hbec skrev 2015-08-05 16:41:08 följande:
Tack för era synpunkter!
Vi kommer troligtvis hyra till en början då jag pluggar. Dock gärna i samma område som vi senare köper hus/radhus så vi slipper flytta barnen från skola och kompisar.
Kronoparken har jag googlat en del och det verkar vara delade meningar om det området. Det verkar vara barnvänligt men jag är skeptisk.
Frågan är bara om det är så lätt att få tag på en hyresrätt. Många står i kö i flera år för att få en lite större lägenhet i de "finare" områdena. Om din man fått jobb i Karlstad kan ni få förtur (tror jag, är inte så insatt i reglerna), eller om ni hittar en privat hyresvärd.
Kronoparken är barnvänligt så till vida att du kan ta dig överallt inom området utan att behöva korsa en enda trafikerad väg, och det finns gott om lekparker. Ett flertal förskolor finns också. Att det finns matbutiker, Vårdcentral och annan närservice inom gångavstånd är ett stort plus. Den sidan av Kronoparken där universitet ligger är, enligt mig, ett trevligt område där jag utan betänkligheter kan gå ensam en mörk kväll eller låta barnen leka ute. Men, som sagt, mellan- och högstadieskolan är inge vidare, så har man barn i den åldern skulle inte jag vilja bo där.
Vill ni ha närhet till naturen/elljusspår är Skåre ett bra alternativ. Eller Hultsberg, men det är långt till centrum (dock inte till köpcentret) och det är dyrt.
Om det finns saker att göra med barn på helgerna, ja, det beror väl lite på vad du menar med det. Under sommarhalvåret är Mariebergsskogen en fantastisk plats, vi spenderar stor del av våra semesterdagar där (även våra äldre barn, 14 år är den äldste, gillar att vara där). Skutberget är också trevligt. Sedan har vi ju ett nybyggt äventyrsbad. Kommunen anordnar aktiviteter för barn i bland, men inte varje helg.