pojke på snart 3 år rädd
Hej igen, tänkte kolla om andra har lite erfarenheter av det här.
Min pojke fyller snart 3 år, han är väldigt försiktig av sig, har alltid varit men ändå vågat på lite saker. Förra året åkte han åkgräsklippare med morfar och tyckte de va jätte roligt. I vintras åkte han skoter och tyckte de va jätte kul. Även åkt fyrhjuling med morfar och velat köra igen o igen..
Men nu, han vågar inte ens åka rutchkana i lekparken (små), han vill så gärna och klättrar upp men så fort han är där uppe klättrar han ner igen och när man försöker hjälpa honom åka så säger han bara nej jag vill inte med lite panik i rösten. Vi åkte till ett badhus med massa roliga aktiviteter för både stora och små förra året, de tyckte han var SUPER roligt, han ville inte åka därifrån, han åkte en större rutchkana (ganska lång) med sin pappa och tyckte de va absolut de bästa, han ville inte vara o leka i barnpoolen utan han ville åka stora rutchkanan med pappa. Vi åkte dit för några dagar sen igen, tänkte att de skulle bli så roligt för honom, men icket. De va rena hvetet. Han skrek mesta dels av tiden, han klamra fast vid en som en bläckfisk.Han hade panik i rösten när han sa jag viiilll inte. Vi tvingade inte honom till nånting, vi gick och provade annat när han sa nej. Vi vet inte riktigt hur man ska bemöta den där rädslan? Ska man bara gå därifrån och säga okej när han säger jag vill inte eller ska man försöka få honom att göra det ändå för att visa att det inte är farligt eller hur ska man göra.. Har hört att många har perioder men det känns oroväckande när han är såhär rädd, som att han varit med om något traumatiskt men det har han ju inte.. Eller är de bara en av alla perioder de ska gå igenom för att sedan "våga" göra saker?