• Anonym (Tänkom)

MS symtom ! Någon som har eller vet?

Hej

Ni som har eller känner någon eller vet något om MS !

Hur va symtomen ?

Hur fick ni reda på de? Misstänkte ni att ni hade de själva och kontakta läkare ?

Hur är det att leva med?

Behöver ni något hjälpmedel ? Än?

Jag har självklart googlat om detta.

Men min chef har MS och de han sagt stämmer inte riktigt med vad svaren jag fått på google. Vill gärna veta era erfarenheter .

Har googlat själv på några symtom och kommer upp mycket om MS.

• Svar på tråden MS symtom ! Någon som har eller vet?
  • Hummeldummel

MS har lika många ansikten som sjuka.

Är du orolig för din skull, sök läkare.

Ifrågasätter du honom så är det inte din sak att göra.

• Anonym (Huldra)

Om du frågar 1000 MS-sjuka om vilka symptom de har får du 1000 olika svar.

Jag har aldrig haft något skov till exempel. Inget jag märkt i alla fall. Jag började gå dåligt och efter en massa tjat blev jag remitterad till neurologen som efter prover konstaterade MS.

De första fem åren märktes inte min sjukdom alls, mer än att jag hade bråttom till toaletten och behövde gå ofta (mina skador sitter på ryggmärgen). Nu stapplar jag fram och behöver hjälpmedel.

Andra som har MS kan må ganska bra för det mesta men drabbas av skov olika ofta. Jag vet en som fick problem med synen. Allt han såg var rosa. Efter en kortisonkur gick det tillbaka. Många har olika kognitiva problem, som koncentrationssvårigheter och minnesproblem. Dessa kan vara väldigt milda eller svårare. Jag och en del andra har inga problem alls. En fd kollega till mig, som också var mellanchef, la allt krut på jobbet och sov sedan resten av dagen och nästan hela helgerna.

Eftersom det finns nästan lika många symptomkombinationer som det finns MS-sjuka kan man inte säga något generellt. Jag instämmer i ovanstående inlägg: om du är orolig för egen del: sök läkare. Om du tvivlar på din chef: låt bli!!!!

• Anonym (mild form)

Och jag har en mild form. Det enda jag haft problem med är trötthet, men nu har jag fått en medicin som verkar hjälpa mot den haft MS i 10 år, behöver inga hjälpmedel, springer och går som vanligt.

• Anonym (Tänkom)
    Hummeldummel skrev 2015-08-06 08:02:49 följande:

MS har lika många ansikten som sjuka.

Är du orolig för din skull, sök läkare.

Ifrågasätter du honom så är det inte din sak att göra.

De är inte alls så att jag ifrågasätter honom !! Jag undrar efter fler symtom eftersom hans inte stod med på den infon som jag fick upp på google när jag sökte. Tänkte att då måste de finnas fler än de "vanliga" jag fick upp när jag sökte ! Och därför vånde jag mig hit !
  • Anonym (Tänkom)
    Anonym (Huldra) skrev 2015-08-06 09:38:42 följande:

Om du frågar 1000 MS-sjuka om vilka symptom de har får du 1000 olika svar.

Jag har aldrig haft något skov till exempel. Inget jag märkt i alla fall. Jag började gå dåligt och efter en massa tjat blev jag remitterad till neurologen som efter prover konstaterade MS.

De första fem åren märktes inte min sjukdom alls, mer än att jag hade bråttom till toaletten och behövde gå ofta (mina skador sitter på ryggmärgen). Nu stapplar jag fram och behöver hjälpmedel.

Andra som har MS kan må ganska bra för det mesta men drabbas av skov olika ofta. Jag vet en som fick problem med synen. Allt han såg var rosa. Efter en kortisonkur gick det tillbaka. Många har olika kognitiva problem, som koncentrationssvårigheter och minnesproblem. Dessa kan vara väldigt milda eller svårare. Jag och en del andra har inga problem alls. En fd kollega till mig, som också var mellanchef, la allt krut på jobbet och sov sedan resten av dagen och nästan hela helgerna.

Eftersom det finns nästan lika många symptomkombinationer som det finns MS-sjuka kan man inte säga något generellt. Jag instämmer i ovanstående inlägg: om du är orolig för egen del: sök läkare. Om du tvivlar på din chef: låt bli!!!!

De är inte alls så att jag ifrågasätter honom !! Jag undrar efter fler symtom eftersom hans inte stod med på den infon som jag fick upp på google när jag sökte. Tänkte att då måste de finnas fler än de "vanliga" jag fick upp när jag sökte ! Och därför vånde jag mig hit !
  • Sissasias

Ms (i den skovvisa varianten som jag har iaf) innebär att man får inflammationer (och ärr ) i nervsystemet. Och nerverna i hjärnan och ryggmärgen styr.... Typ allt i kroppen ! Det är därför ms kan vara så olika beroende på vart inflammationerna hamnar.

Jag har haft domningar som gått tillbaka. Nuförtiden är det mer kognitiva besvär "bara" . Har svårt att sortera olika ljud och koncentrera mig på EN sak/Ett ljud när det är stimmigt omkring mig. Ibland känner jag av den typiska hemska ms tröttheten som gör en plötsligt nästan som förlamad av trötthet. Kan triggas av för många intryck ljud och bild (typ shopping är skitdrygt) det är väl färre felfria trådar som ska hålla reda på allt inne i huvudet typ, typ... Mycket förenklat!

Men på det stora hela mår jag bra. De flesta dagar kan jag hålla ett högt tempo, jobbar heltid och är fullt rörlig. Ibland tar jag 5-10 min vila/avslappning för att orka förutsätta å hålla samma tempo som tidigare.

Varför inte berätta för oss vad chefen sagt om sina symtom??

• Sissasias

Kan försöka rada upp symtom man kan ha om det "hjälper" dig att förstå din chef. Förstår inte på vilket sätt/av vilken anledning du behöver verifiera det chefen säger om sin sjukdom via google el här iofs. Ms är en individuell sjukdom som yttrar sig väldigt olika för olika personer. Kanske bäst att fråga lite mer rakt ut om du känner att du behöver veta.

Här är listan på vad som Kan bli problem vid ms;

Muskler motorik styrka/funktion svaghet fumlighet

Känsel hudkänsel temperatur beröring etc

Urin/avförings problem. ofta sällan el dålig kontroll

Synproblen av olika slag

Hörselproblem

Balans /yrsel/ostadighet

Smärtor

Svårt med tal och sväljfunktion (i riktigt allvarliga fall)

Problem med att symtom förvärras vid värme/kyla trötthet osv

Kognitiva problem dvs

Extrem trötthet

Koncentrationssvårigheter

Minnesproblem

Stresskänslighet

Känslighet för för mycket intryck. Ljud ljus mm

Japp, det var det lilla vad jag kom på nu!

Ja åsså får man ofta dåligt immunförsvar av medicinerna...

• Anonym (Tänkom)

Men de är inte så att ifrågarästter min chef !! De är så att jag fick konstiga pirrningar som gick genom hela kroppen när jag hängde tvätt på jobbet och va i kontakt med värme. Googlade och då kom ms upp. Sökte vidare på ms och fann flera symptom. Och när min chef berätta sina symptom så hade jag inte hittat de alls på google. Därför undrade jag vad andra haft för symptom och ifall att dessa inte heller kom upp vid sökning ! Blev bara så himla rädd når de fanns fler sympom som jag inte fann i mitt sökande om ms !! Och ville veta så jag kan hålla koll om mina pirrningar kommer tillbaka och om andra symptom då visar sig samtidigt osv !!

Jag ifrågarsätter inte min chef och jag tvivlar inte alls på att hen har Ms !!! Okej ??????

Så LÄS MINA INÄLL INNAN NI DUNFÖRKLARAR MIG !!!!!

Svar på tråden MS symtom ! Någon som har eller vet?