Birgitta02 skrev 2015-08-06 09:47:07 följande:
Klipp dom när hon sover?
Det känns inte som ett alternativ eftersom det finns en risk att hon vaknar och då är ju verkligen förtroendet för oss bränt.
enmamma skrev 2015-08-06 09:50:43 följande:
Klipp naglarna efter badet när de är mjuka.
Har testat men det är själva nagelklippningen i sig som hon motsätter sig.
Fia 28 skrev 2015-08-06 09:55:20 följande:
Klipper ni med sax eller nagelklippare? Själv verkligen avskydde jag att klippa naglarna när jag var liten, men det gällde då fingernaglarna. Jag avskydde nagelsaxen och det gick bättre med klipparen. Kan det vara att ni klipper dem för korta? Jag har ännu idag lite obehag om naglarna blir så korta så att huden direkt under naglen kommer fram.
Vi klipper med nagelklippare. Tror inte att vi klipper dom för korta eftersom vi brukar spara en bit.
fesun skrev 2015-08-06 09:58:33 följande:
Vår son var likadan, av samma anledning. Vi hade inte heller råkat göra illa honom nån gång. Jag sa precis som det är, får inte jag klippa så kommer han få ont och att vi tillslut måste ta honom till doktorn. Och sen klippa långsamt, en nagel i taget. Efter ett par ggr funkade det att påpeka att det ju inte gjorde ont sist. :)
Sen så skulle han dock aldrig få slippa undan. Jag skulle aldrig hålla fast och tvinga men här gör vi inte roligare saker förrän de tråkiga är gjorda.
Karpalo skrev 2015-08-06 11:34:51 följande:
Vår son var också så ett tag. Vi hade honom med när vi klippte egna naglar så han fick se att det inte var farligt. Sen EN nagel per dag (gäller både hand- och fot, börja med händerna som inte är ett problem). När det börjar gå bättre ta två i taget, sen tre i taget osv :) Tog inte ens två veckor så hade sonen kommit över problemet.
Vi har också sagt att det kan bli sår och att man då kanske måste till läkaren men tror inte att hon förstår konsekvenserna av det. Vi har testat att klippa en nagel varje dag men det räcker med att vi bara påtalar att vi ska klippa en nagel så blir hon tvär och vägrar. Hon har varit så här runt ett år nu och det blir bara värre!