussauds (svindyrt iofs). Samt en tur i London eye.

• Anonym (weekend)

Tack så jättemkt! :)

• summer13

Norra London hade jag undvikit att bo i om jag var turist. Satsa på Kensington, Notting Hill, marble arch eller närliggande centrala områden.

Ett besök på primark är obligatoriskt! klädaffär som är väldigt billigt, finns i Hammersmith och på oxford street. Finns natural history myseum och science museum som har en massa häftiga saker för barn också.

Handla en picknick och sätt er i en av alla parker, det är toppen. Vid embankment kan man strosa och se big ben, london eye m.m.

Finns ju även tower of London som funkar för sjuåring.

Sen mataffärrer, sainsburys och tesco är billigast, marks & spencer är dyrare, kan va bra och veta lunch på pret a manger är billig och god! Det är lätt att bli ruinerad på maten i London om man bara äter ute så varva lunch och middag med lågprisställen eller supermarkets.

Ta med riktiga promenadskor för ofta blir det en del att gå i London!

oyster card kan du beställa hem innan vilket är mycket smidigt (till tunnelbanan och buss).

• Anonym (weekend)
    summer13 skrev 2015-07-29 02:42:04 följande:

Norra London hade jag undvikit att bo i om jag var turist. Satsa på Kensington, Notting Hill, marble arch eller närliggande centrala områden.

Ett besök på primark är obligatoriskt! klädaffär som är väldigt billigt, finns i Hammersmith och på oxford street. Finns natural history myseum och science museum som har en massa häftiga saker för barn också.

Handla en picknick och sätt er i en av alla parker, det är toppen. Vid embankment kan man strosa och se big ben, london eye m.m.

Finns ju även tower of London som funkar för sjuåring.

Sen mataffärrer, sainsburys och tesco är billigast, marks & spencer är dyrare, kan va bra och veta lunch på pret a manger är billig och god! Det är lätt att bli ruinerad på maten i London om man bara äter ute så varva lunch och middag med lågprisställen eller supermarkets.

Ta med riktiga promenadskor för ofta blir det en del att gå i London!

oyster card kan du beställa hem innan vilket är mycket smidigt (till tunnelbanan och buss).

Tack! Varför undvika norra? Jag vill försöka hitta ett hotell nära city, men det är tunnelbanan eller buss som man åker va? Inte taxi? Från flygplatsen, är det med buss?
  • Tablettask
    Anonym (weekend) skrev 2015-07-29 08:04:06 följande:
    Tack! Varför undvika norra? Jag vill försöka hitta ett hotell nära city, men det är tunnelbanan eller buss som man åker va? Inte taxi? Från flygplatsen, är det med buss?

Om du landar på Heathrow tar du tunnelbanan därifrån på ditt Oyster card som går utmärkt att hämta ut vid tunnelbanespärren på Heatrow. När du återkommer till Heatrow kan du lösa in kortet och få tillbaka din deposition på fem pund.

Stansted och Gatwick tror jag det är buss från.

Jag skulle i övrigt tipsa om London Dungeon.

• Erkki

7-åringen gillar garanterat Hamelys på Regentstreet 6 våningar stor leksaksaffär med där de demonstrerar leksaker på alla plan. Disneystore är också roligt!

London Dungeons är bra men inte för en 7-åring för skrämmande!

Flodtur på Thamsen!

Naturhistoriska är gratis och fullt av spännande saker som dinosaurier mm.

Spårvagnsmuset vid Covent garden är också kul för en 7-åring.

• Anonym (weekend)

Men jisses det finns ju hur mkt som helst! :). Detta kommer bli toppen, ska skriva upp allt så jag kommer ihåg :)

London dungeon, är det typ ett spökställe? Finns väl ngt liknade i Berlin och är det liknande så passar det inte barnet :). Fått men för livet..

• Anonym (weekend)

Varför inte norra london som turist? Farligt eller finns där inget turistigt? :)

• London91

Jag kom hem från London för några dagar sedan och kan rekommendera ett besök på London zoo. Det kostar en del men både jag och killen tyckte att det var värt det :)

• Anonym (Spindelälskare)

Jag har bott i södra London, under muren till grannen bodde en spindel, svarta änkan. Den var ute tidigt 4-5 om morgnarna sa grannen. Men jag hade aldrig sett den. London har fina parker, tex Hyde park. Ta många foton, ha telefon nära till hands om du går ensam. Pepparspray. Jag tänkte bli tvingad in i en bil en gång mitt på ljusan dag av en utlänning. Lämna inga väskor några meter från dig i tunnelbanestation. Någon kan ringa polisen för de tror det är en bomb i väskan.

• Christi38

London är en storfavorit! :)

London Sealife Aquarium, intill London Eye som andra tipsat om oxå, tror jag 7-åringen skulle uppskatta. Och Madame Tussauds och Towern.

Sen finns det ju marknader som är mysiga. Teatrar. Jättestora Hamleys. Och annan shopping så klart :)

Jag har bott på olika håll men föredrar området kring Paddington, Bayswater och därikring. Lätt att ta sig överallt.

• Anonym (Petra)

Jag såg att någon hade bloggat om Sky Garden, jag googlade lite och blev rätt sugen på att åka dit när jag åker till London.
    Nu har jag aldrig varit i London så någon som har varit där får gärna säga om det är värt ett besök eller om det bara ser coolt ut på bilderna.

• Anonym (Spindelälskare)

Wales är så vackert, ta en tur om ni kan.

• IMHO
    Anonym (weekend) skrev 2015-07-29 12:54:11 följande:

Varför inte norra london som turist? Farligt eller finns där inget turistigt? :)

Det går att bo i norra London också, men handlar det om en weekend så tycker jag främst ni ska välja boende baserat på dels vilken flygplats ni landar på och dels vad ni vill göra.

Ett företag som heter easybus kör billigt från t.ex. Gatwick och Stansted in till London (om man bokar i god tid), men billigheten innebär också att hållplatserna är få.

Flyger jag till Stansted, så försöker jag hitta boenden nära Old Street eller Baker Street. Detta kan kombineras med smidiga besök på Madame Tussauds (vaxdockor), British Museum (bl.a. mumier) och rätt nära upp till Camden (marknader) och in till Soho (billiga restauranger) och West End (musikaler, shower).

Flyger jag till Gatwick väljer jag hellre att bo nära Earls Court eller i South Kensington. Då befinner jag mig nära Natural History Museum (dinosaurier m.m.), Science Museum (min favorit med bl.a. gamla bilar, flygplan och rymdkapslar), Harrods (lyxshopping), Hyde Park och Buckingham Palace.

Flyger ni till Heathrow kan det vara smidigt att välja boende längs Picadilly Line på tunnelbanan. Den går direkt från flygplatsen diagonalt i sydvästlig-nordöstlig riktning och passerar nära väldigt många sevärdheter.

Man prioriterar förstås olika, men är man bara där en weekend så rekommenderar jag att reducera restiden med att samplanera vad man vill göra med var man vill bo och varifrån man flyger. Det kan ge extratimmar både på ankomstdagen och hemresedagen.

Man hinner ändå inte göra hela London på en helg och varje område har tillräckligt för att fylla en helg med roligheter för stora och små.

Ha det så kul!
  • IMHO

Glömde nämna att det finns ett shoppingcenter som heter One New Change (på gatan New Change) alldeles på östra sidan av St Paul's Cathedral. Där kan man åka upp med hissen för en gratis och vacker utsiktsplats över London. En annan utsiktsplats och vacker miljö är Hampstead Heath i nordvästra London om vädret är vackert. Det senare kan kombineras med boende nära Bond Street eller utflykt till Camden. Annars är det lite off om man är i stan så kort.

Skulle kunna ge fler specifika tips om jag visste barnens, mannens och dina intressen till vardags.

• Anonym (weekend)

Av förslagen som jag fått så känner jag direkt att Camden Market, London Eye, Flodvåg, Natural History Museum o Science museet, Hamleys, Sealife och ev sky garden är ngt för oss. Har googlat lite men vet inte hur de ligger i förhållande till varandra.

Sen vill vi inte stressa runt, utan jag vill njuta och titta på London, som nån skrev sitta i en park och fika, kolla hus och byggnader och äta gott.

Utifrån vad jag önskar se, var är bäst att bo och flyga till. Vi kommer vara där i 2 ev 3 hela dagar. :)

Är väldigt tacksam för alla förslag och tips!

• Tablettask
    Anonym (weekend) skrev 2015-07-29 15:59:08 följande:

Av förslagen som jag fått så känner jag direkt att Camden Market, London Eye, Flodvåg, Natural History Museum o Science museet, Hamleys, Sealife och ev sky garden är ngt för oss. Har googlat lite men vet inte hur de ligger i förhållande till varandra.

Sen vill vi inte stressa runt, utan jag vill njuta och titta på London, som nån skrev sitta i en park och fika, kolla hus och byggnader och äta gott.

Utifrån vad jag önskar se, var är bäst att bo och flyga till. Vi kommer vara där i 2 ev 3 hela dagar. :)

Jag föredrar Heathrow, både SAS och British airways har bra priser och det är så enkelt med tunnelbana dit och hem.Jag bor gärna vid Covent garden eller i Kensington, men det är nog en smaksak. Jag föredrar närhet till Hyde Park eller Covent garden för att jag rört mig en del i de kvarteren,
  • IMHO
    Anonym (weekend) skrev 2015-07-29 15:59:08 följande:

Med tanke på vad ni vill se, så skulle boende nära Victoria station kunna vara en idé. Då blir det hyfsat bra kommunikationer till de olika destinationerna och det finns transfer t.ex Terravisions bussar till de flesta flygplatser.

Skriv ut en turistkarta, t.ex. denna: www.newlondon-tours.com/public/maps/london-city-map-free-england.jpg

Markera platserna ni vill besöka (sök på Google Maps på dem ni inte ser på kartan). Då är det lättare att få ett hum om var det är lämpligt att bo.

booking.com och liknande sajter kan ni söka efter hotel i London inom ert prisspann och sedan gå in i kartvyn för att se vilka som ligger i tänkbara områden.

Alla flygplatser är egentligen tänkbara och det beror också på varifrån i Sverige ni flyger. Satsa på att i första hand få tag på billiga flygbiljetter. Värdefullt men lite dyrare brukar det bli att ankomma tidigt på dagen och åka hem eftermiddag kväll. Bokar man flyg med framförhållning så behöver inte prisskillnaden vara så stor. allaflygbiljetter.se brukar jag använda, men det finns ju fler sidor som jämför flygpriserna och länkar vidare till flygresebyråer. Sen kan man ju dubbelkolla priset på det aktuella flygbolagets egen hemsida.
  • summer13

Har flygit till alla flygplatserna och tycker alla gånger det är värt att åka till heathrow. Detta pga enkelheten att ta sig från flygplatsen in till London. Stanstead tar betydligt längre tid och jag tycker det tar mycket av min restid

Taxi tar man i London om man är rik nej skämt å sido, tunnelbanan är så pass bra att jag har aldrig haft behov av taxi. Buss funkar också och man ser mycket på vägen!

Som tidigare rekommenderat bör ni verkligen se Hamleys med barnet. Massor av roliga leksaker!!

Kolla på tunnelbanesystemet. Det är uppdelat i olika zoner och att åja kostar olika mellan zonerna. Bor ni i zon 3 och dagligen åker till zon 1 blir det lite dyrare och framförallt mer tidskrävande om ni vill ta en paus på rummet under dagen. Satsa på ett område i zon 1 att bo i om det är där de flesta saker finns ni tänkt besöka.

Svar på tråden London tips! Massa tips vill jag ha, tack!