• Surprise

Tar inte sitt ansvar..?

Hej, bor med min sambo o son som är 1 år gammal. (Snart ett o ett halvt) o min sambo går nästan ALDRIG upp med mig o barnet. O när vi ska väcka honom så blir han bara sur o jobbig o ibland elak. Så hur/vad ska man göra? Barnet är hos sina morföräldrar nu o vi ska gå upp 8 varje dag, men sambon klarar inte det. Barnet skulle hem idag o sa till sambon flera gånger att han skulle upp för att lillen snart va hemma, men han blev sur o bad mig hålla käften o puttade iväg mig. Så jag åkte hem till mina föräldrar istället så jag kunde va med sonen iaf. Vad ska jag göra för att sambon ska fatta att han inte kan hålla på såhär längre? Det är ju inte bara jag som är föräldern till barnet, det är ju han oxå o då måste han väl fatta att han oxå ska upp tidigt osv..

• Svar på tråden Tar inte sitt ansvar..?
  • Anonym (va)

Varför ska båda upp varje dag? Är det inte bättre att ta varannan dag så en av er får sova? Åh typ 1 dag i veckan går båda upp tex på helgen och man gör mysfrukost m.m. Åh varför skulle ni båda upp kl 08 om sonen inte ens va hemma?

• Surprise
    Anonym (va) skrev 2015-07-30 14:21:37 följande:

Varför ska båda upp varje dag? Är det inte bättre att ta varannan dag så en av er får sova? Åh typ 1 dag i veckan går båda upp tex på helgen och man gör mysfrukost m.m. Åh varför skulle ni båda upp kl 08 om sonen inte ens va hemma?

För att båda går hemma o sambon sover hela dagarna nästan varje dag. För att vi ska komma in i rutin typ tills barnet är hemma igen, o för att min sambo ska lära sig att sluta vara så lat o ta hand om sin son istället för att vara uppe halva nätterna o spela o sen sova hela dagen..
  • Ramborg

Hur funkade det när pappan var föräldraledig?

Jag tänker att det är ganska vanligt att man vänder dygnet litegrann under semestern, det ordnar sig säkert när ni kommer in i normala jobbrutiner igen.

42.
  • Anonym (Men...?)

Varför har du hittat på sådana regler? Din sambo verkar ju inte hålla med om att det är så ni ska leva... Nej, sätt er ner tillsammans och bestäm hur ni vill leva. Tycker ni inte likadant så får ni hitta kompromisser som ni båda kan acceptera och följa.
    Sen kan jag förstå om du känner att du behöver mer hjälp, eller att du är trött och skulle vilja få sovmorgon. Då kan ni ju såklart skiftas om att gå upp tidigt, eller vad ni nu vill ha för rutiner för att ni båda ska kunna få den vila ni behöver.
    Men att alla ska gå up kl 8 bara för att liksom... nä det förstår jag verkligen inte. Och inte heller varför det nödvändigtvis är just DINA regler och önskemål som ska styra vad som är rätt och fel...

• Surprise
    Ramborg skrev 2015-07-30 14:42:21 följande:

Hur funkade det när pappan var föräldraledig?

Jag tänker att det är ganska vanligt att man vänder dygnet litegrann under semestern, det ordnar sig säkert när ni kommer in i normala jobbrutiner igen.

Han har aldrig riktigt gått föräldraledig, han gick i skola ett tag (knappt ett år) o han missade vissa dagar o sov halva dagarna när det va helg, han har gjort så enda sen sonen föddes. När man pratar med honom på dagarna så verkar det som att han förstår o vill göra nåt åt det men ändå struntar han i att gå upp när larmet ringer på morgonen..
  • Surprise
    Anonym (Men...?) skrev 2015-07-30 14:45:32 följande:

Varför har du hittat på sådana regler? Din sambo verkar ju inte hålla med om att det är så ni ska leva... Nej, sätt er ner tillsammans och bestäm hur ni vill leva. Tycker ni inte likadant så får ni hitta kompromisser som ni båda kan acceptera och följa.

Sen kan jag förstå om du känner att du behöver mer hjälp, eller att du är trött och skulle vilja få sovmorgon. Då kan ni ju såklart skiftas om att gå upp tidigt, eller vad ni nu vill ha för rutiner för att ni båda ska kunna få den vila ni behöver.

Men att alla ska gå up kl 8 bara för att liksom... nä det förstår jag verkligen inte. Och inte heller varför det nödvändigtvis är just DINA regler och önskemål som ska styra vad som är rätt och fel...

Tror du inte jag har försökt prata med honom? O det att gå upp 8 varje dag är för att få rutin tills sonen kommer hem, o han går aldrig upp när man ber honom. Han kan sova till 14-15 på dagarna utan problem. Så ska det ju heller inte vara? Hade han bara gått upp när man bett honom hade jag lugnt låtit honom ha sovmorgon när han vill. Han har hållt på så sen sonen föddes, han blir arg på mig o sonen när vi väcker honom, o då har jag o sonen vaknat runt 7:30 o så går vi o väcker honom runt 12 tiden. Jag har frågat många gånger när jag ska få sovmorgon, men sen när det väl är min tur blir han arg o fortsätter sova o då får jag ingen sovmorgon. Så som det är nu, så är jag den enda som går upp med sonen o han får sova hur länge han vill varje dag, så tycker inte jag att det ska vara.
  • Anonym (mor)

Hitta på ett ärende, att du ska till tandläkaren eller nåt. Gå upp halv åtta, parkera barnet i sovrummet med pappan, ropa i pappans öra "Hej då nu går jag " , stäng sovrumsdörren, åk hem till mamma och pappa och lägg dig och sov ett par timmar. Tvinga eländet att vara förälder till sitt barn. Eller börja jobba så inser nog din sambo att han måste ta hand om sitt barn ifall det ska överleva.

• Tow2Mater
    Ramborg skrev 2015-07-30 14:42:21 följande:

Du tror de jobbar?
  • Anonym (Sara)

Hur gamla är ni? Din sambo låter fruktansvärt omogen. Du måste ju ha känt till detta innan du valde att låta honom bli far till ditt barn? Hur kan han ha sådana vanor, jobbar han inte? Sova ända till 8 är länge oavsett om det är helg när man har barn. Din sambo behöver en rejäl spark i baken, sluta med sin dåliga livsstil och växa upp. Han måste ju intressera sig för ert barn!!! Annars får du söka hjälp alt lämna honom. Du ska inte ta hand om ett vuxet barn också. Du har nog daltat med honom för mycket. Jag ser många pappor på tidiga helgmornar som är ute med barnvagnen för att mamman ska få sova.

• nokitus

jag tycker 8 är ju sovmorgon, jag går alltid upp före sju med min son, för då är han pigg:p min man sover oftast längre när han jobbar kvällsskift och det säger ju sej själv, men när han var på semester eller pappaledigt gick han alltid upp med oss, eller om någon av oss var trötta så turades vi om. 
    Spela hela nätterna? det låter som om han är väldigt ung...visst, min man spelar också, men inte på nätterna, för vi har ju en son att ta hand om. 
    tycker du ska prata lite mognad med din sambo.

• LaLola
    Surprise skrev 2015-07-30 14:36:43 följande:
    För att båda går hemma o sambon sover hela dagarna nästan varje dag. För att vi ska komma in i rutin typ tills barnet är hemma igen, o för att min sambo ska lära sig att sluta vara så lat o ta hand om sin son istället för att vara uppe halva nätterna o spela o sen sova hela dagen..
    Alltså...hur länge var barnet borta egentligen?
Svar på tråden Tar inte sitt ansvar..?