• Anonym (Slösa)

Hjälp måste sluta shoppa!

Hej

Mitt problem är att jag haft lön i två månader efter ett kämpigt år med sjukdom.

Nu vill jag köpa allt möjligt som jag suktat efter. Mestadels till barn och hem. Därmed blir det inget till mig dvs kläder skor osv

Sedan håller vi på och renoverar hemma och pengarna ska först gå dit.

Hur slutar jag shoppa till barnen? Får så myclet reklam på mejl fb osv och lyckas klicka i en shopping korg på nätterna och vaknar med ångest.

Men samtidigt lyckokänslor... Suck.

Matlistor shopping budget osv hur gör ni??

• Svar på tråden Hjälp måste sluta shoppa!
  • Anonym (Slösa)

Ja men visst är det så.. Måste verkligen ta mig i kragen. Har inga inkasso krav eller så men det dröjer ju inte om jag inte tänker mig för. Gillar ekologiska kläder och saker. Fler som vill sluta shoppa eller shoppar som jag och fått bra spartips ?

• santana01

Jag vet hur det är! Shoppingsuget kan kännas omåttligt efter en längre tids påtvingad sparsamhet. Mitt enda tips är nog att tillåta sig att frossa lite, men bland begagnade grejer. Det blir så himla mycket billigare och miljövänligare. Sen går nog det värsta suget över efter någon månad eller två????

• Anonym (Socbidragstagare)

Har samma problem. Många företag har ju kampanjer såsom: "Köp nu, betala om 3 månader"!

Det låter bra, då kan jag ju betala lite i taget! Tyvärr funkar inte det i praktiken...

• Anonym (Självdisciplin)

Du är en vuxen människa som borde kunna behärska dig.

Jag brukar tänka att oavsett om jag köper ALLT det senaste som finns att få tag på i Sverige, så finns det fortfarande saker i USA, Japan, Kina, osv, osv, osv, som jag inte har - och som förmodligen ligger tio steg före.

Sedan brukar jag tänka att det alltid kommer att komma något nytt. Köper jag en iPhone6 idag så kommer det en iPhone7 imorgon.

Sedan brukar jag följa ett gammalt ordspråk som lyder ungefär:

"En har för mycket om en inte kan ta med allt en äger, på 30 minuter, och klättra upp i närmsta träd".

Sist men inte minst brukar jag tänka att den lättaste packningen att bära, är kunskap. Släpar du på dina böcker i en ryggsäck, så har jag samlat kunskapen i hjärnkontoret.

Kunskap är makt - självdisciplin är a och o.

• Anonym (Slösa)

Tack. Jag köper inte mängder av saker utan jag vill byta ut inneleksaker tex plastleksaker mot träleksaker och alla dessa reor på itshoppar. Köpte sparkcyklar dockvagnar bla. För nu har jag råd. Sen köpte jag kläder till barnen också på rea osv men ja begagnat ska jag försöka hitta mer av. Det är väl så att när man längtat länge efter att kunna köpa så kan man plötsligt det.. Men så är det så mycket viktigare saker att köpa inför skolstart förskola osv

Jag lockas helt klart av alla reor osv. Låter ju så bra. Bokklubbarna till barnen startade jag också med.

• Anonym (Slösa)

Jag känner att jag måste sluta och första steget blev att skriva listor. Så det har jag gjort. Till alla barn och till mig och min man. Till huset. Nästa steg blir att skriva vad som behövs köpas först. Vad som kan vänta. Och en lista med "vill ha" men behöver inte nu.

Så skönt att veta att vi är fler och tar gärna emot tankar och tips. Sparar har jag alltid gjort då jag inte lägger många kronor på migsjälv. Inte heller slösar min man till sigsjälv men han går till frisören och jag klipper migsjälv så inge sådana utgifter. Jag har fått kläder av släkting till mig men vill köpa neutrala kläder till hösten som jag själv valt. Har inte gjort det på tio år. Enbart några få plagg. Dags att få en egen stil. Men så är det ju barnen.. Så himla mycket roligare att köpa barnkläder ???? brukar shoppa i en korg och sen stänga ner datorn innan jag klickar på köp. Men nu har jag tryckt på köp för många ggr..

• Anonym (Slösa)

Och då ingick inga kläder till mig i köpen.. Jag har också rensat ur hela huset med leksaker osv sedan vi flyttade in. Vi har inget överfullt hus men med fyra små barn blir det mycket leksaker jul kalas kompiskalas osv som jag rensar ur ofta då jag inte orkar se kaos. Vill ha saker jag mår bra av att ha hemma och som barnen faktiskt leker med.

Nej jag måste ha spartips men visst ska man få frossa ibland? Om man kan. Men jag är rädd att det blir en vana. Får hela mejlen full med reklam från massor av olika sidor. Letar aöltid efter billigaste affären med det jag verkligen vill köpa men nej man behöver inte allt såklart. Man behöver inte men det är något tilltalande med att shoppa.. Köpt allt över IT och det är kanske det.. Man märker inte att pengarna försvinner som när man shoppar i en affär...

• Anonym (Slösa)

Finns det någon bra ekonomi tråd här på Fl?

Svar på tråden Hjälp måste sluta shoppa!