• miaannika

Rikligt/mycket fostervatten (v33) erfarenheter??

Hej! För en vecka sedan var jag hos bm, mitt SF mått tog då ett skutt o hamnade lite över översta kurvan, alltid legat på mittenstrecket innan. Blev skickad på TUL för att mäta bebis o fostervatten, bebisen va normal, +10% bara. Men hon sa att det fanns mycket fostervatten, "nästan på gränsen till för mycket" så ska på ett ul om två veckor igen. Allt som går att se på bebisen är helt normalt! Men efter att ha googlat på "mkt fostervatten" osv så har jag stressat upp mig att något måste vara fel!!! Kan någon ge mig lite solskenshistorier istället? Mkt fostervatten måste ju inte betyda något Heller men man nojar ju ändå.. Tacksam för svar.. Är i vecka 32+3 idag o va på UL igår (5/8) .

• Svar på tråden Rikligt/mycket fostervatten (v33) erfarenheter??
  • Ellaella

Hade också mycket fostervatten. Gjorde UL i v 35 och då sa läkaren att det var mycket vatten. Dock inte för mycket men det låg nog på gränsen. Började givetvis googla och blev superorolig. Trodde att det var något fel på bebisen men icke. Frisk som en nötkärna född i v 39, lite tung för tiden. Tror inte du behöver oroa dig. Om det är någon missbildning på barnet brukar det nog röra sig om mycket för stor mängd fostervatten.

• miaannika
    Ellaella skrev 2015-08-14 18:49:21 följande:

Hade också mycket fostervatten. Gjorde UL i v 35 och då sa läkaren att det var mycket vatten. Dock inte för mycket men det låg nog på gränsen. Började givetvis googla och blev superorolig. Trodde att det var något fel på bebisen men icke. Frisk som en nötkärna född i v 39, lite tung för tiden. Tror inte du behöver oroa dig. Om det är någon missbildning på barnet brukar det nog röra sig om mycket för stor mängd fostervatten.

Åh tack för svar! Har lugnat ner mig lite men hjälp vad man blir orolig genom att googla.. Nej här var inte för mycket heller men ändå mycket.. Så ska på UL nu igen v34+3 på Tors så hoppas det inte ökat iallafall. Känns faktiskt inte lika spänt i magen längre heller :) så härligt! Kom bebis några dagar innan då?
    Ja hoppas också det!
    Tack igen :)
  • Ellaella
    miaannika skrev 2015-08-16 07:35:50 följande:

Åh tack för svar! Har lugnat ner mig lite men hjälp vad man blir orolig genom att googla.. Nej här var inte för mycket heller men ändå mycket.. Så ska på UL nu igen v34+3 på Tors så hoppas det inte ökat iallafall. Känns faktiskt inte lika spänt i magen längre heller :) så härligt! Kom bebis några dagar innan då?

Ja hoppas också det!

Tack igen :)

Ja man ska hålla sig borta från Google. Min första son kom v 37+1 och då sa de aldrig något om mycket vatten men förlossningen startade med vattenavgång och det var inte lite vatten då heller. Det forsade i flera dygn innan han kom. Sen kom ju nr 2 i v 38+5 så han stannade ju lite längre. Jätteskönt att de varit lite tidiga för båda har mått kanon. Jag hade också stor mage som ökade mot slutet men BM trodde det berodde på att bebisen inte fixerat sig. Sen vägde han 4310 g så han var ju rätt stor. Tror absolut inte du behöver oroa dig för vattnet utan försök njuta av slutet av graviditeten.
  • miaannika
    Ellaella skrev 2015-08-17 09:08:36 följande:
    Ja man ska hålla sig borta från Google. Min första son kom v 37+1 och då sa de aldrig något om mycket vatten men förlossningen startade med vattenavgång och det var inte lite vatten då heller. Det forsade i flera dygn innan han kom. Sen kom ju nr 2 i v 38+5 så han stannade ju lite längre. Jätteskönt att de varit lite tidiga för båda har mått kanon. Jag hade också stor mage som ökade mot slutet men BM trodde det berodde på att bebisen inte fixerat sig. Sen vägde han 4310 g så han var ju rätt stor. Tror absolut inte du behöver oroa dig för vattnet utan försök njuta av slutet av graviditeten.
    Ja man ska nog göra det! Men svårt att låta bli.. Men oj vad lika detta känns, hade också vattenavgång med rysligt mycket fostervatten förra grav för 2 år sedan, men var inget på tal om mkt vatten eller avvikande mått då, men tror själv att det var det då det kom så mycket under de 48h jag gick med vattenavgång innan igångsättning.. Samma för dig verkar det som? Magen var stor i sin helhet då med tkr jag. Ja skönt att slippa gå över! Blev 5 dagar över för min del sist men nu tror alla det blir innan. Så ska passa på att njuta nu faktiskt! Lite mindre nervös inför nästa tul nu iaf :) tack för dina lugnande ord!
  • miaannika

Hallå igen! Måste fråga om du minns vilket AFI du hade? Mängden fostervatten i siffror :) har varit på 2 kontroller sen jag skrev här sist o det är varken mer eller mindre vatten direkt.. Och nu har bebisen lagt sig i säte lagom till v36...

• Ellaella

Jag slapp igångsättning med första barnet men hade som sagt vattenavgång 2,5 dygn innan han kom. Det forsade vatten konstant och fick gå med stora blöjor under dessa dygn. Var helt säker på att min andra förlossning skulle starta med vattenavgång men det gjorde den inte utan fick värkar först. Tyvärr fixerade sig aldrig den lille och snurrade runt i magen inne på förlossningen och det blev akutsnitt. Troligen inget som hade med vattnet att göra men det känns ju ändå som att det skulle vara lättare för dem att snurra omkring där inne med mycket vatten :) Jag fick aldrig reda på någon siffrorna för fickorna men jag tyckte jag såg när läkaren mätte 2 fickor att den ena var 6 cm och en annan 9 cm. Läste sedan att en ficka över 8 cm räknades som för mycket men i journalen stod det "normal mängd". Jag kan ju uppfattat fel. Läkaren frågade bara om jag hade ärftlighet för diabetes men jag låg lågt i blodsocker hela graviditeten och gör alltid det annars också. Men det är ju ett gott tecken att vattenmängden inte ökat för dig i alla fall. Jag tror faktiskt att vissa personer bildar mycket fostervatten utan att det är något konstigt men det är ju så jobbigt när man känner att allt inte är "perfekt" när man är gravid. Kommer det bli vändningsförsök för dig nu när bebis snurrat runt?

• miaannika
    Ellaella skrev 2015-08-24 23:06:20 följande:

Jag slapp igångsättning med första barnet men hade som sagt vattenavgång 2,5 dygn innan han kom. Det forsade vatten konstant och fick gå med stora blöjor under dessa dygn. Var helt säker på att min andra förlossning skulle starta med vattenavgång men det gjorde den inte utan fick värkar först. Tyvärr fixerade sig aldrig den lille och snurrade runt i magen inne på förlossningen och det blev akutsnitt. Troligen inget som hade med vattnet att göra men det känns ju ändå som att det skulle vara lättare för dem att snurra omkring där inne med mycket vatten :) Jag fick aldrig reda på någon siffrorna för fickorna men jag tyckte jag såg när läkaren mätte 2 fickor att den ena var 6 cm och en annan 9 cm. Läste sedan att en ficka över 8 cm räknades som för mycket men i journalen stod det "normal mängd". Jag kan ju uppfattat fel. Läkaren frågade bara om jag hade ärftlighet för diabetes men jag låg lågt i blodsocker hela graviditeten och gör alltid det annars också. Men det är ju ett gott tecken att vattenmängden inte ökat för dig i alla fall. Jag tror faktiskt att vissa personer bildar mycket fostervatten utan att det är något konstigt men det är ju så jobbigt när man känner att allt inte är "perfekt" när man är gravid. Kommer det bli vändningsförsök för dig nu när bebis snurrat runt?

Skönt det startade av sig själv iallafall men jag vet precis känslan med forsande vatten i två dygn..
    Jag tänker likadant att det kommer starta med att vattnet går denna gången också, och det känns ju lite läskigt när bebisen nu dessutom är på fel håll. Känns ju som att vattnet kan gå närsomhelst nu nästan..
    Oj läskigt! Blir man nedsövd under akut KS?
    Ja känns ju som att det borde vara så att de har svårare att fixera sig pga vattnet.. Man flyter ju rätt bra i vatten! ???? aha! Ja det stämmer nog som du säger, jag har fått totala måtten på alla fyra fickor till först 225, 230, o nu igår 220 och över 250 räknas som FÖR mycket men normalt ligger det på 100-150 i dessa sista veckorna så det är ändå mycket ju. Antar att siffrorna är mätt i millimeter(?!) Ingen diabetes i vår familj heller så har svårt att tänk mig att det är det när man gjort en felfri glukosbelastning med.. Är bara så less att det känns som att något måste vara fel :( nej läkaren mumlade något om att är det fortfarande mycket vatten nu framöver och bebisen inte heller vänder sig så kommer de inte göra vändningsförsök. Hon sa ej varför men googlade såklart fram att det är svårt att just få grepp om barnet o få det att följa med utan att glida undan. Så antar det inte är värt att försöka, gör kanske mer skada än nytta :/ så vänder den inte självmant blir det planerat snitt.. I nuläget är jag bara glad om ungen kommer ut och är frisk!! Hur spelar ingen roll liksom. :/ tack för lite ventilation!
Svar på tråden Rikligt/mycket fostervatten (v33) erfarenheter??