• EllisO

Hur gör man med referenser?

Jag använder mig av två referenser när jag söker arbete, från mina två senaste anställningar.

Jag har nu fått helt oväntat fått 3 intervjuer den kommande veckan på olika företag. Arbetarna jag sökt är helt olika från varandra, men jag har relevant erfarenhet från dem tidigare. Problemet är att jag till alla 3 intervjutillfällen ska ha med mig minst två referenser. Jag tycker bara att det känns så pinsamt att ringa (eller mailar ni?) mina referenser och säga "Hej, jag undrar om du kan ställa upp som referens för mig vid 3 tillfällen den kommande veckan, då jag sökt arbete som orderadministratör, tågvärd och butiksbiträde "

Mina referenser har jag arbetat med inom orderadministration.

Har inte andra referenser så hur gör man?

• Svar på tråden Hur gör man med referenser?
  • MrsPJ

Jag förstår inte problemet. Du har 2 referenser som de efterfrågar men du har inte pratat med de personerna innan du angett dem som referenser? Låter som du gjirt det hela i bakvänd ordning för man måste ju försäkra sig om att de personer man anger är med på att vara referens samt att de vet om att det kan komma samtal.

• EllisO

Jag ska såklart höra av mig till mina referenser innan jag lämnar deras kontaktuppgifter på intervjuerna, men menar på att jag tycker det är pinsamt att säga att nu kommer du får 3 samtal från dessa jobb jag sökt. Sen om en månad kanske jag får tre intervjuer till och måste ju då höra av mig till referenserna igen. De måste ju tro att jag är dum i huvudet som behöver deras referenser hela tiden men aldrig får jobben, men tycker att i de flesta fall så ska man lämna referenser i ett tidigt skede o då blir det ju många samtal till referenserna..

Är lite rädd att de ska säga att nej till att vara referenser om jag kontaktar dem för mkt..

• Theta

Först så måste du ju självklart prata med de som du tänkt lämna som referens. OM de säger att det är ok så kan du ta med dem i din ansökan som referenser. Annars inte!!

När du sedan ska på en intervju, så kontakta din/dina referenser och berätta att du ska på intervju X datum och att det är möjligt att arbetsgivaren kommer att kontakta dem omkring det datumet. Tala då gärna om vad arbetsgivaren heter & vad det är för arbete.

Lycka till!

• Theta
    EllisO skrev 2015-08-03 22:18:51 följande:

Jag ska såklart höra av mig till mina referenser innan jag lämnar deras kontaktuppgifter på intervjuerna, men menar på att jag tycker det är pinsamt att säga att nu kommer du får 3 samtal från dessa jobb jag sökt. Sen om en månad kanske jag får tre intervjuer till och måste ju då höra av mig till referenserna igen. De måste ju tro att jag är dum i huvudet som behöver deras referenser hela tiden men aldrig får jobben, men tycker att i de flesta fall så ska man lämna referenser i ett tidigt skede o då blir det ju många samtal till referenserna..

Är lite rädd att de ska säga att nej till att vara referenser om jag kontaktar dem för mkt..

De har mest troligen själva sökt jobb någon gång Om det rings till dem i tid & otid så kan man förstå att de kan tycka att det är lite jobbigt. Om du tycker att det är jobbigt att ringa dem innan var intervju så kan du kanske be dem skriva ett rekomendationsbrev som du kan ha som referens istället. Du kan säga att det är för att underlätta för alla, och på det brevet så kan man ju alltid ha uppgifter så den intresserade arbetsgivaren kan kontakta den personen om det skulle vara något.
  • CV Gruppen
    Hej EllisO.

Först och främst, grattis till dina intervjuer! 3 st på en vecka är bra jobbat! Vad gäller dina referenser så tycker jag absolut att du bör ringa till dem och "förvarna" istället för att bara maila. Hade jag varit i din situation så skulle jag nog överväga att i ovanstående samtal inte specificera vilka som eventuellt kommer att ringa. Man skulle istället kunna säga något i stil med:

"Jag har under den närmaste tiden lite inbokade intervjuer och vill därför ringa och förvarna om att det kan komma referenssamtal. Hoppas det är OK..."

Av erfarenhet är det nämligen relativt vanligt att företag idag ber om referenser i ett tidigt skede av en rekryteringsprocess, mest för att ha de till hands. Om de sen väljer att ringa till referenserna eller inte, är inte alls säkert. Detta skiljer sig självklart från företag till företag, men de vanligaste anledningarna till att i slutänden göra en referenstagning är:

1. Man har det som rutin.
    2. Man ska tillsätta en komplex tjänst.
    3. Man har många jämbördiga kandidater.
    4. Man har en specifik fråga.

Hoppas dina intervjuer går bra!

Vänligen,
    Simon - Kundrelationer på CV Gruppen
Svar på tråden Hur gör man med referenser?