• naughtyn

Tårta -hjälp med smakkombination!

Jag ska för första gången ge mig på att göra tårtor nu till sonens dop och har sökt runt lite för att hitta bra fyllningar. Det är dock svårt när man inte har smakat dem innan...

Jag har tänkt att göra höga tårtor med förhoppningen att de ska räcka till många så det kommer att bli bra med tre sorters fyllningar. Jag har redan bestämt mig för kokosmousse och limemousse - men vad funkar till det?? Dumlefluff? Riesenfluff? Vit chokladmousse?

Tips någon? Alltså kokos, lime och ????

• Svar på tråden Tårta -hjälp med smakkombination!
  • naughtyn

Det låter ju faktiskt väldigt gott! Vit chokladfrosting på det sen kanske :D

• Aniiee

Jag tror du kanske behöver ta det lite lugnt. Det är inte lätt att få balans på 3+ smaker i en tårta. Kokos, ananas och lime, eller kokos, lime och vit choklad. Men kör du på alla fyra och är oerfaren kommer det sluta med en på sin höjd ätbar tårta. Gör hellre två tårtor med två eller tre smaker i varje isf.

Jag förstår att du vill ALLT till ett sånt tillfälle som dop. Bara, var försiktig. Provbaka lite om du ska ge dig på 3+ smaker (ett bra sätt att provbaka smakkombinationer i tårtor är att göra minivarianter med bottnar utstansade med kakform/glas). Då kan du också testa olika mousser (har du en halvliterskastrull så är det lätt att göra på bara en halv dl grädde+smaksättning), och bestämma dig sen.

För övrigt vill jag även tipsa om honungsmousse/fluff/grädde. Passar väldigt bra tillsammans med lime och kokos.

Lycka till och grattis Solig

Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Dixie

menar du att du ska ha 3 smaker i en tårta?! låter som väldigt mycket smak......

jag hade nog valt lite enklare varianter och personligen har jag svårt för kokos, nu kommer ju inte jag på dopet men kanske fler som inte tycker att kokos är jättegott! 

Svar på tråden Tårta -hjälp med smakkombination!