• Anonym (orolig)

7-åring med hög vilopuls?

Jag tog nyligen pulsen på min 7-åriga dotter. Mest för skojs skull, då jag nyligen kollade på min egna puls som låg på 69 slag/minut i vilopuls.

Jag tog pulsen på henne och blev lite orolig. Jag är inte utbildad inom sjukvården, men jag vet ju att barn har snabbare puls än vad vuxna har, men hur snabbt egentligen och vad är normalt?

Hennes vilopuls låg på 122 slag/minut. Är det normalt på ett 7-årigt barn? Vi går och träffar dotterns barnläkare en gång i halvåret och då lyssnar läkaren alltid på bl a. hjärta och lungor, och det har aldrig varit några problem med dom. Dom har låtit bra och fint.

Nojar jag mig i onödan eller borde jag kontakta sjukvården?

• Svar på tråden 7-åring med hög vilopuls?
  • Aniiee

Det är fullständigt normalt med en vilopuls på upp till 140 upp till ungefär 10-årsåldern. Jag antar att hon inte sov, utan var helt med på och intresserad av att du tog pulsen på henne, och tyckte det var lite spännande, det kan också driva upp pulsen med runt 10. Så du kan vara helt lugn....

Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Långbenopluto

Hej

jo, det är högt, normalt för en 7 åring är 60-90 slag/min.

Ha koll några ggr/dag under några dagar för att se om det är tillfälligt.

• Anonym (Floffan)
    Tines skrev 2015-08-03 19:24:26 följande:

Hej

jo, det är högt, normalt för en 7 åring är 60-90 slag/min.

Ha koll några ggr/dag under några dagar för att se om det är tillfälligt.

Du tittade på icd.se gissar jag.

Kolla vårdguiden istället så ser du att Aniiee har rätt. Det är normalt.
  • Anonym (Mamma till 8-åring)

Känns som högt ändå. Jag skulle ringa HC och prata med dem. Min 8-åring har tvärtemot oerhört låg puls, men då tränar han mkt. Han ligger på drygt 50/minut. Enligt läkaren brukar de ligga runt 70-100 i den åldern ungefär.

Svar på tråden 7-åring med hög vilopuls?