• Mamma120516

positivt gravtest hos läkaren o negativa hemma??

Hej.

Jag åkte in till gynakuten för att jag hade ont i magen. På akuten var gravtestet positivt. På ul såg läkaren inget, han tyckte det var för tidigt. Efter det testade jag med ett digital test och "inte gravid".

Är jag gravid eller inte?? Vilket test ska jag tro på?? Har någon varit med om samma??

• Svar på tråden positivt gravtest hos läkaren o negativa hemma??
  • Anonym (Tidigt)

Det kan vara för tidig för det digitala vänta några dagar till om du vill testa igen.

• Anonym (svårt säga)

Testa med morgonurin. Om du tog testet samma dag som du var på sjukhuset så kanske det inte hade hunnit samlas tillräckligt med hcg i urinet tills du testade igen. Det kan behövas morgonurin/att man hållit sig flera timmar i början.

Det kan tyvärr också vara så att du varit gravid men att det avstannat. En sk kemisk graviditet. Då kan det vara så att hcg är på väg ner och därför fick du först positivt hos läkaren och sedan neg hemma och att läkaren därför inte heller kunde se något. Men 

Det enda du kan göra är att testa om några dagar igen. Då får du säkert svar. Håller tummarna.

• Agentkia

Har ett test visar gravid är du det. Det visar aldrig fel åt det hållet. Förmodligen testade du med ett som inte är lika känsligt. Varför testa igen?

Att han inte såg ngt på ul betyder bara att det är väldigt tidigt.

• Mamma120516

Meningen med att jag gjorde ett nytt test var för att jag trodde att det digitala testet skulle visa hur länge jag har varit gravid.

Jag gjorde ett vanligt test en dag innan jag åkte till akuten de var oxå negativt. Så först ett negativt hemma, en dag efter positivt på akuten och någon timma efter att jag kom hem gjorde jag det digitala och det va negativt.

Därför vet jag inte vilket test jag ska tro på.

• Agentkia
    Mamma120516 skrev 2015-08-03 09:45:01 följande:

Meningen med att jag gjorde ett nytt test var för att jag trodde att det digitala testet skulle visa hur länge jag har varit gravid.

Jag gjorde ett vanligt test en dag innan jag åkte till akuten de var oxå negativt. Så först ett negativt hemma, en dag efter positivt på akuten och någon timma efter att jag kom hem gjorde jag det digitala och det va negativt.

Därför vet jag inte vilket test jag ska tro på.

Du ska tro på det från akuten. Dom andra kan inte mäta hcg nog tidigt och ger därför negativt. på akuten använder dom ofta rfsl s test och dom kan man testa extra tidigt med för dom är mera känslig.

Men som sagt. Ett test kan inte visa falskt positivt. Du är gravid!
  • Mamma120516

Jag är inte gravid sa min läkare idag. Det positiva testet var ett falskt.

Tack för alla som har skrivit till mig, men tyvärr så är jag inte gravid. ????????????

• Agentkia
    Mamma120516 skrev 2015-08-03 22:50:45 följande:

Jag är inte gravid sa min läkare idag. Det positiva testet var ett falskt.

Tack för alla som har skrivit till mig, men tyvärr så är jag inte gravid. ????????????

Det låter konstigt hur en läkare kan säga att du är det och nästa säga att du inte är det. Har testet gjorts rätt? Träffade du två läkare samma dag? Förstår ingenting. Låter märkligt alltihopa.
  • Mamma120516

Ja det tycker jag med. Läkaren tyckte oxå att något är fel, för man brukar inte få ett positivt resultat om man inte är gravid.

• Agentkia
    Mamma120516 skrev 2015-08-04 11:53:35 följande:

Ja det tycker jag med. Läkaren tyckte oxå att något är fel, för man brukar inte få ett positivt resultat om man inte är gravid.

Vissa mediciner kan ge det. Om dom innehåller hormoner eller så som påminner om hcg. Jag skulle testa igen om några dagar jag isåfall. Låter så konstigt. Jag hade negativt på bm+2 men var gravid. Har ganska låga hormoner så det tog tid innan det gav utslag.
Svar på tråden positivt gravtest hos läkaren o negativa hemma??