• Angel3112

    Söker er med erfarenhet av sen språkutveckling/språkförståelse!

    Min son är precis 2 år och väldigt sen i sin utveckling.

    Han har haft ca 8 öroninflammationer och en sprucken trummhinna. I april gjordes ett hörseltest som visade att han hör dåligt på ena örat och ok på andra. Därför fick han rör i öronen i slutet av maj. Vi tänkte att NU kommer hans språkförståelse och hans tal i gång. Det har gått 3 månader nu och det har blivit en förbättring men långt ifrån så mycket som vi hoppats på. Vi ska på återbesök om två veckor för att kolla hörseln igen samt läkarbesök för att se så rören sitter kvar.

    Jag har läst mycket om autism som har skrämt upp mig lite då en del stämmer in rätt bra =(

    Men sedan han fick rören är han mycket mer kontaktsökande, han interagerar mer än han gjorde innan och han har sagt några ord mm. Han kan säga ett ord en gång för att sedan inte säga det mer. Det han kan säga och säger ofta är mamma (fast mer ma-ma-ma) pappa, "dä"(där), bubb-bubb(blåsa såpbubblor), "opp-opp"(hoppa) och kanske ngt mer eget ord som jag inte kommer på. När han vill ha vår uppmärksamhet ropar han högt eller kommer och tar oss i handen och leder oss dit han vill för att sedan peka/visa vad han vill ha eller för att vi ska vara med och leka, titta på ngt.

    Han är väldigt motorisk, gick när han var 10 månader, han springer och klättrar gärna. Han är även duktig finmotoriskt då han tycker om att måla och greja med småsaker.

    Han förstår inte om vi ber honom hämta ngt, han säger inte ja eller nickar (han säger nej och ibland skakar han på huvudet) frågar vi "var är....?" förstår han inte mm

    Han förstår nej/aja-baja (stackarn har fått höra det väldigt mycket), kom ska vi gå ut, åka bilen, äta, bada, välling mm

    Han blir väldigt ledsen om vi säger till honom, förnärmad liksom.

    Han tycker om att "mata oss", och när vi låtsas äter så säger han "mmmmm".

    Jag vet att alla är olika i sin språkliga utveckling, jag vill bara höra om det finns fler som har liknanade erfarenheter/upplevelser av sitt barn. jag har två flickor sedan innan som båda två var mycket tidiga-säkert även därför jag känner en större oro.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Söker er med erfarenhet av sen språkutveckling/språkförståelse!
  • viseversa

    Min son var sen med talet. Han har autism. Det du säger att han säger ett ord som han aldrig säger igen. Så gjorde min son med. Dock säger jag INTE att det är ett typiskt tecken på autism. Han började prata lite vid 18mån men blev sen HELT tyst på "riktiga" ord. Men han hade ett påhittat eget språk och ord. Har pratade inte upp till han var 3år. Sen släppte det. Nu är han 4,5 och fortfarande ganska långt efter jämnåriga barn i talet men han pratar. Han lär sig nya ord varje dag och är en väldigt smart och empatiskt och speciell liten kille.

  • Angel3112

    Vem var det som uppdagade att din son behövde utredas? Hur gammal var han när han fick sin diagnos? Hur var det med hans ögonkontakt? Har hans förståelse förbättrats oxå?

    Jag har läst att hörselproblematik hos små barn kan visa sig på liknande sätt som "autism-tecken" men jag vet inte.

    Någon annan med fler erfarenheter??

  • Angel3112

    Vem var det som uppdagade att din son behövde utredas? Hur gammal var han när han fick sin diagnos? Hur var det med hans ögonkontakt? Har hans förståelse förbättrats oxå?

    Jag har läst att hörselproblematik hos små barn kan visa sig på liknande sätt som "autism-tecken" men jag vet inte.

    Någon annan med fler erfarenheter??

  • viseversa
    Angel3112 skrev 2015-08-05 21:14:29 följande:

    Vem var det som uppdagade att din son behövde utredas? Hur gammal var han när han fick sin diagnos? Hur var det med hans ögonkontakt? Har hans förståelse förbättrats oxå?

    Jag har läst att hörselproblematik hos små barn kan visa sig på liknande sätt som "autism-tecken" men jag vet inte.

    Någon annan med fler erfarenheter??


    Det var jag som misstänkte ganska tidigt.(jobbar med autistiska barn) Redan när talet inte kom igång som det skulle samt hans relation med andra barn. Han var inte så intresserad av andra barn. Och när han försökte ta kontakt blev det fel. Han kunde slåss för att ta kontakt. Han hade också en del "beteenden" som förstärkte min misstanke ytterligare. Han kunde bli onormalt intresserad av småsaker. Som att rulla på ett hjul,öppna och stänga en låda,lägga i och ur saker ur lådor,tända och släcka lampor mm mm mm. Alla barn testar såna saker men Odin låste sig totalt och kunde stå länge och göra samma sak om och om igen.

    Kommer speciellt ihåg en gång när jag hämtade honom på förskolan. Alla barnen sprang runt och lekte som "vanliga" barn. Mitt barn stod i ett hörn och öppnade och stängde locket till en papperskorg nästan maniskt. Där hade han stått i ca 10 min sa personalen. Sen en gång när vi var på spårvägsmuseet. Han hittade en spårvagn som hade en "dragspelsdörr" man kunde öppna och stänga själv. Han stod där en HALVTIMME och öppnade och stängde innan han gick vidare till nästa sak.

    Han fick också göra hörseltest på sjukhuset då dom misstänkte att han hörde dåligt. Men han var inte så samarbetsvillig. Han gillar inte att bli undersökt. Dock fick dom fram tillräckligt mycket info för att tro att han INTE hör dåligt.

    Men undersökningen var knepig. Han vill inte ha främmande saker på sig(som dom där "hörlurarna" som han skulle ha på huvudet) eller att folk han inte känner ska "känna och klämma" att få lyssna på hjärtat eller väga honom är omöjligt om han inte vill eller om det är en läkare som vet hur man lirkar med honom på rätt sätt.
  • viseversa
    Angel3112 skrev 2015-08-05 21:14:29 följande:

    Vem var det som uppdagade att din son behövde utredas? Hur gammal var han när han fick sin diagnos? Hur var det med hans ögonkontakt? Har hans förståelse förbättrats oxå?

    Jag har läst att hörselproblematik hos små barn kan visa sig på liknande sätt som "autism-tecken" men jag vet inte.

    Någon annan med fler erfarenheter??


    Han var 3 år när han fick sin diagnos. Ju tidigare desto bättre. Odin är autistisk utan utvecklingsstörning. Oftast har man autism med utvecklingsstörning. Men 20% av dom autistiska barnen har normal förståelse. Min son är en av dom 20%.

    Så han har helt normal intelligens och förstår precis samma saker som "friska barn" på en del områden ligger han till och med före andra barn i förståelse. Han har också en stor empati för djur. Alla sorters djur. Dom är "så duuuuulliga" som han säger. Djur tyr sig också till honom. Som om han förstår dom på något vis. Han har svårt med kontakt med människor men vet exakt hur han ska "ta" djur.

    Idag har han en heltidsresurs på sin förskola som är anställd för honom. Hon är helt fantastisk och han har gjort enorma framsteg. Hon jobbar med honom dagligen för att han ska utvecklas bra. Vi jobbar hemma också och har regelbunden kontakt med autismcenter för små barn.

    Och han har till och med fått en bästa vän. En jämnårig flicka som VILL vara med honom och som blir så glad när han kommer på morgonen. Sen är dom oskiljaktiga hela dagen. Så fint att se.

    Han är helt fantastisk min lilla kille och jag skulle inte ändra en enda egenskap eller egenhet på honom ens om jag kunde. Jag vill ha honom exakt som han är.
  • viseversa
    Angel3112 skrev 2015-08-05 21:16:05 följande:

    Vem var det som uppdagade att din son behövde utredas? Hur gammal var han när han fick sin diagnos? Hur var det med hans ögonkontakt? Har hans förståelse förbättrats oxå?

    Jag har läst att hörselproblematik hos små barn kan visa sig på liknande sätt som "autism-tecken" men jag vet inte.

    Någon annan med fler erfarenheter??


    Han har aldrig haft svårt för ögonkontakt eller närhet. Det är lite en myt att alla autistiska barn har svårt för det. Dock ska kramar och gos ske på hans villkor och han kramar mest dom han känner men kan också spontankrama någon tant/farbror ibland som han pratat med på bussen. Haha.
  • Angel3112

    Vad bra det känns att läsa dina inlägg! Han verkar vara en fantastisk liten kille!

    Jag jobbar oxå med barn så jag är väl lite "yrkesskadad" på det sättet när det gäller att se olika saker som ingen annan lägger speciellt stor vikt vid. Min son har dock inga repititiva mönster, eller stimming. Han är mer intresserad av social interaktion efter sin operation men det är inte jättemycket. Vet att jag kommer få fler svar om ett par veckor när hans hörsel ska testas och han har träffat logoped, men jag är så otålig. Är ju som du säger att ju tidigare insatser sätts in desto bättre. Vill ju bara underlätta för min lille kille så fort som möjligt.

    Tack för att du delar med dig!

  • viseversa
    Angel3112 skrev 2015-08-05 22:21:13 följande:

    Vad bra det känns att läsa dina inlägg! Han verkar vara en fantastisk liten kille!

    Jag jobbar oxå med barn så jag är väl lite "yrkesskadad" på det sättet när det gäller att se olika saker som ingen annan lägger speciellt stor vikt vid. Min son har dock inga repititiva mönster, eller stimming. Han är mer intresserad av social interaktion efter sin operation men det är inte jättemycket. Vet att jag kommer få fler svar om ett par veckor när hans hörsel ska testas och han har träffat logoped, men jag är så otålig. Är ju som du säger att ju tidigare insatser sätts in desto bättre. Vill ju bara underlätta för min lille kille så fort som möjligt.

    Tack för att du delar med dig!


    Tror inte din son har autism. Men är du orolig prata med Bvc. Säkert är det pga hörseln som han "beter" sig som han gör.
Svar på tråden Söker er med erfarenhet av sen språkutveckling/språkförståelse!