• Anonym (Hanna)

Ni som har valt att bryta kontakten med en/flera familjemedlemmar/släktingar - vad var anledningen?

Jag tycker att det är intressant och jag är nyfiken. Jag hör personer nämna då och då både i forumtrådar och irl i förbifarten att de brutit kontakten med en släkting utan att de utvecklar närmare varför de har brutit kontakten. Vad ar anledningen till att du gjorde det? Nu menar jag alltså fall där man aktivt har valt att säga upp kontakten, inte de fall där det runnit ut i sanden.Jag tänkte att jag kan börja:

Jag trodde aldrig att jag varken skulle säga upp kontakten med någon släkting eller vara med om någon arvstvist men som det är nu blir det både och. Min farfar är egentligen min låtsasfarfar. Min farmor fick min pappa som väldigt ung och gifte sig senare med min farfar. Han adopterade aldrig min pappa. Min farmor och farfar fick en dotter och de har alltid behandlat min faster och min pappa väldigt olika. Min faster har varit det "ritktiga" och önskade barnet medan min pappa mest har varit ett bihang. Det har inte varit så att de uttalat sagt det men deras handlingar har alltid visat det. T.ex. har min pappa alltid fått färre presenter, de senaste 10 åren har det inte funnits ett enda kort på honom och hans barn hos dem medan det finns en massa kort på min faster och hennes barn hos min farmor och farfar mm. Min pappa har verkligen varit den "perfekta sonen" och ställt upp med allt man kan förvänta sig och mer därtill och aldrig revolterat eller liknande.

Min farmor dog för ett par månader sedan och nu beter sig min farfar extremt grisigt. Han vill inte att min pappa ska få något av arvet (vilket såklart är omöjligt) och om nu pappa måste få något så ska han självklart få så lite/så dåligt som möjligt. När min mamma och pappa åkte för att hälsa på och hade tagit med sig fika gömde han sig(!) fastän de hade sett honom i fönstret när de kom körandes så han visar tydligt att han tar avstånd från den "sämre" sidan släkten. Det känns lite underligt att se hur vi ska göra till framförallt jul när det finns en enda person vi kommer undvika att träffa. 

• Svar på tråden Ni som har valt att bryta kontakten med en/flera familjemedlemmar/släktingar - vad var anledningen?
  • Anonym (Syster)

Jag har helt brutit kontakten (ömsesidigt brutet) med en av mina systrar (med familj) som försökte göra mig arvslös efter våra föräldrar.

En annan av mina systrar tog hennes sida delvis, men hon var för dum för att fatta vad som riktigt pågick - med henne har jag minimerat kontakten.

• Anonym (fd sekterist)

här är det delar av familj och släkt som brutit kontakt med mig. Helt enkelt för att jag valde att lämna en religiös sekt och reglerna är såna att den som lämnar ska man inte ha någon som helst kontakt med.  Jag räknas som död i deras ögon.  I 20 år har jag inte existerat. 

• Anonym (svägerska)

Min bror var döende efter ett års sjukdom. Då fick min svägerska in honom på ett hospice, lämnade barnen hos barnvakt och åkte på semester tillsammans med sin älskare. När min bror dött var hans änka helt öppen med vad hon gjort och tyckte inte det var konstigt alls. Min bror hade blivit "ful" av sin sjukdom, och ingen kunde väl förvänta sig att hon skulle leva med en döende man - tyckte hon.

Jag har kontakt med hennes barn men undviker henne. Tål inte riktigt åsynen av henne längre.

• Anonym (svarta fåret)

jag har tagit avstånd från hela skaran kusiner, farbröder och fastrar på ena släkthalvan. pga: jag är den sämre i familjen. dom har trott att jag knarkat och "horat" runt bara för att jag piercade mig när jag va 17.

fått höra att jag ser billig ut pga mitt klädval och sminkning. mina föräldrar har ingen kontakt med den sidan av familjen heller då jag blir så illa bemött. ska poängtera att jag idag sitter med bra jobb och pengar på banken fast den släkthalvan ser bara att jag hade en piercing vid 17 års ålder.

• Misskittycat

Oj TS det känns delvis som att du beskriver min mamma när du pratar om din pappas uppväxt. Hon har idag ingen kontakt med sin halvsyster förutom på julafton när familjen samlas hos min mormor och morfar (som är min plastmorfar). Min moster sa upp kontakten med min mamma för många år sedan, de har alltid haft en dålig relation eftersom min moster var favoriten och min mamma behandlades till viss del som askungen. Allt min moster sa när hon ringde och sa upp kontakten med mamma var "du behöver inte höra av dig till mig mer."

• Anonym (Adopterad/Indien)

Jag har ingen kontakt med min så kallade familj. Min mamma, pappa & bror utsatte min lillasyster för psykisk & fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. 

• Multignutten

Jag har helt tagit avstånd från min mamma, många års bråkande som ligger bakom... Min pappa har jag mer eller mindre ingen kontakt med heller längre, detta då han dricker för mycket och jag vill inte umgås med honom pga det. Jag saknar inte mamma men pappa kan jag sakna då och då...

• Anonym (Också syster)

Jag har ingen kontakt alls med min lillasyster sedan hon inledde en kärleksrelation med vår gemensamma halvbror. De är sambo sedan länge nu. Jag kommer alltid tycka det är sjukt att ha en intim relation med sitt syskon.

• Whitehorse1979

Jag har ingen kontakt med min mammas sida av familjen.
    Det är jag inte ensam om heller.
    Mamma pratar med dem ibland men jag har inget mer att säga dem.

Min sk mormor,moster och morbröder betedde sig som riktiga svin efter min morfar dött.

• Anonym (usch)
    Anonym (svägerska) skrev 2015-08-02 21:18:21 följande:

Min bror var döende efter ett års sjukdom. Då fick min svägerska in honom på ett hospice, lämnade barnen hos barnvakt och åkte på semester tillsammans med sin älskare. När min bror dött var hans änka helt öppen med vad hon gjort och tyckte inte det var konstigt alls. Min bror hade blivit "ful" av sin sjukdom, och ingen kunde väl förvänta sig att hon skulle leva med en döende man - tyckte hon.

Jag har kontakt med hennes barn men undviker henne. Tål inte riktigt åsynen av henne längre.

Herregud,vilken hemsk människa! Beklagar över din bror, kan knappt tänka mig något värre. Att då i samma veva få deala med svägerskan, satans reinkarnation? Fy.
Svar på tråden Ni som har valt att bryta kontakten med en/flera familjemedlemmar/släktingar - vad var anledningen?