• Anonym (franshie)

Jag har varit utbytesstudent i Frankrike - fråga mig vad du vill

Som rubriken - under mina universitetsstudier läste jag en termin i Frankrike. Om någon tycker att det verkar intressant så fråga på

• Svar på tråden Jag har varit utbytesstudent i Frankrike - fråga mig vad du vill
  • Kereza

(Kul :) Jag bodde där i 3.5 år för drygt 4 år sedan)

Var i Frankrike var du, och testade du sushin?

Om inte i Paris (Paris är jag inte så intresserad av, eftersom jag var där hela tiden) hur var människorna - pratade de engelska?

Paris-borna (tillochmed yngre) vägrade ihärdigt att prata engelska med mig, och låtsades att de inte kunde, ända tills de fick veta att engelska var mitt andra-språk också - då kunde de plötsligt, så jag är lite nyfiken på hur andra regioner av Frankrike är - för det Är ett jäkla fint land ändå :)

• Anonym (franshie)

Jag bodde i Orléans så det är samma region, men en helt annan typ av mentalitet skulle jag tänka mig. Dock så läste jag en ganska speciell inriktning så mina kurskamrater kom från Lille, Sydkusten, Toulouse m.m.

Alla jämnåriga ville väldigt gärna prata engelska med mig, eftersom jag som svensk (har dessutom bott i England en period) var ganska mycket bättre på engelska om man säger så... Så de såg mig som en jättebra chans att öva sig tror jag. Sedan kunde mer eller mindre alla lärare engelska (även om undervisningen givetvis var på franska) eftersom akademiska artiklar skrivs på engelska inom ämnet jag studerade. Tror detta kan skilja sig en del från franska icke-studenter? Kassörskorna på Carrefour, min CROUS-lady på studentboendet osv. talade inte engelska.

Testad inte sushin, då det i Orleans fanns det bara ett enda sushi-ställe som var ganska dyrt. I Sverige är jag ju van vid lunch-sushi för 65 spänn OCH finare japanska restauranger, där fanns det bara en så det kändes inte värt att testa.

Svar på tråden Jag har varit utbytesstudent i Frankrike - fråga mig vad du vill