• Proview

    Guide vårdbidrag

    Har en son som idag är 10 år med autismliknande tillstånd.

    Håller just nu på med att skriva en guide för hur man ska skriva en bra vårdbidragsansökan och vad man bör tänka på. Guiden tar upp en hel del tips.

    Kommer själv ihåg de otaliga timmarna man la ner på att skriva sin vårdbidragsansökan och att leta reda på all fakta. Hade då önskat att det fanns en enkel guide att tillgå.

    Slänger därför ut en tråd här med frågan om det finns något intresse för en sådan guide. Vad skulle du/ni tycka var ett rimligt pris för en sådan?

    Det finns idag böcker om vårdbidrag men de är på ca 130-150 sidor och tar för lång tid att plöja igenom.

    Jag kommer också inom kort starta upp en hemsida som ni kan besöka.

    Tacksam för synpunkter

    /Daniel

  • Svar på tråden Guide vårdbidrag
  • Långbenopluto

    En guide... som en liten folder menar du eller som en hel bok?

    Jag har helt vårdbidrag till min son, men jag fick superbra hjälp från kurator på habiliteringen för att skriva den.

  • Proview

    Hade inte tänkt mig som en bok utan en lättförståelig guide.

    Kuratorn kan säkert hjälpa till en del om det fungerar optimalt. Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara väldigt svårt att få tider inom rimlig tid.

    Jag själv jobbade heltid och kunde inte vara ledig hur som helst för att springa på massa möten i tid o otid på obetald arbetstid. Därför tror jag att många med mig har saknat en enkel och lättförståelig guide.

  • summerhunter

    Vi har halvt vårdbidrag,ochden enda guiden vi behövde var typ en folder vad vårdbidrag var.

    Vi skrev helt enkelt ner vad vi gjorde. Sedan ringde handläggaren upp och intervjuade oss (mig) i ca 1 timme, och sedangick vi beslutet efter drygt 2 månader.

  • Långbenopluto

    Förstår ändå inte riktigt vad du menar med guide.... det står ju bra på FK:s hemsida hur man gör och man får många tips om man använder google exempelvis.....

  • Proview

    Guiden kommer ta upp mycket mer matnyttigt än den informationen som står på fk hemsida. Den är tänkt att vara till en bra hjälp när du väl sitter där hemma och skriver din ansökan. Det blir en bra grund att stå på när sedan handläggaren fr fk ringer.

    Ju bättre förberedd desto större chans till ett bra vårdbidrag.

  • Jenita659

    Fast böcker kring detta finns ju redan - Vårdbidragsboken. Vet att författarna har nu inriktat sig i olika böcker mot olika diagnosgrupper med. Men grunden är ju att beskriva merarbetets man har pga barnets funktionshinder / diagnoser. Det kan ingen bok hjälpa till med, krävs bara bra möten m FK och bra beskrivet av en själv.

  • Proview

    Jag e fullt medveten om att det finns en/flera böcker inom området. Tanken är dock inte att skriva en bok på 150 sidor utan en mkt enkel guide som alla kan förstå och följa. Det fattas över 20 000 nya beslut på vårdbidrag varje år i Sverige där jag är övertygad om att merparten skulle vilja ha en struktur för hur man ska skriva en vårdbidragsansökan. Detta jobbet görs garanterat till största delen hemma.

    Jag har en bra affärsplan och har många intressenter som är intresserade av att ta in detta så jag kommer att testa och se hur det går. Guiden e redan klar och jag är mkt nöjd över resultatet så nu e det bara marknadsföring kvar.

  • Alisa

    Om guiden är mer kortfattad (låt vara att den är koncentrerad med fakta) så skulle jag inte vilja betala lika mycket som för böckerna. 

    50 kronor skulle jag kunna lägga på en guide på ett par sidor, upp till tio sidor kanske. Det är lagom lite för att kunna ha lagts på något som kanske är bra.

    Jag har själv sökt och beviljats vårdbidrag, där jag har använt en bok samt haft kontakt med kurator. Det jag mest uppskattade och fick, både i bok och hos kuratorn, var exempel på merarbete. Vid en ansökan känns det viktigt att inte missa något som man gör, men som kanske känns så självklart i vardagen. 
    Det finns en facebook-grupp kring detta, och det är en av de vanligaste frågorna:
    "Du med barn med denna och denna diagnos, vilket merarbete har du och vilka merkostnader?"

Svar på tråden Guide vårdbidrag