• Anonym (Bella)

    Hur blir det nu?

    Jag har varit sjukskriven sedan dagen då mitt barn föddes.Hon närmar sig nu ettårsdagen och jag är fortfarande sjukskriven, dock inte 100 %. Men nu får jag en massa meddelanden om vad som gäller när mitt barn fyller 1 år om jag inte tar ut minst 5 dagar/ vecka så åker min sjukpenninggrundande inkomst ner på noll..? Så då har jag helt plötsligt inte rätt till sjukpenning trots att jag varit sjukskriven och fortfarande är?

  • Svar på tråden Hur blir det nu?
  • Försäkringskassan

    Hej


    När man har en fasställd SGI sedan tidigare  så skyddar man den under en pågående sjukskrivning som bedöms och godkänds av en handläggare. Meddelande om att vad som gäller när barnet fyller 1 år skickas ut automatiskt när barnet närmar sig 1årsdagen.

    hälsningar
    Birger, handläggare

  • Anonym (Bella)

    Okej! Måste jag ta ut föräldrapenning den tid jag INTE är sjukskriven då för att behålla sgi:n eller nåt sånt? Kan jag t.e.x va sjukskriven 50% och bara ta ut 1/4 dels dag fp  då min sgi är beräknad på en heltid?

  • Försäkringskassan

    Hej!
    Om man har minst 25% sjukpenning skyddar man sin SGI och behöver inte ta ut föräldrapenning för att fylla upp övrig tid.

    Hälsningar
    Karin, handläggare

  • Anonym (Bella)

    Ny fråga..det står att efter barnet fyller 18 månader så om man fortsätter att va föräldraledig från sitt jobb såmåste man ta ut hel föräldrapenning alla dagar..min fråga är varför? Och är det verkligen ett MÅSTE eller är det upp till min arbetsgivare att bestämma ?

Svar på tråden Hur blir det nu?