Mina barn tar på varandras kön
Jag har tre barn, alla i dagis/låg/mellanstadieålder. Ett av barnen har en utvecklingsstörning och är väldigt intresserad av kroppar och kön och har varit i några år. Vi har börjat förstå att detta barn har varit gränsöverskridande på de andra två och nu verkar det som att deras relation med varandras och sina/varandras kön inte är riktigt normal!
Vi har varit i kontakt med socialförvaltningen, som i sin tur tycker att barnpsykiatrin ska ta hand om hjälp till vår familj. Det utvecklingsstörda barnet ska få hjälp från barnhabiliteringen men syskonen, som behöver lära sig var deras och andra gränser går, har vi lite svårt att få hjälp med.
Barnpsykiatrin tycker inte att vårt fall är tillräckligt svår psykisk ohälsa, vilket jag ju kan hålla med om (barnen är inte traumatiserade och vi föräldrar sköter det så bra vi bara kan) men vi föräldrar behöver ju ändå hjälp!
Tills vi får professionell hjälp (första ropet från vår sida var i våras men det har blivit gravt nedprioriterat från socialförvaltningens sida) undrar jag om någon vet vad vi ska göra!
Som det är nu vågar vi inte låta barnen leka ensamma i ett rum, de får inte busa för nära och vi reagerar kanske överdrivet på minsta lilla "överdriven närkontakt", vi vet inte längre vad som är normalt och inte!
Men senast idag skulle en av dem gå och kissa och vi hörde att de viskade "Stäng dörren" och de var i färd med att stänga toadörren om sig, alla tre, när jag kom sättandes. Det är väl inte normalt??
Jag har alla sinnen på helspänn hela tiden och det är otroligt tröttande!
Vi har avlastning för vårt utvecklingsstörda barn och kommer att önska mer men just nu känns det ärligt talat som att vi bara vill få iväg det och försöka "laga syskonen"...
Det kommer givetvis inte att ske, men hur ska vi prata med barnen om att det är FEL att vara intresserad av sina syskon på det sättet de vekrar vara?
Och som sagt, vi vet ju inte vad som är normal nyfikenhet heller, socialförvaltningen sade att detta är ganska vanligt hos syskon.
Men jag vill bara få ett stopp på det!!!
Hjälp........