Ni som har valt att bryta kontakten med en/flera familjemedlemmar/släktingar - vad var anledningen?
Jag tycker att det är intressant och jag är nyfiken. Jag hör personer nämna då och då både i forumtrådar och irl i förbifarten att de brutit kontakten med en släkting utan att de utvecklar närmare varför de har brutit kontakten. Vad ar anledningen till att du gjorde det? Nu menar jag alltså fall där man aktivt har valt att säga upp kontakten, inte de fall där det runnit ut i sanden.Jag tänkte att jag kan börja:
Jag trodde aldrig att jag varken skulle säga upp kontakten med någon släkting eller vara med om någon arvstvist men som det är nu blir det både och. Min farfar är egentligen min låtsasfarfar. Min farmor fick min pappa som väldigt ung och gifte sig senare med min farfar. Han adopterade aldrig min pappa. Min farmor och farfar fick en dotter och de har alltid behandlat min faster och min pappa väldigt olika. Min faster har varit det "ritktiga" och önskade barnet medan min pappa mest har varit ett bihang. Det har inte varit så att de uttalat sagt det men deras handlingar har alltid visat det. T.ex. har min pappa alltid fått färre presenter, de senaste 10 åren har det inte funnits ett enda kort på honom och hans barn hos dem medan det finns en massa kort på min faster och hennes barn hos min farmor och farfar mm. Min pappa har verkligen varit den "perfekta sonen" och ställt upp med allt man kan förvänta sig och mer därtill och aldrig revolterat eller liknande.
Min farmor dog för ett par månader sedan och nu beter sig min farfar extremt grisigt. Han vill inte att min pappa ska få något av arvet (vilket såklart är omöjligt) och om nu pappa måste få något så ska han självklart få så lite/så dåligt som möjligt. När min mamma och pappa åkte för att hälsa på och hade tagit med sig fika gömde han sig(!) fastän de hade sett honom i fönstret när de kom körandes så han visar tydligt att han tar avstånd från den "sämre" sidan släkten. Det känns lite underligt att se hur vi ska göra till framförallt jul när det finns en enda person vi kommer undvika att träffa.