• Anonym (?)

Någon här som har bra koll på kroppsfettprocent?

Jag är en kvinna som har fått mitt kroppsfett uppmätt till 14%. Jag gissade spontant högre innan kollen och blev förvånad av att jag låg så lågt eftersom alla bilder jag sett på kvinnor med samma procent som jag varit riktigt biffiga med ordentliga muskler, och så ser jag absolut inte ut. Jag har snarare en smal kroppsbyggnad, och visst tränar jag dagligen men bara kondition (styrketränar inte alls). Så jag är absolut inte stor.

Jag har försök googla fram bilder på kvinnor med samma fettprocent, men hittar som sagt bara fitnesstyper. Jag skulle vilja hitta bilder på såna som är mer vältränade fast utan stora muskler. Var han jag hitta referensbilder på kvinnor med 14% kroppsfett som alltså inte styrketränar en massa utan är mer smala och ändå fit.

• Svar på tråden Någon här som har bra koll på kroppsfettprocent?
  • Anonym (?)

Puffar upp! Someone?

• Anonym (Rätt?)

Om jag kommer ihåg rätt (men det är ju enkelt att googla) så är normalvärden för vuxen kvinna 20-30%. När man kommer en bit under 20% så får kroppen svårigheter att klara vissa normala kvinnliga funktioner som ägglossning osv.

Så 14% och inga muskler, då är du helt enkelt oerhört mager. Revbenen borde synas tydligt, liksom höftbenen. Du borde ha ett bmi på undervikt.

• Anonym (?)
    Tablettask skrev 2015-07-30 09:33:29 följande:

Hur uppmättes det? Det finns en del manicker som inte är så sanningsenliga..

Genom en BodyPod.

Detta vet jag såklart, det är därför jag inte brytt mig om att testa det innan. :)
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2015-07-30 09:51:49 följande:

Det är oerhört lite för en kvinna.

Ja. Och?
  • Anonym (Har koll)
    Anonym (?) skrev 2015-07-30 10:10:41 följande:
    Ja. Och?
    Det betyder att OM det stämmer så får du med stor sannolikhet problem med hälsan. Du får för lite energi vilket gör att du inte producerar några könshormoner (ingen mens) vilket gör tex att skelettet bryts ned och du får benskörhet. Även andra näringsbrister eftersom det innebär att du måste äta så lite. Det går i princip inte att vara så tunn och samtidigt ha hälsan. Jag har varit elit tidigare och var ner mot  17% eller så elit en osäker mätning, men under 20 iaf. Tränade då konditionsträning 15-20 timmar/vecka och åt som om jag skulle vara stillasittande. Så jag klarade hälsan hyfsat genom att träna så mycket så jag ändå fick äta så pass att jag kunde täcka vitaminer och mineraler, var otroligt petig med kosten (universitetsutbildad inom kost). Var sällan riktigt mätt. Körde så en kortare period för att försöka kvala till vm. 

Kvinnor som tävlar i konditionsidrott på elitnivå när man ska ha låg vikt kan i de smalaste fallen komma ned i 14%. Jag tänker tex på de smalaste bilderna av henne. www.google.se/search&espv=2&biw=1680&bih=935&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI1_LH0bWCxwIVgpdyCh1_Ngxt#imgrc=_

• Anonym (?)
    Anonym (Rätt?) skrev 2015-07-30 10:00:38 följande:

Om jag kommer ihåg rätt (men det är ju enkelt att googla) så är normalvärden för vuxen kvinna 20-30%. När man kommer en bit under 20% så får kroppen svårigheter att klara vissa normala kvinnliga funktioner som ägglossning osv.

Så 14% och inga muskler, då är du helt enkelt oerhört mager. Revbenen borde synas tydligt, liksom höftbenen. Du borde ha ett bmi på undervikt.

Nej, det är 10-12% som är gränsen nedåt för kvinnor (individuellt) för att hon ska upprätthålla en normal hormonbalans med regelbundna menstruationer, ägglossning och så vidare. Jag har konstaterat bra hormonnivåer (uppmätt av läkare) och regelbunden mens (alltid haft). Så inga problem där.

Jag skrev aldrig att jag inte har några muskler, självklart har jag det eftersom jag tränar så mycket. Men jag har inga stora muskler eftersom jag inte styrketränar så mycket.

Jag ser alltså inte ut såhär som hon till vänster:
    klaudiagurga.files.wordpress.com/2012/04/15-percent-body-fat-female1.jpg

Däremot har jag både mer muskelmassa och mindre fett än hon till höger. Det ser jag tydligt om jag utgår ifrån den bilden. Nu ligger visserligen dessa en procent högre än mig, men det var det närmaste jag kunde hitta via en sökning. Tror knappast att jag upplevs som oerhört mager, men smal och fit är jag definitivt. Men inte muskulös som hon till vänster där, jag har ingen fitnesskropp med sexpack.
  • Anonym (?)

Här är förresten två andra exempel.

15% BF på hon högst upp till höger: hitchfit.com/wp-content/uploads/2009/12/couple-full.jpg

- Jag ser att jag definitivt har mindre kroppsfett än hon på bilden där. Vad gäller mängden muskelmassa ligger vi dock ganska lika, fast hon har mer på armarna än vad jag har.

15,9% BF (om det nu stämmer):
    static1.squarespace.com/static/5050e536e4b0dbbe47d9d148/t/509456fae4b0979eac7dbf2b/1351898878981/Image.jpg

- Jag tycker att hon ser rätt "stor" ut, men men... Det är en hel del som skiljer oss åt iaf, hon har ganska mycket mer fett på kroppen samt mindre muskelmassa.

• Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2015-07-30 11:02:30 följande:

Här är förresten två andra exempel.

15% BF på hon högst upp till höger: hitchfit.com/wp-content/uploads/2009/12/couple-full.jpg

- Jag ser att jag definitivt har mindre kroppsfett än hon på bilden där. Vad gäller mängden muskelmassa ligger vi dock ganska lika, fast hon har mer på armarna än vad jag har.

15,9% BF (om det nu stämmer):
    static1.squarespace.com/static/5050e536e4b0dbbe47d9d148/t/509456fae4b0979eac7dbf2b/1351898878981/Image.jpg

- Jag tycker att hon ser rätt "stor" ut, men men... Det är en hel del som skiljer oss åt iaf, hon har ganska mycket mer fett på kroppen samt mindre muskelmassa.

Tja, man får väl lita på mätinstrumentet i det sista fallet med tanke på vad hon skriver här: morganbuehler.com/blog/2012/11/2/what-16-body-fat-looks-like-my-hydrostatic-experience-912

Jag hade dock gissat att hon låg bra högre än så.
Svar på tråden Någon här som har bra koll på kroppsfettprocent?