• Anonym (Ledsen tjej utan framtid)

Tacka nej eller ja till platsen? (Gymnasium)

Jag antar att en del av er tröttnat på ungdomar som ska böla över "småsaker" såsom gymnasiet på familjeliv men känner ändå att jag måste skapa tråden.

Hursomhelst, jag behöver lite hjälp med att "bestämma" en sak, har gråtit hela dagen och vet inte vad jag ska göra.

Under den slutliga antagningen kom jag in på samhällsprogrammet, vilket är det programmet jag alltid velat gå med tanke på att jag älskar SO. 
    Sedan ett tag efter, när jag hade "tagit in" att jag ska gå samhällsprogrammet och jag var så lycklig så skedde en reservantagning och jag kom in på ett "högre val" (som jag egentligen inte ville komma in på men det är en lång historia), nämligen barn & fritid lärling.

Jag har seriöst gråtit så mycket för att det verkligen är en flummig linje som jag inte vill gå. Jag kan ju byta till samhällsprogrammet efter att skolan börjar, men jag vågar inte börja i en skola ett tag efter att alla andra börjat. Min plats har liksom redan strukits nu. 

Så jag vill veta om ni tror att jag har en framtid om jag går denna linje, med tanke på att jag snart antingen måste tacka ja eller nej till platsen. Just nu känner jag att jag vill tacka nej för jag känner att det inte spelar någon roll ifall jag går den linjen eller stannar hemma - samma framtid.
    Vilket alltså innebär att det inte blir någon utbildning för mig. 

Iallafall, det är då Barn & Fritid, lärling. Lärling innebär på denna skola att jag kommer vara i skolan endast 2 dagar i veckan, och ha praktik 3 dagar i veckan (antingen skola, förskola osv). Jag är en person som helst använder hjärnan mest i skolan istället för händerna, jag är inte direkt ute efter att jobba (dessutom gratis) under gymnasietiden, och yrkeslinje var verkligen det sista jag skulle tänka mig kunna gå.

Problemet är att jag inte kommer få högskolebehörighet av den linjen, utan jag kommer vara tvungen att lägga till flera kurser om jag vill plugga vidare.
    Sedan om jag hinner klara av alla dessa kurser när jag endast går 2 dagar i veckan i skolan är en annan sak.
    Det som även gör extra ont i hjärtat är att jag inte kommer få läsa så mycket SO som jag hade önskat.. 

Skriv vad ni tror är bäst, ge råd, trösta - vad som helst.
    Funderar seriöst på att den bästa lösningen vore att jag dör, men sedan tänker jag på alla människor som lever i länder med krig och då skäms jag.
    Men hjälp mig snälla, ska jag tacka ja eller nej? :(((

• Svar på tråden Tacka nej eller ja till platsen? (Gymnasium)
  • Anonym (M)

Tycker du ska satsa på samhällsprogrammet, det låter som att det passar dig bäst. Plus att du får behörighet till högskolan om du vill fortsätta studera senare.

• Anonym (M)
    jagärjagvemärdu skrev 2015-08-06 23:39:53 följande:

Kan ni inte läsa? TS vill ju gå samhälle men är struken?

Sorry, missade det.

Men ring skolan och kolla, om du redan tackat ja till platsen så borde den vara din oavsett om du kommit in på förstavalet. Om inte annat kanske det finns platser kvar, så ring! :)
  • Anonym (?)

Men varför hade du barn och fritid som förstahandsval om du inte vill gå det? Förstår inte riktigt!

• Anonym (Lärare)

Ring SYV på samhällsprogrammet, de kan säkert fixa det! Nu förtiden konkurrerar skolorna hårt om eleverna, så tro inte att det är kört. Löser det sig inte direkt så sätt upp dig på reservlistan på samhällsprogrammet, börja på Bf och byt så snart du kan

Anonym (?) skrev 2015-08-06 23:54:33 följande:

Men varför hade du barn och fritid som förstahandsval om du inte vill gå det? Förstår inte riktigt!

Jag hade det inte som förstahandsval, men kan försöka förklara.

Under valet hade jag tre val:
    1. Samhällsprogrammet, skola 1 (den jag kom in på).
    2. Samhällsprogrammet, skola 2.
    3. Barn & Fritid lärling, skola 3.

Sedan upptäckte jag en distansskola, så jag gjorde ett sent omval, och var tvungen att ersätta de två första valen, för annars skulle jag hamna sist i kön i ALLA val och inte endast de jag ändrat. Så det blev:
    1. Distansgymnasiet, samhäll.
    2. Distansgymnasiet, ekonomi.
    3. Barn & Fritid lärling, skola 3.

Barn & fritid har funnits där hela tiden för säkerhetsskull ifall jag inte kommer in på högre val.

MEN av någon anledning hamnade skola 1, samhällsprogrammet som mitt fjärde val, vilket jag tyckte var bra, då jag helst ville gå den OM jag inte kom in på distansgymnasiet.  

Efter den slutliga antagningen så fick jag beskedet att jag inte kommit in på distansgymnasiet då det var sent omval (de går alltså efter antal platser och inte efter mina betyg, det fanns inga platser kvar). Så jag kom in på plusgymnasiet, men stod som reserv på högre val.

Nu, efter reservantagningen kom jag alltså in på mitt tredje val istället och valet under det (samhäll) ströks. 

Egentligen är hela grejen mitt fel......
  • Anonym (Lärare)

"Hela grejen ditt fel"? Herregud, du går i nian, ta inte på dig så stort ansvar! Både jag och min man är gymnasielärare och du skulle bara veta hur många som byter linje/skola. Är det alltså plusgymnasiet du vill in på? De är ju ute efter att få in elever/tjäna pengar så det är inte alls omöjligt att du får en plats. Vill du ha hjälp med nummer till skolan eller vad du ska säga?

Anonym (Lärare) skrev 2015-08-07 00:15:00 följande:

"Hela grejen ditt fel"? Herregud, du går i nian, ta inte på dig så stort ansvar! Både jag och min man är gymnasielärare och du skulle bara veta hur många som byter linje/skola. Är det alltså plusgymnasiet du vill in på? De är ju ute efter att få in elever/tjäna pengar så det är inte alls omöjligt att du får en plats. Vill du ha hjälp med nummer till skolan eller vad du ska säga?

Ja, plusgymnasiet (som jag även kom in på men sedan blev antagen till ett högre val).

Hjälp med vad jag ska säga hade varit jättesnällt, och tror du jag hinner göra något nu med tanke på att skolan börjar om 2 veckor? Vill gärna börja samtidigt som alla andra. :( 

Och innan någon frågar varför jag valt en dålig skola som plusgymnasiet: Det fanns endast två skolor att välja mellan (samhäll), och jag kände att plusgymnasiet var bättre än den andra. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Ledsen tjej utan framtid) skrev 2015-08-07 00:24:40 följande:

Ja, plusgymnasiet (som jag även kom in på men sedan blev antagen till ett högre val).

Hjälp med vad jag ska säga hade varit jättesnällt, och tror du jag hinner göra något nu med tanke på att skolan börjar om 2 veckor? Vill gärna börja samtidigt som alla andra. :( 

Och innan någon frågar varför jag valt en dålig skola som plusgymnasiet: Det fanns endast två skolor att välja mellan (samhäll), och jag kände att plusgymnasiet var bättre än den andra. 

Men herregud, du är väl inte fem år gammal. Ta dig i kragen, ring till skolan och förklara läget så hjälper de dig.
Svar på tråden Tacka nej eller ja till platsen? (Gymnasium)