• Maddsutt

KLÅDA ÖVER HELA KROPPEN?!?!?! Vad kan det vara?

Hej!

De sista cirka 6 veckorna har jag fått en klåda som sitter precis över HELA kroppen! Ben, fötter, armar, huvud, öron, rygg, axlar, näsa - ja precis överallt!

Tills idag har det inte kliat på nätterna så det varken stört mig eller min sambo (vilket det gör dagtid. Vi kan inte ligga jämte varandra längre, för jag kliar HELA tiden, så han blir lite "trött" på att jag aldrig kan ligga still längre). Men nu inatt, har jag legat vaken i snart två timmar och kliat konstant! Ska snart upp och jobba!

Folk runtomkring mig reagerar på att jag kliar så mycket. Har massa blåmärken på kroppen av allt kliande.

För massa år sedan hade jag och min sambo skabb. Och det kliade mycket! Men det "smittas" ju. Och det kliar inte på min sambo.

Vad kan detta bero på? Uppskattar alla tips och råd jag kan få, innan jag ringer läkaren. Vilket jag måste göra nu.

Jag har testat att byta ut min duschtvål, men inget resultat.

Tack på förhand! Vill verkligen bli av med denna hemska klåda!

• Svar på tråden KLÅDA ÖVER HELA KROPPEN?!?!?! Vad kan det vara?
  • Anonym (Fia)

Skabb brukar inte drabba huvud och ansikte har jag för mig, så det talar ju också emot det, men det kanske är något liknande? Har du inga utslag alls? Äter du några läkemedel? Inga psykiska problem eller så? Är du frisk i övrigt? Inga andra symptom, typ trötthet, illamående? Har du torr hy?

• Maddsutt

Tack för snabbt svar!

Inga utslag, blåmärken av allt kliande. Inte stressad av något speciellt, förutom att jag började på ett nytt arbete för ca 9 veckor sedan, men det ser jag bara som kul!

Läkemedel äter jag. Samma som i många, många år. Så jag tror inte det är det?

Inge vidare torr hud, tror jag? Smörjer in mig ibland. Faktiskt inte efter varje dusch.

Jag har fibromyalgi och endometrios. Annars frisk. Trött är jag. Tror att delvis beror på min sjukdom, men även mitt nya jobb.

Så jag hittar inget som jag kan koppla samman till klådan?!

Fler tips och idéer?

• Eleonor01
    Maddsutt skrev 2015-08-06 02:43:12 följande:

Tack för snabbt svar!

Inga utslag, blåmärken av allt kliande. Inte stressad av något speciellt, förutom att jag började på ett nytt arbete för ca 9 veckor sedan, men det ser jag bara som kul!

Läkemedel äter jag. Samma som i många, många år. Så jag tror inte det är det?

Inge vidare torr hud, tror jag? Smörjer in mig ibland. Faktiskt inte efter varje dusch.

Jag har fibromyalgi och endometrios. Annars frisk. Trött är jag. Tror att delvis beror på min sjukdom, men även mitt nya jobb.

Så jag hittar inget som jag kan koppla samman till klådan?!

Fler tips och idéer?

Har fick helt utan anledning kronisk urtikaria för 2,5 år sedan. Ingen vet riktigt varför. Skit jobbigt!!! Besök dun vc å begär remiss till hud om deg håller i sig. Jag fick även mjölkallergi bekräftat längs vägen då den a blir jävligare nu än tidigare i mitt liv. Men börja m allt du kan utesluta själv. Nytt tvättmedel, parfym, mat, nya kläder. Gå igenom ditt hus å sen om något är nytt.
  • Maddsutt

Usch vad jobbigt! Finns det ingen medicin eller salva? Åker på semester om ett par dagar, så hinner inte få någon tid innan det. Men ska, om det är lika dant nät jag kommer hem, garanterat beställa en tid till vårdcentralen.

Lyckades somna om ca en timme inatt. Men vaknade sedan, igen, av klådan! Vad kan det vara?

Tack för era svar ??

• Elderberry

Vill inte skrämma dig, men utöver åkommor som skabb och annat så kan det vara att du har leverproblem, om jag hade haft sådan klåda hade jag definitivt kollat upp mina värden.

• Let it Rain

Jag har precis samma problem exakt nu, utan någon aning om varför. Intressant! Har redan utretts för allergier (hade inga) och allting annat än också i balans.

• Eleonor01
    Maddsutt skrev 2015-08-06 05:28:44 följande:

Usch vad jobbigt! Finns det ingen medicin eller salva? Åker på semester om ett par dagar, så hinner inte få någon tid innan det. Men ska, om det är lika dant nät jag kommer hem, garanterat beställa en tid till vårdcentralen.

Lyckades somna om ca en timme inatt. Men vaknade sedan, igen, av klådan! Vad kan det vara?

Tack för era svar ??

Rekommenderar aldrig att själv medicinera men om det är nässelutslag så kan man attackera dem m två olika mediciner för bästa resultat. Omeprazol finns receptfritt å även desloratadin. De två tillsammans har bra verkning mot det. Hade dock varit mycket lättare om du la upp en bild på fina utslag. Finns dessutom många grupper på fb som du kan söka hjälp i. Det bästa m att åka på semester e att du kan utesluta hemmet som problem om det finns kvar på semestern
  • Maddsutt

Tack för era svar.

Bra tips! Att verkligen kunna se om det fortsätter under semestern, för att utesluta hemmet.

Vad kan det vara med levern? Och varför ger det sådan klåda om man har problem med levern?

• Eleonor01
    Maddsutt skrev 2015-08-06 09:45:21 följande:

Tack för era svar.

Bra tips! Att verkligen kunna se om det fortsätter under semestern, för att utesluta hemmet.

Vad kan det vara med levern? Och varför ger det sådan klåda om man har problem med levern?

Det är samma om man är gravid. Det kallas då hepatos. Levervärdena sticker å gifterna står kvar i kroppen
  • Let it Rain
    Maddsutt skrev 2015-08-06 19:51:59 följande:

Jasså?? Men varför blir det så när man inte är gravid??

Var har du klådan nånstans? Jag undrar om det är nåt i luften just nu, för jag känner det bara utomhus. Håller på att bli galen.

På mig sitter den i hårbotten, ansiktet, ögonvråna, ögonbrynen, ovansidorna av fötterna och benen främst.
  • Pugs

Fick du till slut reda på vad klådan berodde på?

Jag har självt åkt på samma sak sen några dagar och blir bara tokig av klådan! Är inte allergisk mot något, och inte känslig mot något. Jag har inga som helst utslag utan får rejäla blåmärken av kliandet bara. Det kliar så gott som konstant, och från topp till tå. Vad kan detta bero på??

• Maddsutt
    Pugs skrev 2016-07-18 00:41:58 följande:

Fick du till slut reda på vad klådan berodde på?

Jag har självt åkt på samma sak sen några dagar och blir bara tokig av klådan! Är inte allergisk mot något, och inte känslig mot något. Jag har inga som helst utslag utan får rejäla blåmärken av kliandet bara. Det kliar så gott som konstant, och från topp till tå. Vad kan detta bero på??

Hej!
    Nej jag fick aldrig veta det... Var på utredning på hudmottagningen och de fann inget. Sedan några månader tillbaka har jag börjat få allergiska hudreaktioner som ibland sätter sig på andningen... jättekonstigt! Nu har jag börjat att fota allt som händer med huden, och så får jag väl höra av mig till hudmottagningen igen..

hur går det för dig??
Svar på tråden KLÅDA ÖVER HELA KROPPEN?!?!?! Vad kan det vara?