Ellaella skrev 2015-08-24 23:06:20 följande:
Jag slapp igångsättning med första barnet men hade som sagt vattenavgång 2,5 dygn innan han kom. Det forsade vatten konstant och fick gå med stora blöjor under dessa dygn. Var helt säker på att min andra förlossning skulle starta med vattenavgång men det gjorde den inte utan fick värkar först. Tyvärr fixerade sig aldrig den lille och snurrade runt i magen inne på förlossningen och det blev akutsnitt. Troligen inget som hade med vattnet att göra men det känns ju ändå som att det skulle vara lättare för dem att snurra omkring där inne med mycket vatten :) Jag fick aldrig reda på någon siffrorna för fickorna men jag tyckte jag såg när läkaren mätte 2 fickor att den ena var 6 cm och en annan 9 cm. Läste sedan att en ficka över 8 cm räknades som för mycket men i journalen stod det "normal mängd". Jag kan ju uppfattat fel. Läkaren frågade bara om jag hade ärftlighet för diabetes men jag låg lågt i blodsocker hela graviditeten och gör alltid det annars också. Men det är ju ett gott tecken att vattenmängden inte ökat för dig i alla fall. Jag tror faktiskt att vissa personer bildar mycket fostervatten utan att det är något konstigt men det är ju så jobbigt när man känner att allt inte är "perfekt" när man är gravid. Kommer det bli vändningsförsök för dig nu när bebis snurrat runt?
Skönt det startade av sig själv iallafall men jag vet precis känslan med forsande vatten i två dygn..
Jag tänker likadant att det kommer starta med att vattnet går denna gången också, och det känns ju lite läskigt när bebisen nu dessutom är på fel håll. Känns ju som att vattnet kan gå närsomhelst nu nästan..
Oj läskigt! Blir man nedsövd under akut KS?
Ja känns ju som att det borde vara så att de har svårare att fixera sig pga vattnet.. Man flyter ju rätt bra i vatten! ???? aha! Ja det stämmer nog som du säger, jag har fått totala måtten på alla fyra fickor till först 225, 230, o nu igår 220 och över 250 räknas som FÖR mycket men normalt ligger det på 100-150 i dessa sista veckorna så det är ändå mycket ju. Antar att siffrorna är mätt i millimeter(?!) Ingen diabetes i vår familj heller så har svårt att tänk mig att det är det när man gjort en felfri glukosbelastning med.. Är bara så less att det känns som att något måste vara fel :( nej läkaren mumlade något om att är det fortfarande mycket vatten nu framöver och bebisen inte heller vänder sig så kommer de inte göra vändningsförsök. Hon sa ej varför men googlade såklart fram att det är svårt att just få grepp om barnet o få det att följa med utan att glida undan. Så antar det inte är värt att försöka, gör kanske mer skada än nytta :/ så vänder den inte självmant blir det planerat snitt.. I nuläget är jag bara glad om ungen kommer ut och är frisk!! Hur spelar ingen roll liksom. :/ tack för lite ventilation!