Göra mot detta i hårbottnen? Bild
hej
Är detta som min 1,5 mån bebis e torr i hårbottnen eller skorv? Stryka på olja hjälper det? Eller hur försvinner det?
hej
Är detta som min 1,5 mån bebis e torr i hårbottnen eller skorv? Stryka på olja hjälper det? Eller hur försvinner det?
Det är lite svårt att se. Men det ser väl ut som skorv. Men det här är ju en typisk BVC-fråga, ta upp det med dem nästa gång du går dit .
Jag får fråga henne på BVC nästa vecka
Det ser ut som mjölkskorv. Det är ofarligt och man tror att det beror på en övergående omognad i omsättningen av fettsyror i huden. Problemet växer bort med tiden.
Om du vill kan du prova Salsyvase 1 % som du kan köpa på apoteket. Smörj på ett tunt lager och låt sitta i 3-4 timmar, kamma med finkam bort skorven och salvan, sedan är det bara att använda ett vanligt milt schampo och tvätta bort resterna.
Du kan också prova Boragosalva (används 3 ggr om dagen i 8-10 dagar, därefter 2-3 ggr i veckan) som fokuserar mer på själva orsaken (innehåller fettsyran GLA) och inte bara symtomen.
Okej, tackar för svaren :)
Jag gnuggade in min dotters hårbotten med kokosolja. Det tar kol på skorv. Kammade med en vanlig kam och nästan allt följde med.