Anonym (Huldra) skrev 2015-08-06 09:38:42 följande:
Om du frågar 1000 MS-sjuka om vilka symptom de har får du 1000 olika svar.
Jag har aldrig haft något skov till exempel. Inget jag märkt i alla fall. Jag började gå dåligt och efter en massa tjat blev jag remitterad till neurologen som efter prover konstaterade MS.
De första fem åren märktes inte min sjukdom alls, mer än att jag hade bråttom till toaletten och behövde gå ofta (mina skador sitter på ryggmärgen). Nu stapplar jag fram och behöver hjälpmedel.
Andra som har MS kan må ganska bra för det mesta men drabbas av skov olika ofta. Jag vet en som fick problem med synen. Allt han såg var rosa. Efter en kortisonkur gick det tillbaka. Många har olika kognitiva problem, som koncentrationssvårigheter och minnesproblem. Dessa kan vara väldigt milda eller svårare. Jag och en del andra har inga problem alls. En fd kollega till mig, som också var mellanchef, la allt krut på jobbet och sov sedan resten av dagen och nästan hela helgerna.
Eftersom det finns nästan lika många symptomkombinationer som det finns MS-sjuka kan man inte säga något generellt. Jag instämmer i ovanstående inlägg: om du är orolig för egen del: sök läkare. Om du tvivlar på din chef: låt bli!!!!
De är inte alls så att jag ifrågasätter honom !! Jag undrar efter fler symtom eftersom hans inte stod med på den infon som jag fick upp på google när jag sökte. Tänkte att då måste de finnas fler än de "vanliga" jag fick upp när jag sökte ! Och därför vånde jag mig hit !