Tacka nej eller ja till platsen? (Gymnasium)
Jag antar att en del av er tröttnat på ungdomar som ska böla över "småsaker" såsom gymnasiet på familjeliv men känner ändå att jag måste skapa tråden.
Hursomhelst, jag behöver lite hjälp med att "bestämma" en sak, har gråtit hela dagen och vet inte vad jag ska göra.
Under den slutliga antagningen kom jag in på samhällsprogrammet, vilket är det programmet jag alltid velat gå med tanke på att jag älskar SO.
Sedan ett tag efter, när jag hade "tagit in" att jag ska gå samhällsprogrammet och jag var så lycklig så skedde en reservantagning och jag kom in på ett "högre val" (som jag egentligen inte ville komma in på men det är en lång historia), nämligen barn & fritid lärling.
Jag har seriöst gråtit så mycket för att det verkligen är en flummig linje som jag inte vill gå. Jag kan ju byta till samhällsprogrammet efter att skolan börjar, men jag vågar inte börja i en skola ett tag efter att alla andra börjat. Min plats har liksom redan strukits nu.
Så jag vill veta om ni tror att jag har en framtid om jag går denna linje, med tanke på att jag snart antingen måste tacka ja eller nej till platsen. Just nu känner jag att jag vill tacka nej för jag känner att det inte spelar någon roll ifall jag går den linjen eller stannar hemma - samma framtid.
Vilket alltså innebär att det inte blir någon utbildning för mig.
Iallafall, det är då Barn & Fritid, lärling. Lärling innebär på denna skola att jag kommer vara i skolan endast 2 dagar i veckan, och ha praktik 3 dagar i veckan (antingen skola, förskola osv). Jag är en person som helst använder hjärnan mest i skolan istället för händerna, jag är inte direkt ute efter att jobba (dessutom gratis) under gymnasietiden, och yrkeslinje var verkligen det sista jag skulle tänka mig kunna gå.
Problemet är att jag inte kommer få högskolebehörighet av den linjen, utan jag kommer vara tvungen att lägga till flera kurser om jag vill plugga vidare.
Sedan om jag hinner klara av alla dessa kurser när jag endast går 2 dagar i veckan i skolan är en annan sak.
Det som även gör extra ont i hjärtat är att jag inte kommer få läsa så mycket SO som jag hade önskat..
Skriv vad ni tror är bäst, ge råd, trösta - vad som helst.
Funderar seriöst på att den bästa lösningen vore att jag dör, men sedan tänker jag på alla människor som lever i länder med krig och då skäms jag.
Men hjälp mig snälla, ska jag tacka ja eller nej? :(((