• Anonym (insektsbett)

Kan dottern vara allergisk mot insektsbett?

Min dotter på 7 år fick för en vecka sedan två insektsbett på ena benet. Det ser ut som myggbett, men är inte helt säker. Någon dag senare så svullnade utslagen upp en aning och det var rött. Dottern mådde bra i övrigt, bortsett från att hon tyckte det kliade lite på benet.

Nu har de gått en vecka. Utslagen är kvar, men har minskat och svullnaden är borta. Dock så kliar dottern på benet något förskräckligt dagarna i enda. Köpte Xylocain-salva igår för att smörja in benet med. Det känns bra en stund då tyckte dottern, men några timmar senare kommer det fruktansvärda kliandet tillbaka.
    Hon tycker förstås att detta är väldigt jobbigt.

Kan hon vara allergisk mot insektsbett eller är detta normalt? Jag har aldrig sett insektsbett på sånt här vis förut, men sen är ju jag inte utbildad inom vården, men man har ju själv haft väldigt många myggbett och jag har som sagt aldrig sett ett insektsbett på det här sättet förut.

Är detta farligt om hon skulle vara allergisk? Kan hon få en allergisk chock? Väntar nu på att få prata med 1177, men det är kö.

Jag börjar bli ganska orolig över detta.

• Svar på tråden Kan dottern vara allergisk mot insektsbett?
  • Anonym (k)

Man kan vara allergisk eller överkänslig eller så kan det vara infekterat.

• Anonym (insektsbett)
    Anonym (k) skrev 2015-08-04 23:38:56 följande:

Man kan vara allergisk eller överkänslig eller så kan det vara infekterat.

Vad gör man åt det om det är infekterat? Är det antibiotika eller penicillin som gäller då?
  • No Logo

Både min man och min son är överkänsliga mot myggbett och samma sak händer dem; vissa (inte alla) myggbett svullnar upp till varma, röda "bullar" som kliar massor. Det som funkar bäst är att ära Clarityn (receptfritt på apotek). För att lindra & dra ur svullnaden brukar vi även lägga på alsolgelé på dagtid, alsolomslag på natten. Då brukar svullnaden försvinna inom et dygn.

• Anonym (k)
    Anonym (insektsbett) skrev 2015-08-04 23:40:53 följande:

Vad gör man åt det om det är infekterat? Är det antibiotika eller penicillin som gäller då?

Om det ser varigt ut så rengör med sårtvätt. Det ger ju med sig själv vanligtvis men om det svullnar upp extremt mycket kan jag tänka mig att en kräm med antibiotika kan hjälpa. Fråga på apoteket
  • Anonym (k)

Lite konstigt att det kliar efter en hel vecka dock.

Hade hon badat utomhus?

• Anonym (insektsbett)
    Anonym (k) skrev 2015-08-04 23:56:50 följande:

Lite konstigt att det kliar efter en hel vecka dock.

Hade hon badat utomhus?

Nej, inget bad utomhus. Dock så hade vi promenerat i skogen samma dag som betten uppstod.
  • amalie79

Jag får enorma myggbett som kliar till vansinne. Knallröda och massor av dem också. Har aldrig hänt något allvarligare än så även om det kan vara nog så jobbigt.

Vid ett tillfälle hade jag 47 insektbett samtidigt, då hade jag iof feber.

• Anonym (Hm)

Mina myggbett brukar klia Länge om jag inte låter bli dem! ;)
    Köp salubrin och badda med, svider först men tar bort klåda samt svullnad.

Min yngsta är 2,5åe och denna sommaren verkar myggen vara extra giftiga! Hon blir sjukt svullen!! Fick ett bett på vristen och det såg ut som om hon brutit foten/stukat den illa :O

• MS

Två av mina barn är överkänsliga mot insektsbett. Myggbett blir stora som femkronor i omkrets och kliar ngt fruktansvärt. Vi fick rådet av läkare att ge clarityn i ett par dagar och det funkar jättebra. Dels går svullnaden ner och dels kliar det inte.

• MS

Kom på en sak till. Är det en röd ring runt betten? Det kan ju ha varit fästingbett och isf måste ni till doktorn. Googla bilder på borelia.

Svar på tråden Kan dottern vara allergisk mot insektsbett?