"nyttig" kaka
finns de nått nyttigt man kan baka med t.ex jordgubbar eller annan frukt i?
jag är sååå dålig på såntdär å hoppas nån där ute har nån bra ide
finns de nått nyttigt man kan baka med t.ex jordgubbar eller annan frukt i?
jag är sååå dålig på såntdär å hoppas nån där ute har nån bra ide
ingen som vet nån nyttiga kaka man kan baka
hoppas in i de sista att de är nån som har nå bra recept
Morotskaka kanske?
Smal-kaka (det låter ju bra i alla fall )
4-6 personer
150 g mjöl
150 g florsocker
11 äggvitor
½ tsk vanilj
½ tsk mandelessens
175 g socker
Ugnen värms till 190 grader. Blanda mjöl och florsocker. Vispa äggvitorna till hårt skum (i en annan skål). Blanda i vanilj och mandelessens. Blanda sockret i äggvitorna, vispa i 1 msk åt gången. Mjöl och florsocker blandas i. Häll smeten i en smord rund form och baka kakan i ugnen i ca 25 min. Vända kakan och låt den kyla av. Servera med frysta bär och sorbetglass.
Smal kladdkaka med hallon
Det här behöver du
0,5 msk flytande margarin
2 dl socker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl kakao
1,5 dl lättmjölk
Hallonsås:
färska eller frysta hallon
florsocker
Så här gör du
1. Sätt igång ugnen på 150 grader.
2. Rör ihop socker och margarin till en porös smet.
3. Knäck i ägget och rör om.
4. Lägg i vetemjölet, bakpulvret, vaniljsockret och kakaon och rör om
ordentligt.
5. Häll i mjölken och vispa till en smet.
6. Häll smeten i en kakform med teflonbeläggning eller smörj och bröa en
vanlig form.
7. Ställ in nederst i ugnen och baka 30 minuter. Obs! Kakan ska vara riktigt
kladdig.
8. Mixa hallonen med florsockret. Det går på några sekunder med en stavmixer
och genererar inte mycket disk.
Ta mycket lite socker till att börja med och smaka dig fram. Sötman hänger
också på hallonen och jag vill ha en syrlig sås till den söta kakan ? du
kanske vill ha det sötare.
Smal cheesecake:
Digestive, 150 g
Kex, 150 g (jag använde en sort med mindre fett från Bisca liknande Mariekex)
1/2 tsk Pepparkakskrydda
28% Minilätta, 160 g
Kesella 1%, 750g
Creme cheese 7%, 2 paket (400g) (jag använde ICA:s creme cheese light men det går till exempel även bra med Philadelphia Extra Light)
4 msk socker + 4 msk fruktsocker (eller 8 msk socker)
1 msk farinsocker
1 msk vaniljsocker
6 ägg
1 limefrukt
1 citron
Den som vill tar även 2 msk Absolut Mandrin (eller någon citruslikör)
Den som vill kan använda matberedaren till denna kaka. Börja då med att köra kexen till smulor i matberedaren. Strö ned 1/2 tsk pepparkakskrydda eller kanel om du gillar det. Klicka därefter ned margarinet i matberedarskålen och kör matberedaren till smulorna och margarinet klumpat ihop sig lite.
Fördela smulorna i 4 formar av aluminium. Platta ut smulorna med handen till ett lager som täcker hela botten och går upp någon centimeter på sidorna. Smulorna behöver inte gå upp dess mer på kanten.
Kör 6 ägg i matberedaren tills de skummar lite. Blanda sedan ned 750 g lättkesella och 400 g creme cheese. Häll i sockret (eller de olika sockersorterna om du så föredrar). I med vaniljsocker och sprit om du vill och citrusfruktjuicen. Kör matberedaren tills allt är ordentligt blandat.
Fördela smeten på smulbottnarna.
Grädda i ca 30 minuter i en ugn som är 160 grader varm.
Tag ut ur ugnen och låt svalna och sedan kylas i kyl tills cheesecaken är ordentligt kall.
Om du vill lyxa till det kan du bre ett tunt lager jordgubb/lime-kesella (eller vaniljkesella) på kakan.
Serveras med bär (jordgubbar, hallon, blåbär eller något annat).
Varje kaka delade jag i 6 bitar, dvs 1/24 av allt. I kalorier ca 160 kcal per bit.
Smal pannacotta:
4 port.
2 gelatinblad
2 dl Matlagningsgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 msk honung
3 dl Naturell Yoghurt
1 paket frysta björnbär, 250 g
florsocker
till dekoration: citronmeliss
Tina bären och låt rinna av på hushållspapper. Lägg gelatinbladen i blöt. Koka upp grädden. Rör ned gelatin, vaniljsocker och honung. Rör grädden tills den börjar stelna, vänd då ned yoghurten och ställ det hela kallt i små formar. Servera med björnbär som pudrats med florsocker samt citronmeliss
Kladdkaka utan kalorier (8 pers)
1/2 msk lättmargarin
2 dl socker
1 ägg
1 1/2 dl lättmjölk
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2/3 dl kakao av bästa kvalitet, typ Valrhona
Till servering:
florsocker
vaniljvisp
färska eller djupfrysa bär
Rör margarin, socker och ägg vitt och pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt hälften av mjölken. Vispa. Blanda de torra ingredienserna för sig. Vispa samman med äggblandningen. Häll i resten av mjölken och rör tills smeten är jämn. Häll smeten i en teflonform med löstagbar botten som ej behöver smörjas. Grädda kakan i 30?40 min i 150°. Låt svalna och sikta lite florsocker över kakan före servering. Här serveras den med vaniljvisp och hallon.
Receptet kommer ursprungligen från tidningen "MåBra", men jag hittade det på www.millan.dk/projektkokbok/.
Hela kakan innehåller 24 points.
Chokladmousse
1,5 points per portion
4 portioner
Ingredienser:
4 äggvitor
4 msk strösocker
4 msk kakao
Gör såhär: Vispa äggvitan styvt, tillsätt sockret i omgångar. Tillsätt kakao och vispa smeten jämn. Bör inte sparas för länge, max några timmar.
Limetryffel på GI-vis
1 dl vispgrädde
2 msk pressad lime
150 g choklad (minst 70 procent kakao)
50 g osaltat smör
Rivet limeskal till garnering
Koka grädde och lime, blanda ned hackad choklad och smör. Blanda tills det är slätt. Ställ i kylen. Forma och rulla bollar i limeskal.
Saffranssockerkaka på GI-vis
50 g smör
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
1 1/5 dl fruktos
1 1/5 dl Dinkelmjöl
1 1/5 dl Dinkel fullkornsmjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl hackad sötmandel eller hasselnöt
Saffran 1 pkt (gillar man mycket saffranssmak kan man ta två pkt)
Sesamfrön
Smörj och bröa formen med sesamfrön. Smält fettet och häll i mjölken.
Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt fett och mjölk och saffran, och sist mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175° i 35-40 min.
Ugnsbakade päron (2 port)
2 fasta päron
2 kanelstänger
125 g lättkesella
2 msk lättyoghurt
1 msk honung
1 tsk vaniljsocker
Kärna ur päronen. Sätt en kanelstång i det urkärnade hålet. Grädda päronen i cirka 20 min i 175°. Blanda kesella, yoghurt, honung och vaniljsocker till en jämn smet och ställ i kylen. Servera päronen ljumma med vaniljblandningen.
ååå tack så hemst mycke för alla recept, ska köpa hem lite grejer då i veckan å baka lite kanske