• Majorie

Vågar jag starta med sprutorna imorgon? (Ska på bröllop 8/8)

Efter fem månaders nedreglering (ja så länge kan man nedregleras om man har endometrios) så är jag så sjukt pepp på att få kicka igång med hormonstimuleringen. Det är tänkt att den skall starta torsdag och RMC skall ringa och ge mig dosen (Gonal F). Nu till kruxet: jag ska på bröllop den 8/8 och vill såklart försöka slippa ett äggplock denna dagen. Överallt läser jag att stimuleringsfasen är mellan 8-14 dagar och att man därefter tar ägglossningssprutan och gör ÄP 1,5 dag senare. Så om det visar sig att jag har ägg i bra storlek redan dag 8 så betyder det att jag får göra ett ÄP dag 10. Denna dagen skulle i så fall bli den 8/8 och vi ska på bröllop denna dagen. Jag skulle nog helst vilja köra safe och skjuta en dag på att starta med sprutorna för att verkligen säkra upp att ÄP blir tidigast 9/8. Men vet inte riktigt om jag vågar fråga RMC, är rädd att de skall bli sura och tycka att jag inte sätter IVF:en i främsta rummet. Vilket jag gör, men om man kan få göra både IVF och gå på bröllop utan att det krockat med varandra vill jag såklart ha det så. :)

Vad har ni för erfarenhet - kan man få "välja" startdag lite efter eget schema? Och hur pass vanligt är det med bara 8 dagars stimuleringsfas?

• Svar på tråden Vågar jag starta med sprutorna imorgon? (Ska på bröllop 8/8)
  • Zamira

Ingen erfarenhet av att få välja tyvärr, tänkte bara säga att jag sprutade 11 dagar innan ägglossningssprutan.

Men jag hade nog förklarat hur det låg till, och sett om man kunde skjuta upp det någon eller några dagar, fördelen är ju att du kört långa, men tror att de förstår om du förklarar!

Lycka till =)

• Bengalen

Det ska inte vara något problem att skjuta på sprutstarten när du är nedreglerad så oroa dig inte över det. Det är just det som är finessen med nedreglering att man nollställer kroppen helt och försätter den i ett konstgjort viloläge.

Klart du ska berätta att du ska på bröllop. Man måste ju få ha ett vanligt liv också även om man gör IVF. Solig

Stort lycka till!

• Cyanea

Jag har aldrig valt tidpunkter för mina behandlingar, men jag har åtminstone upplevt att planeringen är helt upp till mig. Tycker definitivt att du ska be dem att skjuta på det någon eller några dar, vad du nu känner dig bekväm med. Klart att IVF går först, men det är så extremt viktigt att man ser till att resten av livet också får plats eftersom det framförallt är den biten som måste hålla om behandlingarna inte går bra. 

• Majorie

Tack för svar!!

Kommer starta ikväll som planerat. Sköterskan idag sa att det är så ovanligt att det bara kräver 8 dagar stimulering. Och de plockar ändå inte ägg på lördagar i Linköping sa hon. Så skulle de vara klara då kan man ändå inte göra nåt åt saken.

• forsyne

Spännande att du har fått starta sprutorna! Har det gått bra? Det spelar ju egentligen ingen roll nu, men jag tänkte skriva att i min behandlingsdagbok som jag fått från kliniken så står det att man ska berätta i god tid om man vill skjuta upp behandling, så det verkar inte vara några problem, bara man kommer överens om en ny plan. Och som Bengalen skrev så är man ju nedreglerad, så start kan ske närsom. Vår start verkade bara planeras utifrån att äggplock inte ska bli på en helg (för klinikens skull).

• Majorie

Jag valde att starta ikväll och tänkte precis som du skriver - kliniken säger ju att jag ska starta idag, så då litar jag på det. Nu får det bära eller brista!

Att ta sprutan gick bra! Kände mig så stolt efteråt! Nu ser jag fram emot tisdag och att kolla hur det ser ut då. Första gången med IVF är verkligen spännande (och skitläskigt) eftersom jag inte har en aning vad jag ska förvänta mig.

• Klexane

8/8 är en Lördag och då är det knappast något äggplock. Så vad är probleme? 9/8 är en söndag så inget äggplock då heller.

• forsyne

Var absolut stolt över dig! Hoppas det fortsätter gå bra. Jag har förstått att det kan bli jobbigare när man gjort det några gånger och börjar bli öm? Jag tror jag kommer klara det, men jag vet inte.

Som du säger - det är både spännande och läskigt. Man har ju ingen aning hur just ens egen kropp kommer att reagera. Det kan vara så olika.

Svar på tråden Vågar jag starta med sprutorna imorgon? (Ska på bröllop 8/8)