• Stiffin

Vinkokta musslor?

Hej!
    Jag är gravid i vecka 12+3 och har blivit så brutalt sugen på musslor. Som jag har förstått det är det okej att äta musslor som gravid, men är det okej att äta vinkokta musslor? Alkoholen kokas väl bort? Eller?

• Svar på tråden Vinkokta musslor?
  • Liheek

Det råder lite delade meningar hur lång tid man behöver koka för att alkoholen ska koka bort. Om du vill vara på den säkra sidan så köp alkoholfritt vin. Finns superbra alternativ om du frågar på systembolaget.

• Stiffin
    Liheek skrev 2015-07-28 19:31:19 följande:

Det råder lite delade meningar hur lång tid man behöver koka för att alkoholen ska koka bort. Om du vill vara på den säkra sidan så köp alkoholfritt vin. Finns superbra alternativ om du frågar på systembolaget.

Vi ska ut och äta på restaurang så jag vet inte riktigt om jag kan styra över det. Bör jag skippa det helt och hållet?
  • Lena

Berätta du är gravid och be dem reducera såsen lite extra eller ät bara musslor och inte buljongen.

• Riolina

Jag har ätit massor med vinkokta musslor när vi var i Kroatien för några veckor sedan. Doppade bröd i såsen och åt också. Jag dricker absolut ingen alkohol under graviditeten men att musslor kokta i vin skulle skada fostret tror jag inte. Svårt att veta men i torsdags hörde vi vår bäbis hjärtljud hos barnmorskan ????

Hoppas du får en god och mysig resturangmiddag!

• Cyanea

Kokpunkten för alkohol är 78,37°C, vilket alltså innebär att den förångas tidigare än vatten börjar koka. Jag tror att du kan känna dig helt trygg i att äta musslorna. Har de hunnit bli genomkokta har också alkoholen hunnit ånga bort innan du äter dem :) 

• Stiffin

Åh, tack för alla svar! Nu tänker jag med gott samvete beställa in musslor och njuta av varenda bit! 

Svar på tråden Vinkokta musslor?