• lilla maj

Ureaplasma Parvum och gravid

Hej,

Jag är gravid i vecka 27 och äter penicillin för Ureaplasma parvum. Jag har ätit penicillin i flera omgångar men infektionen tycks komma tillbaka hela tiden.

Hur behandlades ni andra med samma diagnos? Försvann det med penicillinet eller fick ni äta lågdos? Hur länge och hur mycket? Hur ofta kollade dom er? Tänker främst på hur ofta dom kollade urinprov om det kommit tillbaka och om infektionen påverkat tappen.

Är så tacksam för lite stöd och vägledning.

• Svar på tråden Ureaplasma Parvum och gravid
  • Perkinho

Kräv en lång antibiotikabehandling (doxycyklin) då ureaplasma parvum är svår att bli av med, och kan i värsta fall leda till missfall. Minst 20 dagars behandling krävs! Tro mig, jag har kämpat otroligt länge med att bli av med den bakterien, då jag inte fick en tillräckligt lång o vettig antibiotikabehandling initialt.

• Ingrediensen

Jag verkar inte heller bli av med bakterien. Jag fattar inte hur den kan återkomma så snabbt. Jag är gravid i vecka 11 och tog Ery-Max 15 dagar i ca vecka 7 eftersom det återkom. Men är rätt säker på att den redan kommit tillbaka igen. Är jätterädd att hinnor osv ska spricka i förtid. Samtidigt sägs det ju att många bär på bakterien utan problem. Men den orsakade 4 års barnlöshet för min del. Ska till spec mödravård för första gången på måndag så får se vad de säger då.

Har du tagit flera kurer nu under graviditeten? Känns ju hopplöst om det bara återkommer men kanske antalet bakterier i alla fall hålls nere med antibiotikan.

• Ingrediensen
    Perkinho skrev 2015-09-10 02:08:09 följande:

Kräv en lång antibiotikabehandling (doxycyklin) då ureaplasma parvum är svår att bli av med, och kan i värsta fall leda till missfall. Minst 20 dagars behandling krävs! Tro mig, jag har kämpat otroligt länge med att bli av med den bakterien, då jag inte fick en tillräckligt lång o vettig antibiotikabehandling initialt.

Fick du ta den medicinen när du var gravid? Jag har tagit lång behandling av Ery-Max (som är förstavalet) 25 dagar före min graviditet och 15 dagar i början på graviditeten. Men jag har inte blivit av med det mer än en kort stund. Verkar som både Doxyciklin och Flagyl kan hjälpa men är osäker på om man kan ta det i graviditet. Du har iaf blivit av med det förgott nu?

Hur går det för dig Lilla Maj? Själv kan jag berätta att spec mödravården endast hänvisar till vårdcentralen och hävdar att det inte är nån risk för förtidsbörd för mig. Vilken vetenskaplig artikel jag än läser säger dock att det finns ett tydligt samband. Känns inte som om det går att glädja sig åt graviditeten direkt. Det värsta man kan göra är ju dock att googla andras upplevelser. Hoppas nu på en positiv sådan från dig!
Svar på tråden Ureaplasma Parvum och gravid