• Madde003

Gravdi och UVI igen - hur undvika?!

Hej alla!

Jag behöver hjälp. Är gravid i elfte veckan och har nu fått UVI för andra gången (hade det bara för en dryg månad sedan). Jag gör allt jag kan för att undvika det men man är ju extra känslig under graviditeten och jag vill verkligen INTE ha det igen.

Tycker synd om min bebis som blir marinerad i antibiotika.
    Den sorten jag fått ska vara OK under graviditet, men jag tror ändå barnet får en ökad risk att bli resistent mot antibiotika om det får det flera gånger redan i fosterstadiet. Och resistens är INTE kul.

Så jag vill ha alla era tips på hur man undviker UVI.

TACK på förhand!

Mvh orolig mamma

• Svar på tråden Gravdi och UVI igen - hur undvika?!
  • Cyanea

Har inte så många råd, tyvärr, men några i alla fall. Jag tror att du säkert redan vet dessa, men jag skriver dem ändå bara ifall att ;) 

1. Var noga med hur du torkar dig när du gått på toa. Torka alltid framifrån och bakåt. 

2. Tvätta inte underlivet med tvål eller något annat än vatten. 

3. Drick te (gärna kamomill) och tranbärsjuice.

4. Försök att kissa ordentligt när du väl går på toa, alltså inga "småskvätt" utan så att det är ordentligt tryck.

Känner med dig, har haft UVI många gånger i mina dar :( Lycka till och krya på dig! 

• pgw

Antibiotika tar död på bakterier. De bakterier som inte dör, kan utveckla resistens mot antibiotikan. Följande gång de bakterierna gör någon sjuk, så biter antibiotikan inte på dem, bakterierna dör inte. Människor kan alltså inte bli resistenta!

Svar på tråden Gravdi och UVI igen - hur undvika?!