Jag fullkomligen, på riktigt, hatar att träna!
Rubriken säger allt. JAG HATAR ATT TRÄNA!
I minst tio år har jag aktivt försökt få det här med träning att bli en del av mitt liv, bli en livsstil för mig. Jag har testat alla möjliga träningsvarianter, på olika platser med mera. Jag har testat styrketräning av olika typer, spinning, jogging, Frisks och Svettis gruppträningar, yoga, aerobics, step-up, cykling, löpning, simning. Jag har tränat på gym och hemma, med andra och själv. Men ingenting verkar passa mig.
Det första jag insåg var att jag inte ville träna på gym eller liknande. Så jag eliminerade gymträningen. Jag köpte träningsmatta, hopprep, hantlar och dylikt.
Nästa sak jag insåg var att det var stört omöjligt att träna utan hög, bra, peppande musik. Detta fixade jag också. Genom att göra spellistor med bara låtar som jag älskade och som hade ett lagom tempo.
Men ändå gick det inte. Träningen var ändå enbart negativ för mig, och jag började utreda vad det var den här gången. Jag läste på och skaffade mig mer kunskap kring träning och kost, och insåg att jag gick ut alldeles för hårt. Inte kunde lilla otränade jag träna på elitnivå från start.
Därför skaffade jag mig en coach som noga lade upp ett träningsprogram som skulle passa mig. Jag skulle börja nästan löjligt lugnt med 30 minuter promenad i veckan. Jag klarade av att hålla träningsschemat längre tid än jag någonsin gjort tidigare. I tre månader. Men den sista månaden var det som om jag sakta men säkert bara blev mer och mer nedstämd bara vid tanken på att träna. Jag blev nästan deprimerad av träningen, och slutade.
Jag började på allvar fundera på varför inte jag klarade av det, när andra kan. Efter mycket om och men insåg jag en väldigt viktig sak: Jag klarar inte av att ha ett schema som jag ska träna efter. Inte ens om det så bara är ett tio minuterspass i veckan.
Jag bestämde mig för att sänka kraven kraftigt. I stället skulle jag bara träna när jag ville. Jag visste att det då skulle kunna bli väldigt oregelbunden träning, och lade upp träningen efter det. Jag ville träna hela kroppen varje gång.
Detta funkade inte heller. Jag blev mer och mer nedstämd och slutade igen.
Nu senast bestämde jag mig för att åter igen bara träna när jag vill, och så länge jag vill vid varje tillfälle. Jag skulle inte räkna antalet repetitioner eller hur länge jag tränade. Det funkade bra till en början. Men sen föll jag igen.
Mina frågor är många! HUR gör man för att lyckas? Ingen träningsform passar mig. Många pratar om "den där sköna känslan" efter ett träningspass. Den får aldrig jag. Utan oftast känner jag mig sjukt nedstämd resten av den dagen. När jag slutar träna helt och hållet brukar det ta ungefär en vecka och sen mår jag psykiskt bra igen.
Ps. Tilläggas bör att jag har knäproblem och därför inte kan jogga eller utföra annan träning där knäna belastas.