• isvinter

    Två våningar el 150 cm lång

    Vi kommer köpa en dvärgvädur inom kort och ska därför köpa en kaninbur. Kollat runt lite på nätet och de flesta inneburar verkar ligga på 120 cm. Är det standard el? Finns någon hemsida som har större burar, 150 cm och 160 cm och de kostar ca 1400 kr, men då ligger frakten på ca 700 kr. Finns det större burar i butik? Vad kostar de där i så fall? Även sett att det finns tvåvåningshus. Fått för mig att det är bättre med en längre bur än hög, så det går att skutta lite där inne, fast vet inte. Kan inte så mycket om kaniner. Än :). Vad tror ni blir bäst?

  • Svar på tråden Två våningar el 150 cm lång
  • Anonym (kanin,kanin,kanin)

    Undvik tvåvåningsbur, de kan skada sig om de trillar ner. Bättre med enplans med sitthylla av något slag. Ju större bur desto bättre. En del uppfödare säljer burar. Annars brukar det finnas en hel del på blocket.

    Jag är uppväxt med kaniner, allt från hermeliner till fransk vädur (förälder som sysslar med avel).
    Några tips och råd
    -Välj gärna en seriös uppfödare som har djur med lugnt temperament. De är vana att bli hanterade.
    -Rätt foder! Ingen "smådjursblandning". Likvärdigt som att käka snabbmat och godis. Basfödan är hö vatten.
    -Be gärna om att bli visad hur en kanin skall lyftas och hur man klipper klorna

    Kaniner kan bli underbara sällskapsdjur, men även terrorister. Mjukt men bestämt är det jag upplever har funkat bäst vad det gäller uppfostran.

    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

    Du kan även kolla uppfödares hemsidor, många brukar ha en egen liten "bra att veta-lista"

  • isvinter

    Anonym kanin- Tack för info :).

    Nu har jag hittat två burar, den ena är 140 x 68,8 x 48 cm och den andra är 140 x 69 x 55 cm. Det skiljer 7 cm. Den lägre verkar mer robust, själva underdelen är högre (vilket torde ha sina fördelar) och så är den finare. Men så är ju gallret lägre. Typiskt. Vet inte hur jag gör nu...

  • Anonym (kanin,kanin,kanin)

    Någon centimeter hit och dit är ingen fara. Reglerna finns ju till för att djuret inte ska hamna i en alldeles för liten bur. Om du har hittat en bur som känns bra i övrigt så skulle jag ha köpt den även om det "fattas" någon centimeter.
    Hög kant är bra, kaniner är grävare.
    Bra att veta, hanar skvätter när de markerar revir (honor kan skvätta, men sällan lika illa). Så om buren skall stå inomhus så är ett tips att köpa en bit vaxduk eller plexiglas att sätta upp på väggen bakom för att slippa fula fläckar. 

Svar på tråden Två våningar el 150 cm lång