• Bullen2015

    Så trött på alla diagnoskåta föräldrar och skolor...

    Nu har jag läst många trådar där föräldrar undrar om deras barn har en diagnos...

    Det är så sjukt!! Föräldrar är så rädda att barnet inte är som alla andra att dom inte tänker.. Allt ska vara så jävla perfekt.. Att dom glömmer att alla är olika, utvecklas olika och det är ok. Sen har vi skolan som trycker på... Jag blir mörkrädd Absolut finns det barn som behöver hjälp. Men för många är det stödet och lugnet som behövs... Inte diagnoser och medicin.

    "Verksamhetschef slår larm efter ADHD-explosion

    Antalet ADHD-diagnoser på barn har ökat med 700 procent de senaste tio åren i Västmanlands län och trenden kan ses över hela landet. Men det är inte säkert att alla som får en diagnos faktiskt har ADHD.

    ? Diagnosen ställs efter en symtombeskrivning, som handlar om att barnet har svårt att koncentrera sig, är överaktivt och impulsivt och det kan man vara av olika skäl, säger Philip Eskridge, verksamhetschef på barn- och ungdomspsykiatrin i landstinget Västmanland.

    En sådant skäl är den dåliga arbetsmiljön i dagens skolor, enligt verksamhetschefen.

    ?Tar oss för pannan?

    ? När vi gör skolbesök tar vi oss ibland för pannan efteråt och säger att det är fullt förståeligt att barnen får koncentrationssvårigheter, det skulle vuxna också få i en sådan miljö och om man inte ser det på det sättet kan man välja att rubricera det här som en neuropsykiatrisk störning istället för en arbetsmiljöstörning, som det faktiskt kan vara.

    SVT har tidigare rapporterat om att köerna för att få en ADHD-utredning har växt och BUP upplever att många föräldrar i det närmaste kräver en diagnos.

    ? De kan komma hit med rena beställningar och bli fruktansvärt besvikna om de inte får en diagnos på sitt barn, det kan bli riktigt hätskt härinne, säger Philip Eskridge.

    Inga extra resurser

    En anledning till föräldrarnas angelägenhet kan vara att skolor vägrar att sätta in extra resurser om det inte finns en diagnos.

    ? Jag vet att vissa skolor ställer krav på en diagnos för att barn ska få extra hjälp och det sätter både föräldrar och oss i en väldigt besvärlig sits, dessutom är det inte förenligt med skollagen.

    I dag beräknas mellan tre och fem procent av landets skolungdomar ha ADHD och enligt Socialstyrelsen är de flesta medicinerade. Detta trots att Läkemedelsverket rekommenderar medicin som en sista åtgärd.

    ? Ja, det kan vara så att vi medicinerar lite för tidigt och det handlar dels om våra egna bristande resurser, dels om påtryckningar från föräldrar, dels om att vi vet att de samhällsförändringar och åtgärder som krävs tar så lång tid att vi känner att vi måste göra något här och nu för det här barnet, säger Philip Eskridge.

    Lugn räcker långt

    Det som enligt riktlinjerna för arbetet med ADHD ska ta plats innan medicinering är bland annat föräldrautbildning och anpassning av skolan. Ett lugnare klassrum skulle enligt Philip Eskridge räcka långt.

    ? Jag tror att väldigt många skulle slippa att diagnostiseras med ADHD - det är inte BUPs arbete att medicinera mot en dålig skolmiljö."

  • Svar på tråden Så trött på alla diagnoskåta föräldrar och skolor...
  • Fjärilslarv

    du har inte tänkt på att det kanske är för att man har upptäckt den kvinnliga formen av adhd och även den kvinnliga formen av aspegersyndrom? dessa fanns inte när jag var liten utan då hade man myror i rumpan. 

    En adhd- utredning är inte en enkel match om du tror det.

  • Gladskit

    Jag kan väldigt lite om detta, det ska jag säga. Men av den enda erfarenhet jag faktiskt har, så var föräldrarna tvungna att trycka på och få barnet utrett (på skolans inrådan) för annars så hade hen ingen rätt till stöd i undervisningen.
    Dvs det var tvunget att finnas en diagnos på papper innan skolan kunde få ekonomisk ersättning från kommunen för att anställa en resurs.

  • Maddi

    Om man nu har en magkänsla att något är konstigt är de bra att kolla upp då tidigt som möjligt. Om det är någon diagnos så är det bättre att veta tidigare för att få hjälp redan från tidigt stadie. Ju snabbare hjälpen och stödet sätts in desto bättre för barnet.

  • Bullen2015
    Fjärilslarv skrev 2015-08-06 14:38:25 följande:

    du har inte tänkt på att det kanske är för att man har upptäckt den kvinnliga formen av adhd och även den kvinnliga formen av aspegersyndrom? dessa fanns inte när jag var liten utan då hade man myror i rumpan. 

    En adhd- utredning är inte en enkel match om du tror det.


    700% på 10år??? Det säger i allafall mig att något inte stämmer.. Så många med myror i brallorna hade vi inte... Vet hur en utredning går till, har barn som gått igenom det mästa... Jag har alltid sakt dyslexi och det var där diagnosen kom... Efter 3år vill dom i skolan göra om utredningarna igen, jag har sakt nej.
  • Lulu 03
    Bullen2015 skrev 2015-08-06 15:58:36 följande:
    700% på 10år??? Det säger i allafall mig att något inte stämmer.. Så många med myror i brallorna hade vi inte... Vet hur en utredning går till, har barn som gått igenom det mästa... Jag har alltid sakt dyslexi och det var där diagnosen kom... Efter 3år vill dom i skolan göra om utredningarna igen, jag har sakt nej.
    Om en väldigt liten andel blev diqagnosticerade för 10 år sedan är det inte orimligt att det växer nu... Säger inte att alla som påstås ha ADHD har det, men det är viktigt att som Fjärilslarv skriver förstå att de flesta tjejer (inte alla) emd ADHD inte har samma symptom som killarna.

    "A significant number of women with ADD go undiagnosed because first of all, most women were never hyperactive and didn't cause problems for anybody, so of course they weren't picked up."

    According to Solden, women who have ADHD are misdiagnosed and treated for something other than an attention deficit. "Even if they go to their doctor or complain to their therapist of feeling overwhelmed or disorganized, they're much more likely to be give a diagnosis of depression instead of ADD."

    http://www.additudemag.com/adhd/article/580.html


  • Bullen2015
    Gladskit skrev 2015-08-06 14:46:16 följande:

    Jag kan väldigt lite om detta, det ska jag säga. Men av den enda erfarenhet jag faktiskt har, så var föräldrarna tvungna att trycka på och få barnet utrett (på skolans inrådan) för annars så hade hen ingen rätt till stöd i undervisningen.

    Dvs det var tvunget att finnas en diagnos på papper innan skolan kunde få ekonomisk ersättning från kommunen för att anställa en resurs.


    Jag vet :( Det är det som är så sjukt!!! Föräldrar få panik för att barnen inte får någon hjälp utan diagnos osv... Det sjukaste är ju även om barnet får en diagnos, får skolan pengar... Men det behöver inte gå till det barnet utan sätts där skolan tycker det behövs. I slut ändan har alla barn rätt till en skolgång som passar dom, utan diagnoser och medecinering.
  • Abbe83

    Jag tycker det är bra att om man har en diagnos att man får reda på det så tidigt som möjligt för att få hjälp och stöd. Jag fick inte min diagnos förrän vid 31 års ålder, har högfungerande autism. Min skolgång var ett helvete för jag kände mig som ett freak, var mobbad och mådde jättedåligt psykiskt.

    Jag fick min diagnos efter en omfattande utredning. 

  • Bullen2015
    Maddi skrev 2015-08-06 15:30:16 följande:

    Om man nu har en magkänsla att något är konstigt är de bra att kolla upp då tidigt som möjligt. Om det är någon diagnos så är det bättre att veta tidigare för att få hjälp redan från tidigt stadie. Ju snabbare hjälpen och stödet sätts in desto bättre för barnet.


    Jo men föräldrar jämför sina barn med andra barn... Barn är olika, barn utväklas olika :) Det blir en sån hysteri..
  • Bullen2015
    Lulu 03 skrev 2015-08-06 16:03:33 följande:

    Om en väldigt liten andel blev diqagnosticerade för 10 år sedan är det inte orimligt att det växer nu... Säger inte att alla som påstås ha ADHD har det, men det är viktigt att som Fjärilslarv skriver förstå att de flesta tjejer (inte alla) emd ADHD inte har samma symptom som killarna.

    "A significant number of women with ADD go undiagnosed because first of all, most women were never hyperactive and didn't cause problems for anybody, so of course they weren't picked up."According to Solden, women who have ADHD are misdiagnosed and treated for something other than an attention deficit. "Even if they go to their doctor or complain to their therapist of feeling overwhelmed or disorganized, they're much more likely to be give a diagnosis of depression instead of ADD."

    www.additudemag.com/adhd/article/580.html


    700%... Låter jävligt mycket.. Även fast man nu räknar in tjejerna... Förstår om man har jätte mycket problem, men att man stämplar alla människor i olika fack hela tiden... Känns inte ok... Skulle säker själv kunna få en adhd diagnos... Anorexi, bulimi, depp, själv skade beteende, använt alkohol osv osv... Men jag har lärt mig leva med allt och hantera allt själv... Det är jag glad för :) Har inga av dessa problem längre.. Känner att diagnoser på vissa kan göra att dom slutat kämpa helt enkelt... Sluta växa som människor... Bara en tanke, kan ha helt fel...
  • Bullen2015
    Abbe83 skrev 2015-08-06 16:07:36 följande:

    Jag tycker det är bra att om man har en diagnos att man får reda på det så tidigt som möjligt för att få hjälp och stöd. Jag fick inte min diagnos förrän vid 31 års ålder, har högfungerande autism. Min skolgång var ett helvete för jag kände mig som ett freak, var mobbad och mådde jättedåligt psykiskt.

    Jag fick min diagnos efter en omfattande utredning. 


    Då är du en av dom som behövt sin diagnos... Men tror du om fått den som litet barn, att dom skulle satt dig i ett fack då? Att det varit bättre?
Svar på tråden Så trött på alla diagnoskåta föräldrar och skolor...