• Avhelamitthjarta

För sent att köpa bärsjal till 10 månaders?

Funderar på att köpa en bärsjal till min dotter som snart är 10 mån. Men med tanke på priset tänkte jag kolla runt lite vad ni här tycker.

Har använt en tricot slen några gånger när hon var mindre men tyckte de blev så varmt med den hemma så använde inte den så mycket.

Har kollat runt lite på internet och vad jag förstår så kan man köpa en vävd långsjal som man ska kunna använda till man inte orkar bära barnet mer? Stämmer de? Eller är en ringsjal bättre? Det är verkligen en djungel de här med bärsjalar.

Vill kunna bära henne på både höft, mage och rygg och vill ha en som avlastar bra med tanke på ont i rygg och axlar då och då. Men frågan är också, är det försent att köpa en nu när hon är så stor och ingen av oss är vana?

En fråga till, hur gör ni med skötväska när ni går ut med sjal på tex stan? Slänger upp den på axeln bara eller någon som har något bra tips?

Någon som har något bra tips på vart man kan hitta relativt billiga på nätet eller i Örebro trakten?

Kom gärna med förslag på bärsjalar som ni tror kan passa för ett hyfsat pris!

• Svar på tråden För sent att köpa bärsjal till 10 månaders?
  • solskenskaka

Jag har burit min i tricot slen (är inte känslig för värme) och ergonomisk sele sen sex månader och uppåt. Nu 15 månader och funkar lika bra. Den ergonomiska selen har ju alla de funktionerna du söker, men hoppas du får svar från någon som kan vävda sjalar också för det har jag ingen erfarenhet av.

Angående skötväska har jag bara packat de grejer man behöver i en liten ryggsäck.

• Lena

Vi körde vävd länge oftast på magen och skötväska i ryggsäck.

Vi hade en ringsjal med men den avlastar knappt. Långsjalen avlastar bra

• Flickan och kråkan

Du kan bära i vävd sjal i flera år. Jag har använt vävd långsjal mycket med alla våra tre barn, liksom ergonomisk bärsele. 

Det du ska fundera över lite är hur du tänker dig använda den. När barn blir lite äldre, börjar gå själva etc. så blir det mer i och ur. Ska du bära länge och långt eller tänker du dig kortare sträckor?

Personligen tycker jag att vävd långsjal är outstanding vad gäller avlastning. Men det kräver mycket mer av den som knyter. Att lära sig knyta upp sitt barn på ryggen går inte i en handvändning och enligt min erfarenhet brukar inte 1-åringar vara de lättaste övningsobjekten

Min yngsta är 2 år och har burit huvudsakligen i sele sedan han var närmare 1,5. Av praktiska skäl helt enkelt. Det är många meter tyg och är det blött och slaskigt så är det inte jättekul att ha det på marken. Eftersom han velat gå själv mycket så har det helt enkelt varit smidigare med bärsele. Vi har rört oss mycket kortare sträckor och då har det gått snabbare att hiva upp honom i selen. 

På sommaren sjalar jag mer. Särskilt om vi ska promenera längre sträckor. Ryggsäck har jag använt mestadel, för att få med grejer.

Köp begagnat. Vävda sjalar håller till många barn och dessutom vill du ha en ingosad sjal. Ellville Zara är mycket tacksam att lära sig knyta med eftersom strukturen gör att den liksom hakar i sig själv. Ska du huvudsakligen bära på ryggen så skulle jag satsa på någon annan som glider bättre. En storchenwiege leo eller en easycare exempelvis. En begagnad sjal kan du dessutom sälja vidare och få ungefär samma pengar tillbaka.

• fluu

Inte då! Vi sjalar fortfarande ibland och vårt barn är 3,5 år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Avhelamitthjarta skrev 2015-08-03 12:07:00 följande:
    Vart kan man hitta begagnade bärsjalar?
    Blocket exempelvis.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Avhelamitthjarta

Babylonia BB-slen är den något ni skulle rekommendera? Är den sval, bra avlastning?

Så svårt det här! Tack för alla svar föresten!

• Avhelamitthjarta

4,9 meter på en bb-slen, passar den mig som har storlek M/L i tröjor? Hittar ingenting när jag söker på internet. Tänkte det fanns någon vänlig själ här som kunde ge mig råd!

Tack på förhand!

• Mellanmjölkens land

Till en 10månaders skulle jag nog snarare sikta på en ergonomisk sele, kanske t o m en toddler-sele (vi bytte från bebis-sele till toddler-sele vid 10 mån). Det är ju runt året som de lär sig gå och helt plötsligt är det ett evigt upp-ner-upp-ner, precis som Flickan och Kråkan sa. Många som tidigare burit nästan uteslutande i sjal går då över till sele eller Mei Tai.

Längden låter ok eller kanske lite kort (lagom för mig och jag är en ganska klockren M på HM/Lindex).

Om du har Facebook finns det en grupp som heter Bärsjalar! där du borde kunna få betydligt mer hjälp än här

Svar på tråden För sent att köpa bärsjal till 10 månaders?