• Rather safe than sorry

Hur många får följa med vid förlossningen?

Hej,

Jag undrar om någon vet hur många personer man får ta med sig på förlossningen?

Ska föda barn i Stockholm i vinter och med all skit man läst om barnmorskor som inte läser ens förlossningsbrev eller tar hänsyn till önskemål man har, så vill jag förutom min kille också ha med mig min mamma som är en person med bra auktoritet som kan se till att de gör rätt. (Inte för att min kille inte kan det men han kommer ju vara så känslomässigt berörd av hela grejen, vi ska få barn liksom, att det känns bra med någon mer). Får man ta med sig mer än en person?

• Svar på tråden Hur många får följa med vid förlossningen?
  • lena j89

Jag vet inte om det kan skiljas åt på olika sjukhus eller landsting men jag har fött på östra och Mölndals sjukhus i gbg för 5 respektive 3 år sedan och då fick man ha 2 personer in på rummet.

Lyck till!

• Långbenopluto

Låter lite överdrivet från din sida måste jag säga.....nog måste det räcka med dig och din man??

Ring och fråga dom.

• Rather safe than sorry
    lena j89 skrev 2015-08-04 10:24:34 följande:

Jag vet inte om det kan skiljas åt på olika sjukhus eller landsting men jag har fött på östra och Mölndals sjukhus i gbg för 5 respektive 3 år sedan och då fick man ha 2 personer in på rummet.

Lyck till!

Tack!
  • Rather safe than sorry
    Tines skrev 2015-08-04 10:24:53 följande:

Låter lite överdrivet från din sida måste jag säga.....nog måste det räcka med dig och din man??

Ring och fråga dom.

Jag har exempel på faktiska fall från vänner där t.ex. i ett fall bett om sen avnavling, i brevet och där både kvinnan och hennes man också påpekat det på plats, och BM struntat i det och klippt den direkt.

Jag har också läst flera Lex Maria-anmälningar mot Stockholmssjukhusen där de brustit i att läsa patientens journal/förlossningsbrev med allvarliga konsekvenser för mamma och barn. Så det känns tyvärr realistiskt snarare än överdrivet.
  • jennica0

Vadå överdrivet? Jag tänker precis likadant. Jag vill verkligen ha min mamma med

Speciellt med tanke på komplikationer som kan uppstå och dyl.

Kan ge ett exempel, en vän som skulle föda hade sin mamma samt pojkvän med, barnet skulle tas ut med sugklocka men det blev massa komplikationer, hade hennes mamma inte varit med och ifrågasatt och "ställt på" så hade barnet förmodligen dött. De avbröt i tid innan det gick för långt tack vare mamman.

• Rather safe than sorry
    jennica0 skrev 2015-08-04 10:31:21 följande:

Vadå överdrivet? Jag tänker precis likadant. Jag vill verkligen ha min mamma med

Speciellt med tanke på komplikationer som kan uppstå och dyl.

Kan ge ett exempel, en vän som skulle föda hade sin mamma samt pojkvän med, barnet skulle tas ut med sugklocka men det blev massa komplikationer, hade hennes mamma inte varit med och ifrågasatt och "ställt på" så hade barnet förmodligen dött. De avbröt i tid innan det gick för långt tack vare mamman.

Exakt! Precis sådant vill jag undvika, och det sker.
  • jennica0

Ja det förekommer ju absolut!

Väldigt läskigt att man t.o.m känner samt vet om flera styckena där det uppstått komplikationer vid förlossningen så barnet dött eller varit nära att dö.

Nej, mycket tryggare att ha en förälder eller annan person med som man vet är duktig på att påpeka, ifrågasätta och bestrida saker.

Min pojkvän är dessutom väldigt dålig på sånt. Han ifrågasätter nästan aldrig något.

Rather safe than sorry skrev 2015-08-04 10:32:28 följande:

Exakt! Precis sådant vill jag undvika, och det sker.

• Belair79

TS är din mamma obstetriker eller barnmorska? Hur ska hon annars kunna se till att de gör rätt??Pinsamt!

Ja det uppstår saker under en förlossning men det är knappast något som en outbildad kan bestämma något om...

• Dixie
    jennica0 skrev 2015-08-04 10:31:21 följande:

att man som vuxen kvinna ska ha med sin mamma till förlossningen låter mycket överdrivet........
  • Minxy

Jag vet inte hur många som får följa med in på själva förlossningsrummet, men här i Sundsvall mötte jag en kvinna med hennes man + inte mindre än 5 medföljande kvinnor i varierande ålder :D
    Totalt var dom alltså 7 pers som kom in tillsammans. Personligen vill jag enbart ha med mig min man. Skulle aldrig drömma om att ha med mig mamma (hur mycket jag än älskar henne)!

Svar på tråden Hur många får följa med vid förlossningen?