• Anonym (dhisklöfg)

Har jag vanföreställningar? Djävulen i rummet

Så långt tillbaka jag kan minnas har jag haft konstiga tankar... Jag är idag diagnostiserad med OCD b la och jag utför mycket tvång. Men sedan tidig ålder har jag fått för mig att människor och min familj är ute efter mig. Det är seriösa tankar som har pågått under en period. Ett exempel var att när jag var ca 10-13 år trodde jag seriöst att mina manliga familjemedlemmar la sperma i mina underkläder för att jag skulle bli gravid. Jag kunde även på fullt allvar tro att min tränare hade våldtagit mig i min sömn under ett läger (med 15 andra tjejer i rummet). Jag kunde även tro att min pappa skulle döda mig om jag åkte ensam med honom i bilen. Men han har aldrig skadat mig så, inte ens slagit mig, så det är ganska irrationella tankar...

Igår natt fick jag något slags sammanbrott tror jag. Jag låg i sängen och hade grym ångest. Plötsligt trodde jag att djävulen var i rummet och tittade på mig, fast jag inte såg någon djävul. Jag kunde inte heller minnas om min förälder var död eller ej, jag fick tänka efter riktigt mycket men blev efter några minuter normal igen. Men tanken att djävulen var kvar i rummet fanns, och jag fick sova med tänd lampa. 

Detta är så sjuka tankar, jag blir rädd för mig själv så i efterhand. Vad händer med mig?? Jag tar Sertralin och har kontakt med en psykolog. Bör jag berätta detta för psykologen? 

• Svar på tråden Har jag vanföreställningar? Djävulen i rummet
  • Kaupa Jaur

Ja, berätta för din psykolog. Nu, idag. Hellre söka hjälp i tid och stoppa tankarna än att de tar överhanden. Din hjärna har lärt dig att tänka på ett visst sätt och du måste ta tillbaka makten över den. Hoppas det ordnar sig för dig! Men som sagt, ring psykologen nu på en gång. Får du inte tag i henne så ring psykakuten och säg att du vill ha en bedömning på en gång (behöver ju inte betyda att du blir inlagd, men du måste få förtur till en läkare när du mår såhär.) 

• Anonym (schizotyp)

Låter lite som mina symptom,

de utrede psykos och sedan kom fram till att det är schizotyp personlighetsstörning, om man läser det på nättet så känner jag inte igen mig men de sa att man ska inte lita på nättet.

Du har troligen inte en psykos då det går över efter ett tag. Men jag är ingen läkare. För mig har man erbjudit antipsykotiska mediciner i låg dos för mina symptom.

Det är obehagligt när tankarna kommer men man får försöka påmina sig om att det är tankar och inte på riktigt, vid ditt nästa besök ta upp detta för det finns hjälp. Prosessen är lång men värt att vänta på.

Lycka till

• ihatemytumblrlife

Jag känner igen mig till 100% . När jag tänker på en person så tror jag at jag är den personen tex.på sociala medier så tänker jag inte att jag är jag tills jag kommer på det. Jag glömmer bort att mina tankar inte är på riktigt. När jag ska sova så känns det som om djävulen är där och vill få kontakt med mig men jag säger alltid" inte ikväll em Annan gång" varje kväll. Det känns som om han är i med mig och kollar på allt jag gör . Jag är tror inte på spöken elr Gud o så

Svar på tråden Har jag vanföreställningar? Djävulen i rummet